• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt att tyda parkeringsskylt

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Svårt att tyda parkeringsskylt

Hej! Det är en bra fråga du tar upp. Hur definierar olika personer och myndigheter begreppet "camping"? För dem som retar sig på husbilar tycks det vara så att så snart man ställer husbilen någonstans menar de att det är olagligt. Jag har haft sommarstuga i Skummeslövsstrand och är alltså tämligen medveten om att husbilar befann sig på den breda stranden. Jag märkte inte av att det störde badlivet för andra. De flesta andra kom mestadels med personbil som ofta parkerades alldeles intill vattenbrynet. Men det var inte bara husbilsresenärerna som var impopulära, det var även de som kom på cykel och till fots. Den cykelstig som uppstod spontant genom att folk gick och cyklade över sanddynen brukade en gubben släpa upp sjögräs och lägga på vägen för att hindra/försvåra framkomligheten.
Många tyska bilar övernattade för de var med sannolikhet på väg norrut mot Lappland och Norge. Camping för att enbart övernatta gör inte campingägarna glada. Den sura frågan brukar vara "hur många nätter"? Med god vilja kan Laholms problem med husbilarna lösas samtidigt som kommunen tjänar en slant. Alla varken vill eller kan få plats vid Lagans åkant.

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Hej! Det är en bra fråga du tar upp. Hur definierar olika personer och myndigheter begreppet "camping"?

Man kan ju undra. I min värld är camping ett substantiv. Om det vore ett verb så kan man sätta "att" framför. Men hur låter att camping? Medan en camping låter ganska OK. Således ett substantiv.:twitcy:

Mats C

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Camping är väl ett engelskt låneord, eller :confused:

Jag blir lite förundrad när vissa husbilsåkare inte förstår att ordet campa/ camping gäller deras fordon :rolleyes:

För mej är det solklart, självklart campar man ifall man bor i husbilen :)

Engelsk förklaring
https://en.wikipedia.org/wiki/Camping

Svensk förklaring
https://sv.wikipedia.org/wiki/Camping

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Både i Tyskland och Frankrike skiljer man på camping och parkering vilket även vi i Sverige borde klara av.:(

En husbil uppställd på en enkel ställplats eller parkeringsplats; parkerar, inga möbler, markiser eller grillning får förekomma på platsen om inga anslag anger annat. Bryter man mot detta blir man snabbt tillrättavisad av andra husbilsägare på platsen.

Vissa "ställplatser" är dock arrangerade som campingplatser där det också framgår att samma regler som på campingplats gäller.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Wikipedia brukar inte anses vara en relevant faktabas, då egentligen vem som helst kan skriva där. Den svenska versionen verkar ha skrivits av SCR. Skulle inte övernattning utomhus under bar himmel eller vid vandringar vara camping, och i så fall vara tillåten på kyrkogårdar?

I min värld gäller att man kan campa i en husbil, men behöver inte nödvändigtvis göra det. Skillnaden beror mer på beteendet, än vilket fordon man använder. Följdaktligen kan man campa i en husbil utan att övernatta i den. Ställer man ut sina stolar, bord, grill och vevar ut markisen, kan detta utgöra ett beteende som kan anses vara camping. Att stanna på en plats efter sin färdväg och sova en stund, kan väl knappast räknas som camping, bara för att vilan sker i en husbil.

Vi kan pröva med liknelsen med ett utryckningsfordon. Bara för att fordonet är ett utryckningsfordon betyder inte detta att fordonet alltid är på utryckning när det används. Det är bara när körningen så kräver som det framförs med påkallande av fri väg, annars är det ett vanligt transportfordon, som måste följa alla trafikregler.

En husbil är per definition en personbil och ska följa de regler som gäller för den. Samtidigt är den så finurligt inrättad att man enklare kan laga mat och sova i den. Detta kan väl knappast göra att särkild lagstiftning ska gälla för den och för de som bor i den. Och, hur skiljer man på en husbil som är parkerad tom och en som är parkerad med människor i, kanske sovande?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Egentligen spelar det ingen roll vad vi i detta forum "tycker".

