• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spara 60% av bränslekostnaden??

F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

...ett patent av stain meijer...
Läs här: Stanley Meyer's water fuel cell - Wikipedia, the free encyclopedia

"There is no documented proof that the system produces enough hydrogen to run an engine. To date, no peer review studies of Meyer's devices have been published in the scientific literature. An article in journal Nature described Meyer's claims as one more "water as fuel" myth."

"In 1996, Meyer was sued by two investors to whom he had sold dealerships, offering the right to do business in Water Fuel Cell technology. His car was due to be examined by the expert witness Michael Laughton, Professor of Electrical Engineering at Queen Mary, University of London and Fellow of the Royal Academy of Engineering. However, Meyer made what Professor Laughton considered a "lame excuse" on the days of examination and did not allow the test to proceed. According to Meyer, the technology was patent pending and under investigation by the patent office, the Department of Energy and the military. His "water fuel cell" was later examined by three expert witnesses in court who found that there "was nothing revolutionary about the cell at all and that it was simply using conventional electrolysis." The court found Meyer guilty of "gross and egregious fraud" and ordered him to repay the two investors their $25,000."

/ Erik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

I resonans med vadå?


Kan du lägga upp en YouTube-video på en körning?

/ Erik

Resonans function som en variabel condensator for minskat vatten.

Tank dig att du vill ha ner en lyktstolpe...
Du skakar den sa att den sjalvsvanger, den skakar i en viss frkvens och din lilla kraft ar tillracklig for att den skall skaka langre tills den faller.

Samma sak galler med HHO tillverkning, sjalvsvangning som en lyktstolpe eller som en gammal keistallmotagare.

Att ge den bara en enkiel 12v spanning ar som att forsoka valta lyktstolpen med att enbartmed att trycka pa den. Det kravs mycket kraft, till lyktstolpen en traktor istallet for att skaka

tyvar har jag ingen film, men youtube fins det tusentals. Kommer att skriva om detta i min trad om min buss i framtiden
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Resonans function som en variabel condensator for minskat vatten.
Jo jag känner väl till vad resonans innebär. Det jag undrar är vad som bestämmer resonansfrekvensen. Vilken frekvens är typisk och varför varierar den?

Liknelsen med lyktstolpen är talande, men om ett litet barn sätter fingret mot dess topp så får du inte igång resonansen med rimliga krafter.

Vad gäller kristallmottagaren så fungerar de bara tillsammans med en hörlur med små effektbehov, det gäller att behålla det mesta av effekten kvar i den frekvensbestämmande kretsen annars dör resonansen ut. Därför kan man inte driva effektkrävande enheter, inte ens små högtalare.

/ Erik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hur skulle ekonomin se ut i hela varlden om man borjade att salja fordon som gick pa vatten och bensinen blev overflodig over en dag?. Lite pengar skulle komma in till staten,
Sjalv ser jag fram emot en langsam andring och att vatten ar den storsta enegin vi har. Nu salj det bilar som gar pa vatgas, men inte far man tillverka den sjalv. Solenergi som lagras som vatgas. Sahara skulle kunna bli perfekt.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Här har vi en snubbe som tror på funktionen av HHO generator och i den bifogade videon gör en kapacitetstest av generatorn.

Ja, att elektrolys av vatten ger knallgas är grundskolekunskap, det är bristande kapacitet som är akilleshälen. Experimentatorn i filmen mäter upp en knallgas- produktion av 2 liter/minut vid 400 W elektrisk förbrukning. Vill man driva en förbränningsmotor får man räkna med i mycket goda fall 40% verkningsgrad. Till det kommer att även generatorn inklusive drivremmar har en verkningsgrad lägre än 100%, kanske 90%. Tillsammans blir det då 36%, man måste tillföra motorn 1,1 kW i bränsle för att få ut 2 liter knallgas på en minut.

Låt oss ta en motor med en cylindervolym på 1 liter. Den drar in 1 liter förgasad bränsleblandning per 2 varv (eller mer om man har turbo). Ett rimligt varvtal vid drift är 2000 varv/minut och suger då i sig 1000 liter bränsle/oxidationsmedel per minut.

