Sv: Spåravgifter för skidåkning
Epilog !
Tänk vilken debatt detta inlägg skapade , olika åsikter har förts fram , för och emot spåravgifter. Min mening var inte att HUSBILSKLUBBEN skulle gå in och " tvinga " fram ett ställnings tagande , för eller mot , utan att vi i klubben skulle kunna ge VÅR PRIVATA inställning till detta om spåravgifter och allemansrättens bevarande eller om ni vill - överlevnad. JAG tror inte på att de lokala organisationer som tar ut avgift för skidåkning , där det inte finns , arrende , markägarens tillstånd eller är inhängnat område har rätt till att ta ut avgift. Detta skriver Naturvårdsverket , varav en del av er inte tror inte på , att uttalandena inte är korrekta , Att sedan den organisationen som tar ut avgifter har spårkontrolanter för att kolla om de har giltigt spårkort eller inte , att överträdelse skulle leda till åtal , MEN att få människor att känna sig som brottslingar över att jag nuttjar deras spår på områden är ju helt klart , varför har dom spårkontrollaner annars ? DÄR allemansrätten råder. En hel del av er betalar gärna spåravgiften , det tycker jag är helt ok MEN vi som tycker det är fel , blir nästan behandlade som krimminella vi blir tagna på bar gärning mår fysiskt dåligt för vi följer allemansrätten , frågan är om det är deskriminering av folkgrupp ?. Det är vad jag förstår en sak att åka opp till fjällen en veck på februari lovet eller vid påsk , spänna på sig långfärds skidorna åka på de väl preparerade spåren , om du inte kommer för tifdigt , för spårmaskin kommer inte förrän efter 11.00 betala om du är ensam kostar det 60 kr och åka iväg , kanske en eller två gånger den veckan du är där , inga stora pengar , MEN om du som många anrda bor i norra delarna av Sverige vill komma ut , har skidor som ditt stor intresse tillsammans med din familj , ni kanske är en familj på 5-6 personer , med barn mellan 5 12 år som VILL åka skidor men inte orka mer än kanske en kilometer sedan vill de ha chokladmjölk och bulle ni stannar , har en mysig stund i fjällvärden i en driva vid sida om spåret , sédan vänder ni kosa mot hemmet efter en kort färd , denna lilla tripp kostar dem 360 kr ok för en gång MEN detta är det normala livet för de som bor i norrland , inte det liv vi lever nere på västkusten eller i Götalad , där vi möjligtvis åker upp till fjällen några dagar på sportlåvet eller under Påsk , då vi ska hinna med slalombackarna och gärna lite motion genom längåkning någon dag ,sällan mer., För människor i norrland ,, åker man då och då till fjälls , många gånger under skidperioden , man får betal gång för gång och gissa om det blir mycket pengar under en säsong , något hekt annat än för oss som äker upp en vecka på våren, det är därför jag vill behålla allemansrätten , att åka på de gamla spåren som använts genom gereratoner utan profit företag, vill de ha gäster , får de väl göra något för att få dem dit.
Vi inom klubben kommer aldrig till en gemensam ståndpunkt , helt naturligt . Själv vill jag än en gång be om ursäkt för ordval som jag inte borde brukat , men i stridens hetta blev det fel , jag vill också påpeka att även jag har fått nina fiskar varma med orden , virrig, utanför ämnet, och ett antal förklaringar om det eller det , jag är dock tacksam för alla era synpunker , önskar er en trvlig resa hit upp till fjällen , Påsk tiden , den underbaraste tiden i fjällen
Men glöm inte betala spårkoret , pengarna går till Naturvårdsverke föhoppningsvis ett bra skidspår drarr folk - smart marknadsföring ! utan att affärsidkarna betalar ett öre
Tack för ordet
<Lasse
Hoppas på svensk seger i Vasaloppet !