• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spara 60% av bränslekostnaden??

F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Nagon här sade detta:

"Här i Europa får man inte köra med annat bränsle än vad det står i regestreringsbeviset. Det är med andra ord förbjudet att montera in."

Det rör sig INTE om ett Bränsle.
Det handlar om, BROWNS GAS. Altsa 2 delar vätgas och en del syrgas, som leds in i en liten mängd i Motorn. Och verkar där som en slags katalysator pa bränsleblandningen,
(Pa alla fossila bränslen)
sa att det tänder lugnare och effektivare i cylindern. Och nästan utan avgaser!

:rolleyes:
Och varför det inte används oftare:
A. Relativt okänt här B. Lite invecklat att montera in rätt. C. Det finns ej i läroböckerna. D Motstand fran Stat, Oljebolag och bilfabriker.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hej
Våra fordon skulle mycket väl kunna kunna köras på vätgas.

Jag har själv sett (och kört) en bil som endast förbrukade ca 5% av sin ursprungliga bensinförbrukning. Besinen avändes i stort sett endast för start och en kort stund med motorn igång, sen tog vätgasen över.
Det fanns ingen vätgastank i bilen utan man fyllde bara på rent vatten, ur vilken vätgasproduktionen sedan skedde. Gasen producerades eftersom man körde.

Personen som byggt systemet (numera pensionär) arbetade under hela sin yrkestid som konstruktör och utvecklare av ny teknik (spetsteknik) och hade då många kontakter med storbolag inom olika brancher.

Den här tekniken hålls tyvärr inom en sluten krets eftersom han menar att det finns stora risker med att försöka lansera det i större skala. Det finns starka krafter som vill förhindra att det här kommer till allmänt bruk. Oljebolagen vill naturligtvis inte se sådant här men även staten är kallsinnig eftersom då enorma skatteintäkter skulle försvinna. Ett sätt för dem att förhindra det är att förbjuda andra bränslen än med det som bilen registrerades.

Bilen som körs på det här är en äldre förgasarbil vilket är det enklaste att konvertera, det går även med ECU styrda bilar men det blir då mer komplicerat.

/Stig

Antagligen kommer system liknande det här att bli nödvändiga i framtiden.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Det fanns ingen vätgastank i bilen utan man fyllde bara på rent vatten, ur vilken vätgasproduktionen sedan skedde. Gasen producerades eftersom man körde.

En syreatom (O) och två väteatomer (2H) besitter, åtskilda, en viss energimängd och blandningen är stabil till dess man tillför tillräcklig värmeenergi för att de skall reagera med varandra. Detta kan ske med en öppen låga, gnista eller kraftig kompression som i en dieselmotor.

När de tre atomerna reagerar med varandra avges energi i form av värme. Denna värme kan sedan utnyttjas på olika sätt, t.ex. driva kolven i en motor.

Efter denna reaktion återstår H2O, vatten. Varje vattenmolekyl har lägre energinivå (egentligen exergi) än när dess beståndsdelar var åtskilda. Den är så låg att man kan använda vatten för att släcka bränder.

Det är möjligt att åter separera en vattenmolekyl till sina beståndsdelar men för det åtgår energi som (minst) motsvarar den man får ut vid förbränning. Då blir frågan, hur skedde detta i citatets fordon?

/ Erik
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Såvitt jag förstår så går det åt lika mycket energi för att separera väte och syre ur vattnet som det sen utvinns genom förbränningen av vätet och syret. Så jag förstår inte hur bilen kunde köras på enbart vatten. För mig framstår det som en skröna.

Inom detta området, som inom många andra, så tycks det florera många konspirationsteorier som man ska ta med en nypa salt.

Roland84: om detta är så bra så föreslår jag att du installerar i din bil och delger oss dina erfarenheter.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Om tekniken finns eller har funnits skulle den finnas på marknaden!
Blir lite glad/förtvivlad över dessa konspirationsteorier:wub:
Folk känner en som körde på vatten osv....
Ni kan vara helt säkra på att Kineserna skulle kört om det gick, de struntar i skatte ro risker om de kan få snurr på hjulen.

Men dessa påstått fantastiska manicker liknar det gamla perpetuum mobile konceptet.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Det är ingetaprilskämt jag har självkört en generator med HHO Problemet är att hålla systemet i resonans. til mkin buss så håller jag på att tillverka en stor elektrolysis.

Vad driver HHO-generatorn, hur mycket effekt kräver den och hur mycket knallgas producerar den per minut?

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Kan det vara någon sanning i denna video?

