• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsomvandlare

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Kompakt växelriktare 12v till 230v, med anslutning för vanligt vägguttag från Biltema art. 38-122. Har någon provat den och fungerar denna till att koppla på hårfön, ladda dator etc. ?? Glad Påsk :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

¿Vad har man för användning av en inverter i en husbil?

Alla laddare för telefoner datorer E.t.c går att ladda med 12v
Det finns en uppsjö med 12v prylar
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

" ¿Vad har man för användning av en inverter i en husbil?
juan.norte "

Är helt överens med dig, har tidigare funderat mycket varför man skall gå över ån efter vatten :D
Och dessutom få effekt förluster i form av värme:mad:

Kör Datorn, TV:en, laddning av mobil telefonerna o.s.v, direkt från 12 volten, ända tills nu även Cpap:en, men si, fick nu en annan Cpap och där finns det inget/ tillverkaren har inget uttag och heller inget tillbehör för 12 volts anslutning så nu känner jag mig också fast i inverter problematiken, :wideeyed:

förstår också att hårfön o liknade produkter har sämre verknings grad på 12 volt,
Lennart

Ps har tidigare investerat i 12 volts sladd ( fungerade kanon bra)till tidigare Cpap:er som nu ligger knappt använd i byrålådan, om någon behöver så har jag en till salu Ds
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

jahapp, det blir tydligen att återuppfinna 30- och 40-talets teknik.
Då hade man en 12VDC-motor som var mekaniskt axel-till-axel
kopplad till en generator för den önskade spänningen.

Man kan faktiskt ta en 230VAC motor som generator då en motor
kan fungera som generator om man tillför rörelseenergi!
Fast de blir nog inte 50 eller 60 Hz sinusvåg, det beror på varvtalet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsomvandlare

Mekaniske motor-generator løsninger har svært lav virkningsgrad, ofte ned mot 50%. En god inverter har over 90% virkningsgrad (påstått opp til 98%).
Min siste kontakt med motor-generator var på en mainframe dator installasjon tidlig på 1970 tallet - alle strømforsyningene i datoren var laget for 400 Hz 3.fas 110V så på bakrommet sto det et slikt beist og hylte dygnet rundt, året rundt. Med 400Hz kunne de ha mindre transformatorer - tror forbruket var på rundt 20kW.

De siste 10 årene i jobb hadde vi here maskinhallen koblet på en UPS som hele tiden forsynte oss med 400 V 3-fas fra noen hundre kilo batterier som hele tiden ble ladet av den andre siden av UPS. Maskinene var aldri i kontakt med lysnettet - det ble utviklet noe varme i UPS kabinettene, men ikke stort sammenlignet med de totalt 15kW som maskinene brukte.
 
F

F.d. 4805

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

Köpte 1000W spänningsomvandlare från biltema och ett nytt batteri på 110 Ah, laddade batteriet. Kopplade in ett grenuttag till växelriktaren. Kopplade sen in en CD spelare och en mixer, 1 st aktiv högtalare. Det tog 2 sekunder efter ett kort tjut, allt brände, mixern, cd'n, högtalaren. Åkte till biltema men lämna bara mixern då resten inte var dyra grejer. (mixern kostar 14995kr) resten kostar under 5000kr...När jag ringde Biltema sa dom att självklart ersätter vi det, i kundservice detsamma. Lämnade min bränds mixer och.. efter ca en vecka fick jag svaret:
Biltema ersätter INTE elektronik som skadats. Till råga på allt så får jagINTE byta växelriktaren till en annan???!!!! Här står jag med en fullständigt värdelös växelriktare som jag inte kan koppla någonting in då det smäller och ett mixerbord som är totalkvaddat! (pris på mixern 14995 kr som billigast på nätet)
Vad göR man som "Svensson" i detta läget, ska man gå rättegångar, försöka sig på en sån jätte som Biltema?? Nej, här sitter man blåst med en dyr växelriktare, bränd mixer och ett dyrt batteri, kablar och allt som hör till... till ingen nytta..
BILTEMA: NEJ- ALDRIG!!! Är envis, kommer att lämna in både växelriktare och inverter till expert för utlåtande.
Notera: Samma mixer har kört i ett par år med det billigasge bensindrivna elverket från Jula (fyrkantsvåg som inte är modifierad!!) i ett par år! Biltema: 2 sekunder...
BILTEMA: FY SKÄMS!!
(fattig DJ som inte har råd med ny mixer)
Bästa hälsningar
Kristian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsomvandlare

De aller billigste elverk er gjerne synkronverk, en bensinmotor med turtallkontroll og en ac-dynamo uten regulering. Gir en sinuskurve som varierer i spenning og frekvens ved endringer i belastning, men for mye elektronikk faktisk bedre enn modifisert sinus med bedre kontroll på både frekvens og spenning, men med kantete kurve som inneholder overharmoniske pulser.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

Vad har detta med husbil att göra? :wideeyed:

Jo, jag tycker det är mycket intressant, ur husbilssynpunkt.
Det finns massor av utrustning som är bekvämt att köra direkt på 220 volt.
Det finns massor av olika lösningar, apparater, förluster och möjligheter.
Tyvärr blir det en och annan tråkig erfarenhet på vägen...
Att då få ta del av av andras misstag är klart intressant och en stor orsak till att jag följer detta forum.

För det kostar ju pengar, det där: Friskt kopplat, hälften brunnet, hälsar Björn
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Spänningsomvandlare

...
BILTEMA: NEJ- ALDRIG!!! Är envis, kommer att lämna in både växelriktare och inverter till expert för utlåtande.
Notera: Samma mixer har kört i ett par år med det billigasge bensindrivna elverket från Jula (fyrkantsvåg som inte är modifierad!!) i ett par år! Biltema: 2 sekunder......


Billiga generatorer ger inte fyrkantvåg utan ren sinuskurva, även om regleringen i varvtal/frekvens och spänning varierar rätt mycket. Sånt klarar switchade nätdelar dock.

Så skyll inte på Biltema.
I bruksanvisningen för 31-617 står rätt tydligt att den inte är lämplig för elektronik:
"..En växelriktare med en modifierad sinusvåg fungerar inte lika bra till all sorts utrustning.
Den modifierade sinusvägen innebär spänningsförändring med tvära kast. Fortfarande måste hänsyn tas till effektförbrukningen.
Viss utrustning, framförallt elektronik och i synnerhet laddare till datorer och andra nätadapters med s.k. switchat nätaggregat fungerar sämre med den modifierade sinusvågen.
Detta kan leda till oönskade störningar, överdriven effektförbrukning, överdriven värmeproduktion och i värsta fall till att växelriktaren eller elektroniken går sönder.

Om möjligt, undvik att använda växelriktare med modifierad sinusvåg till exempelvis laddare till bärbara datorer, kameror och telefoner; lysrör och lågenergilampor; laddare till elverktyg, elverktyg med hastighetsreglering och liknande utrustning.
Växelriktare med modifierad sinusvåg används istället med fördel till verktyg, glödlampor, värmeelement, spisplattor, elmotorer och annan utrustning som har en jämn effektförbrukning."


Det är tyvärr lätt att dra parallellen till att man inte bör torka husdjur i en microvågsugn.
Ej heller är det lämpligt att limma frigolit med kontaktlim, eller att använda cigarettändare för att värma upp sitt frusna bensintankslås.
En del saker är inte helt lämpade för varandra, och då blir man tvungen att ägna en del tid för att ta reda vad som fungerar eller inte. T.ex via såna här forum.

Om däremot biltemas personal sagt: "Jajjamen, de här grejerna funkar jättebra till den här produkten, inga problem!" så hade det varit en annorlunda situation, men nu är det dessvärre inte lönt att ens tänka tanken att få ersättning från dem.
Däremot bör du kolla vad din hemförsäkring eller övriga personliga försäkringar säger om detta, för där är det en väsentligt större möjlighet att kunna få ersättning för den skadade utrustningen.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Spänningsomvandlare

Läste ett inlägg av "Roland & Viola", i början av den här tråden, att en induktionsladdare till Braun eltandborste, inte tålde modifierad sinusvåg. Detta fick jag erfara förra veckan, när jag passade på att ta en tur i väst Sverige, efter Elmia besöket. Skulle ladda frugans fina eltandborste. Den blinkade grönt tre ggr, sen slocknade den. Den var 11 månader. Köpt vid Clas Ohlson. Dom tog det som reklamation. Tänkte prova igen, men avstår nog nu. :)
 
Toppen