• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt att tyda parkeringsskylt

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Svårt att tyda parkeringsskylt

Du skriver, "...... måste det väl betraktas som parkering.... "

Tyvärr anser nog en stor del av allmänheten att de inte måste det när de ser ett campingfordon parkerat på andra sidan skylten, tvärtom de ser en ren provokation.

Ökad förståelse för vårt fritidsintresse skapar det knappast hos allmänheten.

Javisst, du har rätt. Jag skrev bara hur jag uppfattar skyltningen. Om jag skulle stå där över natt är en helt annan sak.

Bennie

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Campingförbud är väl inte det samma som husbilsförbud. Om man vill undvika övernattande husbilar är det väl bara att förbjuda parkering t ex kl 00-08. Jag förstår inte varför parkerade husbilar på denna strand skulle vara störande. Det finns ingen service, men så länge man tar med sina sopor kan väl ingen störas av parkerandet. Det är ju utom synhåll för all bebyggelse. De enda som kan bli lidande är ägarna till campingar i närheten, men dessa får väl erbjuda service så att husbilarna väljer att övernatta där.
ERIKPER

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

[QUOTE=Jokin;821782
Att här på forumet uppmana husbilister att inte parkera/ campa på ställen där någon skulle tänkas bli irriterad torde inte vara meningsfullt. Ska man försöka följa detta skulle man inte kunna stå nogonstans alls egentligen. Dessutom läser knappast exempelvis tyska husbilister på svenska forum. Sen är det nog inte på långt när många som följer vad som skivs här på forumet, inte ens medlemmar. Det är nog nödvändigt med tydliga regler om vad som ska gälla, ock då måste regelskaparna ta hänsyn till förarbeterna till Ordningslagen om exempelvis att vara ytterst restriktiv med förbud mot det fria fritidslivet.[/QUOTE]

Johan, gissar att du är polis, eller i alla fall är väl insatt i deras arbete, eftersom du alltid, i den här typen av frågor, har väldigt vederhäftiga inlägg som jag märker bygger på reell kunskap.

Det är sant att alla som åker runt med husbilar på de svenska vägarna inte läser vårt intressanta Forum, men rätt många..... troligen har inget annat Forum så bra täckning som vi trots allt har.

Eftersom den ökade närvaron av husbilar på sina håll skapat problem är det väl inte heller fel att vi själva går före med gott exempel och inte provocerar allmänheten i onödan.

Att bara kasta in handduken, strunta i det mesta och bara invänta stenblocken och "höjdhopparställningarna" som vi möter på andra platser i Europa tycker jag själv är en passiv och knappast en vinnande attityd till problematiken.

Sagt det förr, säger det igen....tycker att vi inom HBK skulle ha vår egen "Code of conduct", några enkla regler som för de flesta av oss redan är självklarheter, men tyvärr inte för alla.

Det kommer hela tiden nya husbilsägare ut på vägarna. Kommer ihåg vår egen trevande start och jag hade välkomnat några förhållningsregler, som hjälpt oss att känna oss säkrare när vi startade husbilsåkandet.

TommyD

F

F.d. 55374

Guest

Campingförbud är väl inte det samma som husbilsförbud. Om man vill undvika övernattande husbilar är det väl bara att förbjuda parkering t ex kl 00-08. Jag förstår inte varför parkerade husbilar på denna strand skulle vara störande. Det finns ingen service, men så länge man tar med sina sopor kan väl ingen störas av parkerandet. Det är ju utom synhåll för all bebyggelse. De enda som kan bli lidande är ägarna till campingar i närheten, men dessa får väl erbjuda service så att husbilarna väljer att övernatta där.
ERIKPER
För oss är det samma sak, skulle aldrig ens stanna och fika på ett
ställe där det är campingförbud.
Tommy R

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag tycker det är självklart att man inte campar eller ens parkerar tillfälligt på strand eller dynområdet. Terrängkörning är förbjudet i Sverige. Det finns ju vägar som leder fram till stranden och där får man ju stanna och ev. övernatta om inte skyltar förbjuder det. Vissa vill inte lämna husbilen utom synhåll och då blir det svårare om man vill gå ner till stranden.
Åke

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

ERIKPER

Jag håller med till fullo. Dock vill jag poängtera det jag skrev i förra inlägget. Eftersom markägarna i Skummelövsstrand inte vill förbjuda husbilar att övernatta på stranden, kan kommunen, vad jag förstår, inte införa parkeringsförbud då marken är privat. Däremot kan de införa campingförbud med stöd av Ordningslagen, trots att denna lag knappast är tänkt att reglera trafikfrågor. Att använda motiveringen att husbilar skräpar ned tror jag inte heller "borde hålla". För detta finns det förövrigt särkild lagstiftning.

