tango
FD HBK Medlem
Kompakt växelriktare 12v till 230v, med anslutning för vanligt vägguttag från Biltema art. 38-122. Har någon provat den och fungerar denna till att koppla på hårfön, ladda dator etc. ?? Glad Påsk 
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En liten detalj när det gäller växelriktare: Enkla varianter levererar en fyrkantsvåg istället för en sinuskurva. Fyrkantsvågor kan skada elektronik. En sak som definitivt inte fungerar med fyrkantsvåg är induktionsladdare, som till exempel laddare till Braun Eltandborstar.
Jag har förstört 2 sådana på kort tid med en billig 1000W konverter från Harald Nyborg. Den funkar perfekt för att ladda våra mobiler och köra enkla 230V apparater, men tandborstladdarna tvärdör!
Hej, jag har en DELL lap. och spänningsaggregatet till den tål inte heller "fulström" det lägger av efter ca. 15min. men funkar åter efter ca. 30min. när det kallnat.
Även om det kostar på så kan det vara värt att satsa på en inverter med sinuskurva om man skall använda den till div. mindre apparater/laddare, för att vara på den säkra sidan.
M.v.h. JANKRO..
Synd att du inte läste mitt inlägg innan du var på Biltema jdjiveco.Hej, köpte på mig en växelriktare från Biltema för att kunna ladda laptop batterier och kamerans batterier. Ser i manualen att den har modifierad sinuskurva, vilket inte gör den lämplig för känslig elektronik. Söker tips på prisvärda växelriktare med en sinuskurva lämplig för laddning av div elektonik. Såg att Elfa har en Mascot 2284 150W (69-715-01) som har en bra sinuskurva (mer 90%). Kostar visst 1600...
Rätt meningslöst att köpa växelriktare med modifierad sinuskurva från Biltema eller Clas Ohlson enl mitt tycke, visserligen billigare men laptops,kamera batteri laddning etc tar skada. Då blir det billgare i långa loppet med en bra växelriktare.
Att köpa 12V adaptrar är förståss en lösningen..men många adaptrar blir det...
Elverk finnes i minst 3 forskjellige konstruksjoner:
Synkronverk, disse har sinus - men frekvensen styres av motorturtall og varierer med belastning. Vanlig på store maskiner, men og på billige åpne elverk.
De to siste er begge Inverterverk, her lages det likestrøm som omformes til vekselstrøm elektronisk - noen har ekte sinus, men andre har modifisert sinus (trapesformede kurver). Om en går inn på detaljerte spec på det enkelete verk ser en om det er sinus eller en tilnærming.
Best og dyrest er inverterverk med ekte sinus, det er noe mer varmeutvikling i strømforsyninger med modifisert sinus - og dette kan føre til skade.