Sv: Spåravgifter för skidåkning
Om en kommun eller region som Funäsdalen har ett välprepparerat skidsystem utgör detta en STOR DRAGNINGSKRAFT PÅ TURISTER , folk åker skidor så det står härliga till på dagarna , ja så efter det lifen stängt åker man hem och dunar på lilla armen till nåsta morgon är det så det går till..... Nej på kvälle är det after skii på pubbarna , resturanger har öppet ( officiellt ) till 3 ? och inte säljer de mjölk inte och hur många sport affärer finns inte i alla orterna runt Funäsdalen för att inte tala om scouter uthyrarna , stug anläggningar hotell och pizzorior och sist men kanske den största gruppen , de som köper och tillreder sin mat själva , när vi är här uppe måste vi unna oss något extra gott , i dag struntar vi i Raviolien , och köper oxfilen istället men glöm för guds skull inte fylla på vin förrådet och när du ändå är på bolaget köp några kassar öl och några helrör wisky !!!!
FÖRETAGEN BORDE BETALA SPÅRAVGIFTERNA det är dom som drar in DE STORA pengar på att ha produkter att erbjuda , har du det får du kunder , OMVÄND MARKNADS FÖRING
Skönt att se att andra vaknar till i den här debatten och som nån sa var blir nästa intrång ?
Mer ved på brasan !
Lasse
Hmmm...det verkar vara andra saker som gör att "skon klämmer" någonstans....
Turåkare som drar i sig ett helrör wiskey och oxfié till middag...? Ja, då lär man inte orka med ett skidpass dagen efter...
Kan det möjligen vara så att det alpina klientelet av turisterna i Funäsdalen möjligen kan ha ett samband med krogbesöken, oxfilén och whiskeyn?
Jag åker gärna mycket skidor. Åker helst längd, men lite utför också om tillfälle ges. Jag har varit och åkt längdskidor, ibland flera gånger per säsong sedan 1988 i många områden med preparerade spår. I Sverige har jag åkt i Sälen, Funäsdalen och Nordic Ski, Vålådalen, Orsa, Idre och några till. I Norge har jag åkt i Telemark, Fefor, Lillehammer, Sjusjöen, Skeikampen, Hemsedal, Venabu, Rena, Skeikampen och några till.
Generellt kan jag säga att det är de alpina anläggningarna som lockar till sig festprissarna. Inte längdanläggningarna och turspåren. Att skylla längdanläggningarna för att dra åt sig törstande, pengastinna stabors är fel.
De som oftast åker längd är antingen motionären som åker för sin tränings skull, eller familjen som är ute och åker tur för naturupplevelsen.
Norges finaste och bästa längdåkningsområde är Venabu, ca 7 mil norr om Lillehammer. Hit åker ofta norska längdskidlandslaget för att träna. Här finns ca 30 mil preparerade längdspår i enormt vacker fjällterräng. I området finns tre campingar, två affärer (ICA och Kiwi) samt två hotell och ett antal stugor. Jag har varit i Venabu ungefär 15 gånger sedan 1988. Jag har provat alla typer av boenden, hotell, stuga och husbil. Jag har ALDRIG sett eller upplevt några som helst problem med folk som super eller stojar till sent på nätterna. Visst kan man köpa alkohol i hotellets barer, men de stänger vid 23 på kvällen. Sen är det tyst i området.
Men det finns inte heller några alpina anläggningar tack och lov... (förutom en mindre enkel barnlift+backe). Eftersom jag har åkt i både Nordic Ski området och Venabu, kan jag säga att Nordic Ski inte alls är lika bra som Venabu. Spåren är bättre preparerade i Venabu, och terrängen är bättre åkmässigt.
Av de besökare som åker till Funäsdalen för att åka utför, skulle jag nog gissa att det är en ganska liten andel som också åker i längdspåren.
Av de besökare som åker till Funäsdalen för att åka i längdspåren, skulle jag nog gissa att det är en ganska lite andel som också åker utför.
Så vad beträffar de näringsidkare i Funäsdalen som har modekläder, oxfilé och alkohol att sälja, skulle de nog få slå igen sina butiker om den alpina anläggningen försvann.
/Ludde