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Jokin.
Vi har väl samma syn på detta, men inte är väl sandstranden i södra Laholmsbukten privat ? De boende där har kanske rätt att hämta tång, men inte kan de bestämma över hur stranden får användas utan det måste väl vara kommunledningen som inom aktuell lagstiftning och regelverk bestämmer detta.
ERIKPER

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jokin.
Vi har väl samma syn på detta, men inte är väl sandstranden i södra Laholmsbukten privat ? De boende där har kanske rätt att hämta tång, men inte kan de bestämma över hur stranden får användas utan det måste väl vara kommunledningen som inom aktuell lagstiftning och regelverk bestämmer detta.
ERIKPER

Jag har en kontakt boende vid Skummelövsstrand som har redogjort för förhållandena där. Vad som har framkommit vid mina kontakter är i stort följande. Marken som stranden är en del av ägs av några ursprungliga fastighetsägare som långt tillbaka bildade någon form av samfällighet för stranden. Ursprungligen handlade det om att ta tång, varav namnet. Fordonstrafik har funnits på stranden sedan många år sedan, vilket har fortsatt till dags dagar. Juridiskt har därför stranden ansetts som upplåten för allmän samfärdsel, vilket innebär att den inte räknas som terräng, utan vanliga trafikregler ska tillämpas, trots att marken är i privat ägo. Markägarna, eller komunen för den delen, kan inte påverka vilka trafikregler som ska tillämpas då dessa styrs av trafiklagstiftningen. Hur parkeringen får ske i anslutning till den del av stranden där fordonstrafik kan ske torde vara markägarnas rätt att avgöra, precis som på alla andra ställen i Kungariket Sverige.

Vad som på senare tid har tillkommit är att det bildats en intresseförening med syfte att få bort all fordonstrafik på stränderna. Om denna förening har ett särskilt ont öga för husbilar vet jag inte. Ska jag gissa något så finns det säkert sommarstugeägare i denna förening.

Om det är någon som läser detta och som har kompletterande uppgifter, eller har andra kanske motsägande uppgifter, så kom gärna fram med dessa. Jag har inga personliga anknytningar till området utan har bara intresserat mig fallet.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Knepigt område som jag aldrig besökt. Men det krävs nog kartor och mycket fakta för att bena ut vad som är väg , var den slutar , terräng , terrängkörningslag , samfällighetens rättigheter , vad som är privat och hur kommunen kan inskränka på privat mark med ordningslagen osv osv....

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Då är det inte som man läst innan att man kan stå en natt parkerad utan att ta ut möbler och markis?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Så är det, det finns två falanger som påstår olika hela tiden och det kommer aldrig att ändras.
Söder om Dalälven är det förbjudet, Norr om Dalälven är det tillåtet.:D;)
/Pelle

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Jokin.
ERIKPER

Jo, den kan mycket väl vara privat, det är den mesta av strandmarken, den tillhör förmodligen en eller flera gårdar.
Tångrätten är inte allmän bland de boende utan det är noga reglerat på vilka stränder eller strandavsnitt var gård har rätt att hämta tång.
I dag spelar väl tånghämtningen mindre roll men vad som är mer viktigt är att vägarna som leder till tångtäkterna inte får stängas, man får sätta upp ett le (grind) men det får inte låsas.
Detta har medfört att många vägar som leder till stränder gjort dem tillgängliga för många. Hade inte den lagen funnits så hade många vägar som leder till stränder varit stängda och därmed gjort dem otillgängliga.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

De allra flesta gånger vill man gärna få enkla svar på hur saker och ting förhåller sig. Ofta när det gäller husbilslivet är det inte så, mycket beroende på att detta är en relativt ny företeelse i samhället. När det gäller lagstiftning och tillhörande regelverk så kan man väl påstå att de är sådant som kanske har allra svårast att hänga med i samhällsutvecklingen. Eftersom det inte finns klara regler, och kommer nog aldrig att bli det heller, finns det utrymme för tolkningar.