Att då driva en motor på ren HHO som genereras i en takt på 2 liter/minut är, som jag ser det, uteslutet.

Så finns en annan hypotes som säger att inblandning av vätgas i förbränningsgasen ökar förbränningshastigheten och därför gör att trycket i cylindern når sitt maximum tidigt. Vid besök på en kemisajt fann jag att vätgas är explosivt i koncentrationer på mellan 5 och 95%. Eftersom vi har brist på vätgas utgår jag från minimiinblandningen och att allt HHO är vätgas.

Två liter av den kubikmeter (eller mer vid turbo) som krävs vid 2000 varv/minut är 2 promille, en tjugofemtedel av det som behövs för att väte i en luftblandning skall kunna förbrännas av egen kraft och snabba upp förbränningsfrontens spridning.

Bilen i filmen finns med många motoralternativ men är nog på 5 liter eller mer.

Finns det någon som någonsin sett en (film) på en motor som absolut garanterat går på HHO och där elektrolysen försörjs från motorn själv. Jag vill se ovedersägliga bevis för att den saknar bensintank eller att någon håller en tänd tändsticka mot den öppna tanken medan motorn går. Flertalet filmer jag sett är så illa tagna att allt hoppar, är oskarpt eller sorgfälligt undviker att visa sådant som kan avslöja falsarier.

Jag ser gärna att jag har fel och på så sätt kan spara rejält med pengar på bränsle.

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

..vatten ar den storsta enegin vi har.
Vatten är oxiderat (förbränt) väte och i många sammanhang en utmärkt släckningsvätska genom att inte vara brännbart, ha kraftigt avkylande effekt och förmåga att isolera branden från syre.

Vatten är en fantastisk kemikalie på många sätt och den enskilt allra viktigaste i människokroppen. Vi kan klara oss utan mat i uppåt två månader men redan efter en vecka är döden nära om vi inte får vatten.

Att driva förbränningsmotorer med enbart vatten är en dröm.

Men med övertygande bevisning så är jag beredd att ge mig.

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hur skulle ekonomin se ut i hela varlden om man borjade att salja fordon som gick pa vatten och bensinen blev overflodig over en dag?. Lite pengar skulle komma in till staten.
Den dag olja/bensin ersätts med andra drivmedel förändras beskattningen till något annat. Säg att man beskattar efter fordonets vikt och antal körda kilometer med en multiplikator för nöjet (motorstyrkan).

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??


Att bilar kan köras på vätgas är inte nytt, den tidigast kände som gjorde något ditåt var François Isaac de Rivaz redan 1808

Det jag ifrågasätter är att använda vatten som drivkälla eller ens en effekthöjare i ett fordon där processen försörjs från den egna motorn.

Men, som sagt, jag har gärna fel men denna film visar inget sådant.

/ Erik
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Intressant...

Jag som har ett stort intresse i förbräningsmotorlära, följer tråden med intresse. Jag har själv ingen erfarenhet från dessa studier, men efter att ha läst en del om det hela i denna tråd måste jag nog säga att detta tilltalar min nyfikenhet. Just nu är jag på resande fot, men så snart jag är i Sverige igen så skall jag slita fram mina kära böcker i förbräningsmotrolära o räkna på det själv ;)

Som nämns i tidigare inlägg så är ju verkningsgraden av tillförd energi i en normal "Bilmotor" ca 35% för en bensindriven och ca 40% för diesel. Det intressanta här är om man kan nyttja något av de 60% som avgår till största delen i värme. Nu vet jag inte så mycket om den andra processen mer än vad som framgår här, man behöver energi för att få det att fungera. men kan man nyttja mer av den energi som går till spillo och därmed öka verkningsgraden så är det ju mycket intressant.

