• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt att tyda parkeringsskylt

F

F.d. 59912

Guest
Får man stå här en natt med husbilen?

Bilagor

• 20160902_134944.jpg
    20160902_134944.jpg
    2,8 MB · Visningar: 26

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Svårt att tyda parkeringsskylt

Det beror väl på var "stranden" börjar.
Reglerna bör väl gälla på andra sida skylten?

F

F.d. 59912

Guest

Jo stranden börjar på andra sidan skylten, men det är det här med att parkering inte är att campa och att sova i parkerad bil?

F

F.d. 58882

Guest

Om man inte tar ut några möbler eller tar ut markisen så måste det väl bestraktas som att man parkerat & inte campar.

Bennie

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Om man inte tar ut några möbler eller tar ut markisen så måste det väl bestraktas som att man parkerat & inte campar.

Bennie

Du skriver, "...... måste det väl betraktas som parkering.... "

Tyvärr anser nog en stor del av allmänheten att de inte måste det när de ser ett campingfordon parkerat på andra sidan skylten, tvärtom de ser en ren provokation.

Ökad förståelse för vårt fritidsintresse skapar det knappast hos allmänheten.

Senast ändrad:
F

Frudden

Guest

Men vi vet inte vad som finns framför skylten. Det står "...på stranden..." Finns det en grusplan framför skylten så borde det vara ok att stå på den?

// Fredrik W

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Men vi vet inte vad som finns framför skylten. Det står "...på stranden..." Finns det en grusplan framför skylten så borde det vara ok att stå på den?

// Fredrik W

Det kan vara en viss skillnad, ja.
Beror nog på vad de lokala förordningarna säger.

F

F.d. 59912

Guest

Det gäller stranden i Mellbystrand som ju är en strand där man får lov att köra ner med bilen och parkera/stanna medans man badar. Det finns bara strand och ingen annan parkering, all parkering för badgäster sker på stranden. Bilarna står utmed havet och en rad längre upp mot sanddynorna så man kör mellan parkerade bilar för att nå en ledig plats.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Bilden visar ingen skylt som reglerar parkering, utan tilläggsskylten informerar om ett förbud mot camping i den lokala ordningsstadgan med stöd av Ordningslagen. Kommunen likställer övernattning i husbil med camping, och menar därmed att detta är förbjudet. Någon annan närmare definition av vad camping är i övrigt görs inte. Trots förbudet utdöms inga straff vid överträdelser, vilket i princip innebär att bryta mot campingförbudet inte är ett brott.

En av märkligbeterna med förbudet är att det fokuserar på övernattning för husbilar. Förhållandena för vad som sker dagtid verkar inte vara intressanta. Att parkera på stranden verkar vara tillåtet dagtid, vilket då inte skulle irritera grannarna ( sommarstugeägarna). Men på natten då de flesta sover skulle samma uppställning av husbil vara ett hot mot ordningen och därmed förbjuden. Vidare torde risken för att beteenden kring husbilen, såsom uppställning av möbler och grillar och eventuell nedskräpning som kan betraktas som camping, vara betydligt större dagtid.

Jag är tyvärr rädd för att förbudet kan ha politisk bakgrund och inte syftar till ordningsfrågor. Om detta kan man dock skriva mycket men jag väljer att sluta här.

Som svar på trådskaparens fråga kan man svara: Nej, du får inte övernatta i husbil här, men det händer sannolikt inget om du gör det. Skulle du mot alla odds bli rapporterad, skrivs nog ärendet av tämligen omgående.

F

F.d. 55665

Guest

Efter att ha pratat med flera "lokala skattebetalare" (kommunalråd samt två bönder) och en sommarstugeägare, samtliga med intressen i Mellby/Mellbystrand så är det rätt klart att det är övernattningarna man vill undvika. Och rädslan är nog störst för nedskräpande dito. Mellby/Skumme har mycket lång tradition av bilkörande/parkering på stranden och ingen verkar störas av dagparkering för bad och promenad. Eftersom framför allt tyskar bryr sig väldigt lite om natt-förbudet så är dom lite resignerade. Men man vet att turismen är viktig. Jag har själv vid enstaka tillfälle "off-season" kommit sent och ställt mig på parkering i området och sedan lika tidigt rullat vidare. Men jag ställer mig inte på stranden för att inte reta upp i onödan och dessutom lutar det så att det knappt går bra att sitta och fika i bilen på stranden. Plötsliga regn har orsakat att bilar sjunkt ner i sanden, då skrattar nog grannarna gott! Kommunen har ordnat en bra ställplats nära centrum med fin utsikt över Lagan, rekommenderas varmt.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi kör gärna in på liknande ställen (camping förbjuden), för att äta, sola & njuta av dagen, men aldrig stannat över natten. Största faran däremot var själva sanden...

sandproblem.jpg

Kinnekulle

FD HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024

I Sverige har ännu inte varken husvagn eller husbil en egen skylt. Den som är här med en husvagn på betyder BÅDE husvagn och husbil. Knepigt men så är det ännu. Jag skulle åka vidare.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

I Sverige har ännu inte varken husvagn eller husbil en egen skylt. Den som är här med en husvagn på betyder BÅDE husvagn och husbil. Knepigt men så är det ännu. Jag skulle åka vidare.

Man har väl inget anat val, eller hur? Det lustiga är att det inte är mycket bättre söderut heller när det gäller skyltning. "NO CAMPING", ofta handskrivet, verkar vara universella språket för "SOV INTE HÄR". Sen spelar det ingen roll om du har markis ute eller inte, spelar ingen roll om det är HB, HV, VW (compact-living), SUV, gammal Volvo, tält eller t.o.m SOVSÄCK på stranden! I min tidiga ungdom har jag sovit några gånger på stränder (bl.a. Canes & resten av rivieran), med bara skinjacka & jeans på, och vipps blev vi väckta av ordningsmakten innan solen ens börjat visa sig.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Förutom de juridiska svårigheterna med dessa campingförbud så finns det konflikter om vem som vill vad. Bekant är ju att katagorin sommarstugeägare inte gillar att se husbilar vid sjön, som kanske skymmer utsikten något. Kommunininnevånarna, skattebetalarna, däremot, vill oftare se husbilarna, eftersom de vet att turismen drar in pengar till orten. Vad campingägarna vill behövs väl inte kommenteras. Men i Skummelövsstrand vet jag att markägarna, den så kallade Tångallmänningen, vill att husbilarna kan få stå där. Därför torde det inte bli någor parkeringsförbud för husbilar där.

Att här på forumet uppmana husbilister att inte parkera/ campa på ställen där någon skulle tänkas bli irriterad torde inte vara meningsfullt. Ska man försöka följa detta skulle man inte kunna stå nogonstans alls egentligen. Dessutom läser knappast exempelvis tyska husbilister på svenska forum. Sen är det nog inte på långt när många som följer vad som skivs här på forumet, inte ens medlemmar. Det är nog nödvändigt med tydliga regler om vad som ska gälla, ock då måste regelskaparna ta hänsyn till förarbeterna till Ordningslagen om exempelvis att vara ytterst restriktiv med förbud mot det fria fritidslivet.

F

F.d. 29925

Guest

För egen del misstänker jag att om det blev tillåtet att "campa" så blev nog stranden ett väldigt populärt tillhåll för ungdomar av olika slag och mentalitet.
Det räcker att se bilder från div. festivaler för att få en hum om hur det skulle kunna se ut efter endast en natt.
Parkera på stranden under dagen och uppsök en nattplats på annat håll så kanske det är tillåtet även i framtiden att stå på stranden.:rolleyes:

Toppen