Man kan här o där i detta forum ibland läsa om husvagnsägares beteende,
dock sällan något positivt.
Jag tycker faktiskt att de många gånger följer koden: "Inte störa, inte förstöra" bättre än husbilsfolk som ibland tar sig betydligt större friheter,
kanske e de en generationsfråga :confused:
Hur som helst, det är vad alla andra tycker som räknas!!

Gillar man inte lagar o regler,
får man väl lobba för en förändring som alla andra intresseorganisationer

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Oavsett om man övernattar/bor i en personbil eller husbil så anser jag att det är camping. Även om takluckor och fönster är stängda och inga möbler ute.

Om en personbil stannar och man tar ut ett bord där passagerarna äter och sedan kör vidare, är det camping? Knappast. Det borde ju vara samma syn på detta oavsett om det är en husbil eller en personbil.

Åke

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Wikipedia brukar inte anses vara en relevant faktabas, då egentligen vem som helst kan skriva där. Den svenska versionen verkar ha skrivits av SCR. Skulle inte övernattning utomhus under bar himmel eller vid vandringar vara camping, och i så fall vara tillåten på kyrkogårdar?

I min värld gäller att man kan campa i en husbil, men behöver inte nödvändigtvis göra det. Skillnaden beror mer på beteendet, än vilket fordon man använder. Följdaktligen kan man campa i en husbil utan att övernatta i den. Ställer man ut sina stolar, bord, grill och vevar ut markisen, kan detta utgöra ett beteende som kan anses vara camping. Att stanna på en plats efter sin färdväg och sova en stund, kan väl knappast räknas som camping, bara för att vilan sker i en husbil.

Vi kan pröva med liknelsen med ett utryckningsfordon. Bara för att fordonet är ett utryckningsfordon betyder inte detta att fordonet alltid är på utryckning när det används. Det är bara när körningen så kräver som det framförs med påkallande av fri väg, annars är det ett vanligt transportfordon, som måste följa alla trafikregler.

En husbil är per definition en personbil och ska följa de regler som gäller för den. Samtidigt är den så finurligt inrättad att man enklare kan laga mat och sova i den. Detta kan väl knappast göra att särkild lagstiftning ska gälla för den och för de som bor i den. Och, hur skiljer man på en husbil som är parkerad tom och en som är parkerad med människor i, kanske sovande?

Instämmer om Wikipedia, iallafall den svenska som är mycket sämre än den engelska, generellt.

Utryckningsfordon ???

Jag kan inte minnas senast jag såg dessa fordon på en strand :confused:

Men men, det blir kanske till att skaffa blåljus i vindrutan till husbilen, och göra som i Ryssland, känner man att man behöver bryta mot lagar o regler så tryck igång blåljusen,
det funkar ju i Ryssland, finns många filmer med dessa typer av människor på youtube

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Jag tycker ursprungsfrågan är solklar. Får du slå upp ett tält ? NEJ
Får du parkera en bil på natten ? JA
Får du parkera husbilen på dagen och sprida ut dig med möbler ? JA, på samma sätt som en personbil parkerar och ställer ut campingbord eller sprider ut solfiltar.
Får du sova i bilen ? JA
Varför ska vi husbilsåkare lägga in en massa konstruerade tolkningar av vad andra eventuellt kan tycka vara stötande ? Följ skyltningen !
ERIKPER

F

F.d. 29925

Guest

Kruxet är bara att på skylten i fråga syns ett tält och en campingvagn, gäller för husbil och husvagn, så att hävda parkering är nog rätt befängd.:confused:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Hävdar du då att man inte överhuvudtaget inte får åka ner på stranden med husbil ?? Det måste väl bli resultatet av din tolkning. Anmälda fall har vad jag vet lagts ner. Alltså är det inte så som du tolkar.
ERIKPER

Toppen