En tanke är ju också att med den takyta på en husbil som går att lägga solceller på, så kan man kanske se det som ett kompleterande system. Vid fint väder ökar produktionen och kostnaderna sjunker i bränsle som behöver inhandlas.

som sagt, trevligt med en saklig och faktamässig diskution, och ifrågasättande ;) Jag återkommer när jag fördupat mig i det hela, samt talat med min gode vän som är doktor i i just energi teknik. Han kan nog ge mig en hel del goda råd och beräkningar när det kommer till frekvenser och tester, då han själv är mycket för att exprimentera och testa alternativa lösningar :)

//Freddy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Vatten ar vatgas och syrgas som separeras med strom. Har kan vi diskutera lonsamheten att separera.
Vi har idag en massa rena energiskallor som inte gar att lagra energin
Vagkraft, vindkraft, solkraft, vattenstrommar mm.
Om nu bilar fungerar med vatgas sa skulle det vara en mycket bra energilagring. Tidvatten ger en massa vatgas samt andra energier som ar temporara.

Skulle jag ha en bil som BMWn sa med ett litet vindkraftverk och solpaneler sa skulle manga sjalva tillverka sin energi och staten skulle inte fa nagot.

Att konvertera en aldre bensin eller dieselmotor ar heller inget problem.

Att tillverka vatgas ar inga problem kom garna och se min. problemet ar att fa den att koma i resonans och att med lite strom fa den att ge mycket vatgas. jag skall ta lite foton pa vad jag har sa du far en ide i morgon.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Vatteninsprutning fungerar. Fanns att montera till Saab turbo, kyler insugningsluften och ökar tätheten. (slutet 70 början 80-tal)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Att tillverka vatgas ar inga problem kom garna och se min. problemet ar att fa den att koma i resonans och att med lite strom fa den att ge mycket vatgas. jag skall ta lite foton pa vad jag har sa du far en ide i morgon.

Vad är säkerhetsavståndet till din bil? :D

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Frekvenser och Resonans function som en variabel condensator för minskat vatten. Ungefär så låter det inom new age när de påstår att de kan bota sjukdomar av allehanda slag!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Jappe om du har vatgas som du tillverkar av vatten i bilen sa har du en nycket liten brandrisk.
Av bensin har du en brand, men av vatgas sa har du en knall. titta pa youtube. Jag har gjort manga ballonger och smallt.
https://www.youtube.com/watch?v=NxZzeT2mmB0
Kommer du ihag nar vi pratade om detta pa Ferian?.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Jajamensan! Visst kommer jag ihåg det och jag blev väldigt nyfiken! Det är jag fortfarande så när jag kommer ner till Fuengirola nästa gång så har du kanske fått det att fungera! Detta ser jag fram emot! Se till att tillfriskna snabbt nu så du hinner fixa det här till hösten!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hhhhrrrmmm.
Har jag förstått rätt?
Här har man allså en maskin som drivs av vatten som sönderdelas i sina beståndsdelar väte och syre.
Energin som åtgår för denna process skapas av maskinen själv.
Dessutom får man överskottsenergi för att driva "något"
Och ur "avgasröret" får man -just det... "samma" vatten!!!
Alltså har man skapat en Perpetum mobile (evighetsmaskin).
Sorry, men det strider mot termodynamikens första huvudsats:

"Innebörden av termodynamikens första huvudsats är att energi varken kan skapas eller förstöras. Mängden energi som förloras i en process kan varken vara större eller mindre än mängden energi som återfås."

Glädjedödaren
//W
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Det intressanta här är om man kan nyttja något av de 60% som avgår till största delen i värme. ..... men kan man nyttja mer av den energi som går till spillo och därmed öka verkningsgraden så är det ju mycket intressant.
Antag att det går att använda betydligt högre motortemperatur än numera.

Använd denna till att överhetta ånga som matas in i en högtrycksångcylinder, därefter, när den avgett ungefär hälften av den tillgängliga energin, matas den vidare till en lågtryckscylinder med betydligt större diameter där resten av tillgänglig energi utnyttjas. Så har det i princip skett i de mest utvecklade ångloken.

Vid lägre temperatur kanske en stirlingmotor skulle ge ett bidrag.

Om den totala verkningsgraden ökar, gärna så pass att det ger ekonomi trots ökad vikt och komplexitet, återstår att fundera över.

/ Erik
 
Toppen