Någonting i denna video kan ju vara sant men absolut inte slutsatserna om att en USA-klump på 2 ton från slutet av 40-talet med förgasare skulle kunna köras på 0.24 liter/mil. Ännu mindre drömmen om att man nått förbrukningar neråt 0.024 l/mil (1000 miles/gallon) på 70-talet.

Vem tror att t.ex. USA-s militär skulle sky några medel för att ta reda på hur det skulle fungera?

Det är så dumt att klockor stannar.

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Jag har nu laddat hem patenthandlingarna som filmen hänvisar till samt den bok som hävdas "försvunnen" i filmen.

Patentet gällde att förhindra knackning (okontrollerad antändning av bränslet) samt att kunna använda bränsle med lägre oktantal. För dessa två områden skulle tillförsel av lite vattendimma kunna fungera.

I min ungdom lade jag märke till att de simpla bilar jag körde gick tydligt bättre under kalla och fuktiga septembernätter. Det krävs inte mycket fundering för att räkna ut att insugsluften var kallare vilket ledde till större fyllningsgrad i cylindern.

Dessutom är det ju hur mycket förbränningen lyckas öka trycket i cylindern som påverkar uteffekten. När en lagom fuktig bränsle/luftblandning antänds kommer vattnet att koka och expandera mera än när den är torr. Eftersom dåtidens motorer inte hade turbo eller elektronisk motorstyrning så blev det tydlig skillnad beroende på vädret.

Knackning beror på att temperaturen i cylindern blir så hög i slutet av kompressionstakten att bränslet självantänder. Vattendimman kyler såpass att det inte sker. Bränslets oktantal är ett mått på hur hög temperatur det tål innan självantändning, ett mått på hur hög kompression man kan använda.

Min far berättade att i en alldeles särskilt brant backe samlades ibland tungt lastade lastbilar längst nere när det var lågtryck. De orkade helt enkelt inte upp.

Vad gäller de extremt låga förbrukningssiffrorna som nämns i boken så rör det specialiserade "fordon" konstruerade för att vinna ekonomitävlingar, inget i närheten av något man kan använda dagligdags.

/ Erik
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Redan i förra seklets början försökte man spara bränsle med allehanda patent-lösningar.

Här är en som var tänkt att monteras mellan förgasaren och motorn. :)
Höll nog inte vad som utlovats eftersom den fortfarande ligger i originalasken.

bensinspararen.jpg
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Nu använder Polis i Amerika "vattensystem" i sina bilar för att spara bränsle.
"Polis i Amerika" är kanske sant men överdrivet. Det rör sig om en liten ort i Sydcarolina som heter Honea Path med i runda slängar 3500 invånare och en motsvarande liten polisstyrka. Poliser är inte mindre lättlurade än andra i sådana sammanhang. Videon är från hösten 2008, har det skett någon ökning av antalet poliskårer som använder denna bondfångare sedan dess?

...kan det finnas någon sanning i att det
fungerar?
Nä!

/ Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Det finnes en minimal mulighet for forbrennng av vatndamp, men det krever en oppvarming av dampen til over 1000 grader celsius. En slik forbrenning kan oppleves med enkelte vedfyrte pannor - fuktig ved gir mer oppvarming enn tørr ved. Problemet er at forbrennings temperaturen i en bilmotor ikke er høy nok og en ekstern oppvarming krever for mye drivstoff. Spalting med elekteolyse kkrever mer energi enn det forbrenningen av knallgassen gir.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

HHO fungerar problemet ar att spanningen maste vara ganska hog och i resonans. Har sjalv tillverkat en generator som driver en elgenerator 220V
Den fungerar pa 100% vatten med lite bikarbonat i. Ett annat problem ar att jag hela tiden maste justera frekvensen for resonansen. Skulle ett foretag som bosh gora det sa skulle deras ingenjorer lose det snabbt. Sista problemet jag hadevar arr plasten i cellen blev for varmt och snalte sonder efter ett par timmars funktion.
Min buss kommer absolut att drivas med HHO.
Nya bilar med elrktronik gar inte
 
F

F.d. 29993

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Jag tror de flesta missade vad Juan skrev, att det handlar om resonans i en cell som vid viss frekvens och hög spänning spjälker vatten mycket effektivare än dessa celler som annonseras användande 12 volt. Och där problemet är att styra reaktionen kontinuerligt.

Dessa celler som annonseras kan nog ge några % bränslebesparing, främst förmodligen för att motorn magras ur samtidigt.

Hoppsan, ser att Juan hann före med ett inlägg mens jag skrev....
nå postar ändå.
--
P-O
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

det stammer det finns ett patent av stain meijer som dig trax efter att han kom pa detta och byggde en bil som fungerade perfek
 
Toppen