Jag erkänner, jag är en kuf! Vi kör effektivt max 4 timmar om dagen.Den ekvationen gör ju en lite undrande?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag erkänner, jag är en kuf! Vi kör effektivt max 4 timmar om dagen.Den ekvationen gör ju en lite undrande?
Att skita högaktningsfullt i sina medtrafikanter bidrar inte till en god trafikmiljö..., tvärtom!det som står på skylten är MAX hastighet o inte på något sätt tvunget att hålla.
jag kör den hastighet under max som passar mej vid värja tillfälle (ibland över )
typ på en 90 väg kan jag köra 70 om jag tycker det känns skönt
så skiter jag högaktningsfullt i om dom bakom tycker jag kör för sakta
Man lägger sig mellan ett par lastbilar och lunkar med där. När jag körde lastbil utomlands så körde jag i 80-85, fungerade hur bra som helstSkulle aldrig drömma om att hålla 80 på tyska motorvägar. Sen kör vi aldrig 5-6 timmar på en dag. Max 4, särskilt när vi tuggar asfalt på motorväg. Prioriterar i stället tid utanför bilen. Skillnaden i förbrukning mellan 80 och 100 är ca 1 dl. På andra vägar än motorvägar är det en helt annan lunk. Men vi är alla olika!
Njae, det funkar inte så bra längre. Det finns nästan inga lastbilar som håller under 90. De flesta ligger mellan 90 och 100. Mäter GPS-fart.Man lägger sig mellan ett par lastbilar och lunkar med där. När jag körde lastbil utomlands så körde jag i 80-85, fungerade hur bra som helst
Kör dom så fort så får de köra om mig. Senaste åkeriet jag körde på, blåvita bilar med en gås på sidan hade icke en bil som gick över 85 och bromsade automatiskt vid 87, förvisso bara inrikestrafik men ve den som inte höll hastigheten, det blev alldeles för dyra bränslekostnader.Njae, det funkar inte så bra längre. Det finns nästan inga lastbilar som håller under 90. De flesta ligger mellan 90 och 100. Mäter GPS-fart.
Kan man väga upp en plåtis 4250 kilo?Jag erkänner att jag tillhör den där gruppen som kör så fort som trafikförhållanden tillåter det på landsvägarna. Om det sägs "90" på skylten så kör vi 95 enligt mätaren, ibland vågar vi 100. Ändå händer det, att det finns andra som vill kör om oss och då försöker vi alltid att göra det så smidigt som möjligt för den som är snabbare. Tvärtom, om det finns en motorsnigel på vägen, vare sig en EPA eller farfar och farmor som njuter av omgivningen, så är det ingen stor grej. Man väntar på ett säkert tillfälle och kör om den annan bil. Inga skäl att bli arg på nån.
Jag håller dock inte med när det påstås att man inte skulle köra snabbare än drygt 80 km/t men en husbil. Det spelar ju en roll vilken slags HB det nu är - en lastbil-baserad bil skulle köras försiktigt, medan våran plåtis känns bra upp til 130. En gång (i Tyskland och innan jag uppvägde bilen till 4250 kg) visade mätaren även 160, och det var så där bra, men inget jag skulle rekommendera. Det är inte hastigheten i och för sig som är problemet, det är bara hur föraren och bilen reagerar vid en undanmanöver. Inte särskilt utrymme för manövrar med en billig stel bakaxel och hög tyngdpunkten, i samband med begränsade erfarenheter. Slutsatsen är att vi är tillfreds med 110 km/t enligt mätaren till och med på motorvägar även om det finns högre tillåtna hastigheter.
Och det stämmer, från och med ca. 90 får man observera en stigande förbrukning. Säkert ännu högre med en alkov-HB.
Ja min Malibu 640 hade den vikten. Jag hade beställt den så den blev född sådan.Kan man väga upp en plåtis 4250 kilo?
det inte jag som skapar den dåliga trafikmiljö, det dom som ligger bakom o hetsar.Att skita högaktningsfullt i sina medtrafikanter bidrar inte till en god trafikmiljö..., tvärtom!
Jag tvivlar på att uppvägning löser irritation på bromsklossar, men jag har haft fel tidigareJa min Malibu 640 hade den vikten. Jag hade beställt den så den blev född sådan.
Omålade poliser är kända för att "trycka upp farten" genom att ligga sjukt nära i baken till olaglig fart och sen vara duktiga att bötfälla, hänt några kompisar till mej.det inte jag som skapar den dåliga trafikmiljö, det dom som ligger bakom o hetsar.
dom har INGEN laglig rätt att hetsa mej, så därför bryr jag mej inte
vill dom hetsa låt dom göra det, men skyll inte på mej
Det gör jag också. Jag svarade bara på en fråga som en medlem ställde.Jag tvivlar på att uppvägning löser irritation på bromsklossar, men jag har haft fel tidigare
Ja så är det, nya bilar är spärrade på 85, sedan så finns ett fåtal som naturligtvis fuskar med det men tyska polisen är ganska vassa när de stoppar dem.Det går utmärkt att hålla ca 80 på tyska motorvägar, gjorde det för fjorton dagar sedan. Vi har en 33år gammal bensinare med alkov, den drar 1,2l vid 80 ökar man till 90 så drar den 1,45. Det blir en del pengar man sparar med lite lägre fart. Tyska tradare höll ca 85 märkte jag, böterna är nog rätt saftiga om länsman kollar dom
Kan man väga upp en plåtis 4250 kilo?
Böterna är dock låga i Tyskland, och min erfarenhet på tyska motorvägar är emellertid att lastbilarna rullar vanligtvis med hastigheter mellan 90 och 95 enligt mätaren. Det finns mycket trafik från utomlands i Tyskland (det är ett rent transitland) och alla lastbilar har ingen spärr, eftersom det finns andra länder inom EUn där högre max hastigheter är tillåtna. Resultatet blir många elefant-tävlingar på alla körbanor som finns.Ja så är det, nya bilar är spärrade på 85, sedan så finns ett fåtal som naturligtvis fuskar med det men tyska polisen är ganska vassa när de stoppar dem.