Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??
Här har vi en snubbe som tror på funktionen av HHO generator och i den bifogade videon gör en kapacitetstest av generatorn.
Ja, att elektrolys av vatten ger knallgas är grundskolekunskap, det är bristande kapacitet som är akilleshälen. Experimentatorn i filmen mäter upp en knallgas- produktion av 2 liter/minut vid 400 W elektrisk förbrukning. Vill man driva en förbränningsmotor får man räkna med i mycket goda fall 40% verkningsgrad. Till det kommer att även generatorn inklusive drivremmar har en verkningsgrad lägre än 100%, kanske 90%. Tillsammans blir det då 36%, man måste tillföra motorn 1,1 kW i bränsle för att få ut 2 liter knallgas på en minut.
Låt oss ta en motor med en cylindervolym på 1 liter. Den drar in 1 liter förgasad bränsleblandning per 2 varv (eller mer om man har turbo). Ett rimligt varvtal vid drift är 2000 varv/minut och suger då i sig 1000 liter bränsle/oxidationsmedel per minut.
Att då driva en motor på ren HHO som genereras i en takt på 2 liter/minut är, som jag ser det, uteslutet.
Så finns en annan hypotes som säger att inblandning av vätgas i förbränningsgasen ökar förbränningshastigheten och därför gör att trycket i cylindern når sitt maximum tidigt. Vid besök på en kemisajt fann jag att vätgas är explosivt i koncentrationer på mellan 5 och 95%. Eftersom vi har brist på vätgas utgår jag från minimiinblandningen och att allt HHO är vätgas.
Två liter av den kubikmeter (eller mer vid turbo) som krävs vid 2000 varv/minut är 2 promille, en tjugofemtedel av det som behövs för att väte i en luftblandning skall kunna förbrännas av egen kraft och snabba upp förbränningsfrontens spridning.
Bilen i filmen finns med många motoralternativ men är nog på 5 liter eller mer.
Finns det någon som någonsin sett en (film) på en motor som absolut garanterat går på HHO och där elektrolysen försörjs från motorn själv. Jag vill se ovedersägliga bevis för att den saknar bensintank eller att någon håller en tänd tändsticka mot den öppna tanken medan motorn går. Flertalet filmer jag sett är så illa tagna att allt hoppar, är oskarpt eller sorgfälligt undviker att visa sådant som kan avslöja falsarier.
Jag ser gärna att jag har fel och på så sätt kan spara rejält med pengar på bränsle.
/ Erik