Den här tråden handlar i första hand om man kan parkera/övernatta på plats där campingförbud är uttalat. Sådana finns framförallt i städer, på västkusten, i Skåne och på andra turisttäta platser. Andra områden där det råder campingförbud är naturreservat och liknade. Att man inte tillåter camping i parker, på begravningsplatser, på torg i städer eller i naturreservat är ju helt i sin ordning; vem skulle tänka sig att ställa upp sin husbil där. Men på senare tid har vissa kommuner och länsstyrelser utvidgat campingförbuden att gälla även parkeringsplatser i anslutning till många av dessa områden och likställt övernattning i husbil och husvagn med camping. Detta är en tolkning som beslutsfattarna har gjorts i syfte att få bort dessa fordonslag. Denna ensidiga tolkning skulle ge konsekvenser för husbilslivet som gör att vi kan "portas" på många ställen om den skulle få "laga kraft". Detta har vad jag förstått inte skett då alla försök att straffa överträdare av campingförbudet har stupat på den rättsliga processen, det vill säja att alla sådana ärenden har skrivits av.

När man läser domar om bygglov och liknande, så märker man att dessa tar extra hänsyn till det rörliga friluftslivet i sina domslut. Jag vill mena att husbilslivet många gånger är en allt större del av just det rörliga friluftslivet. Därför har åtminstone jag svårt att förstå att vi skall motas bort från attraktiva friluftsområden så som Skummelövsstrand, Skäralid och Hagestads naturreservat.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Såvitt jag kan se ställer trådskaparen en enkel fråga: Får man stå här en natt med husbilen? På tavlan står det att : Camping på strand och dynområdet förbjudet. Är stranden och dynområdet privat kan det i vissa fall vara tillåtet dock inte i det här fallet. F.ö. borde Terrängtrafiklagen gälla, att det är förbjudet. Att dom flesta, enl. uppgift från Jokin, alla fall gällande överträdelser av den här typen avskrivs innan förseelserna prövats i domstol är ju knappast något man kan ta för givet och utnyttja, för förr eller senare tar myndigheten tag i detta.
Åke

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Såvitt jag kan se ställer trådskaparen en enkel fråga: Får man stå här en natt med husbilen? På tavlan står det att : Camping på strand och dynområdet förbjudet. Är stranden och dynområdet privat kan det i vissa fall vara tillåtet dock inte i det här fallet. F.ö. borde Terrängtrafiklagen gälla, att det är förbjudet. Att dom flesta, enl. uppgift från Jokin, alla fall gällande överträdelser av den här typen avskrivs innan förseelserna prövats i domstol är ju knappast något man kan ta för givet och utnyttja, för förr eller senare tar myndigheten tag i detta.
Åke

Just frågan om bilkörning på stranden i Mellbystrand/Skummeslöv är upp till prövning just nu. Det finns ett par personer i Skummeslöv som ondgjort sig på att man sedan urminnes tid fått köra ner på stranden och parkera där. Man har därför bildat en liten förening som skulle driva frågan, men det föll på att en förening inte hade rätt att klaga. Istället valde hustrun till ordföranden att, som privatperson, driva frågan. Det är där det ligger just nu. De har också aviserat att alla bakslag skall överklagas ända upp till EU för att få fram ett prejudikat.
Det har även bildats en motförening, som vill ha kvar möjligheten att köra på stranden. En förening som många har anslutit sig till och som skall försöka göra det möjligt att nuvarande läge får fortsätta enligt "urminnes hävd".

Vi får se hur det går. Laholms kommun vill helst inte ta i frågan utan har försökt förhala det hela så långt det går. Först genom att det inte var kommunen som hade rådighet över hela stranden. Ett stort antal enskilda fastighetsägare har tångrätt och då kan kommunen inget göra. man måste ju kunna komma ner till stranden för att hämta tång.
Det kommer dessutom att bli stora problem med bilar på de små gatorna ovanför stranden om alla skall parkera där under de soliga sommardagarna. Då kan inte räddningstjänsten komma fram. Man vill heller inte offra de grönområden som finns för något som är aktuellt under en mycket kort tid.
Det skulle heller inte vara bra för den kommunpolitiker som ställer sig bakom ett förbud, eftersom det är så många som tycker att det är bra som det är. Man har delat in stranden i zoner med bilförbud och biltillåtelse men det verkar inte räcka för det fåtal som vill ha bort alla bilar.

Det har dessutom varit en som blev polisanmäld för övernattning på stranden men, om jag inte minns fel, lades utredningen ner.

De allra flesta av oss som bor här är inte störda av bilarna och vill man inte ha bilar i närheten så finns bilfria zoner.

Framtiden får alltså utvisa hur det blir med möjligheten att köra ner på stranden i Laholmsbukten.

EssoJ

Toppen