Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??
Att använda väte/syrgas (knallgas) som drivmedel kan skapa andra problem eftersom denna blandning exploderar och inte förbränns relativt "långsamt".
I exempelvis en bensinmotor brinner bränsle/luftblandningen med en hastighet av ca 3000m/s. Det bildas en flamfront som utbreder sig och oxiderar bränsle/luftblandningen innan den förbränns.
En explosion i cylndern ger ifrån sig mindre energi och under en kortare tid så det blir svårt att bygga upp ett användbart tryck i cyllindern.
Dessutom är en explosion förödande för kolvar och ventiler pga den höga värme och tryck som utvecklas momentant.
Det blis samma problem som när en bensinmotor är för högtänd. Det knackar och den ger sämre effekt, och så småningom pajar kolvarna och ev ventiler.
Man vill ha en lugn och jämn förbränning i cylindrarna, vilket inte minst bevisas av common rail-motorerna där man ger upp till 8 insprutningar i en och samma förbränningsprocess för att ge en jämn tryckstegring under lång tid.
Jag håller med om att man borde använda överskottsenergi till att framställa vätgas för bränsle, men att det används i bilmotorer ställer jag mig frågande till.
//W