• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsomvandlare

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Kompakt växelriktare 12v till 230v, med anslutning för vanligt vägguttag från Biltema art. 38-122. Har någon provat den och fungerar denna till att koppla på hårfön, ladda dator etc. ?? Glad Påsk :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

En liten detalj när det gäller växelriktare: Enkla varianter levererar en fyrkantsvåg istället för en sinuskurva. Fyrkantsvågor kan skada elektronik. En sak som definitivt inte fungerar med fyrkantsvåg är induktionsladdare, som till exempel laddare till Braun Eltandborstar.
Jag har förstört 2 sådana på kort tid med en billig 1000W konverter från Harald Nyborg. Den funkar perfekt för att ladda våra mobiler och köra enkla 230V apparater, men tandborstladdarna tvärdör!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Spänningsomvandlare

En liten detalj när det gäller växelriktare: Enkla varianter levererar en fyrkantsvåg istället för en sinuskurva. Fyrkantsvågor kan skada elektronik. En sak som definitivt inte fungerar med fyrkantsvåg är induktionsladdare, som till exempel laddare till Braun Eltandborstar.
Jag har förstört 2 sådana på kort tid med en billig 1000W konverter från Harald Nyborg. Den funkar perfekt för att ladda våra mobiler och köra enkla 230V apparater, men tandborstladdarna tvärdör!

Även Nikon kamera laddare mår dåligt o blir het, slutade att ladda men gick inte sönder.

Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spänningsomvandlare

Hej, jag har en DELL lap. och spänningsaggregatet till den tål inte heller "fulström" det lägger av efter ca. 15min. men funkar åter efter ca. 30min. när det kallnat.
Även om det kostar på så kan det vara värt att satsa på en inverter med sinuskurva om man skall använda den till div. mindre apparater/laddare, för att vara på den säkra sidan.
(Tack R. & V. för infon om tandborstladdare.)

M.v.h. JANKRO..
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Spänningsomvandlare

Hej, jag har en DELL lap. och spänningsaggregatet till den tål inte heller "fulström" det lägger av efter ca. 15min. men funkar åter efter ca. 30min. när det kallnat.
Även om det kostar på så kan det vara värt att satsa på en inverter med sinuskurva om man skall använda den till div. mindre apparater/laddare, för att vara på den säkra sidan.

M.v.h. JANKRO..

Hur är det med elverk exempelvis 1 fas på 1000W (yamaha från år 2000), kan man utgå från att det är sinusvåg från ett sådant verk?:rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsomvandlare

Elverk finnes i minst 3 forskjellige konstruksjoner:
Synkronverk, disse har sinus - men frekvensen styres av motorturtall og varierer med belastning. Vanlig på store maskiner, men og på billige åpne elverk.
De to siste er begge Inverterverk, her lages det likestrøm som omformes til vekselstrøm elektronisk - noen har ekte sinus, men andre har modifisert sinus (trapesformede kurver). Om en går inn på detaljerte spec på det enkelete verk ser en om det er sinus eller en tilnærming.

Best og dyrest er inverterverk med ekte sinus, det er noe mer varmeutvikling i strømforsyninger med modifisert sinus - og dette kan føre til skade.
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Spänningsomvandlare

Jag testade en sådan för ett par veckor sedan. Fungerar inte alls för att köra datorn på. Öppnar man paketet så står det till och med i manualen att den inte är lämplig till apparater som innehåller batteri som laddas. Bilden på utsidan visar dock både dator och digitalkamera... Hur tänkte Biltema här tro? För saker som innehåller elektronik så bör man satsa på en en riktig inverter som ger en ren sinusvåg för att inte riskera skador på sin utrustning. De billigare spänningsomvandlarna som ger modifierad sinusvåg (fytkantsvåg) duger till att driva enklare saker så som vattenkokare, värmeelemet och liknande. Kolla bara så att effekten räcker. Oftast så uppger fabrikanterna toppeffekten viken är betydligt högre än märkeffekten, det är märkeffekten man skall gå efter. Värt att tänka på är också att det skall vara en bra verkningsgrad på omvandlaren så att den inte drar en massa ström i onödan.

Tänk på att 150W (230V) drar 0,65A medan 150W (12V) drar 12,5A så det krävs en del av batteriet i bilen.

/Rickard
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

Ingen konsument elektronik går på växelström, ändå måste man oftast gå via "växelström" och därmed en massa försluster för att använda dom i bil elelr båt...

Som så ofta annars gäller samma sak med elverk, man får vad man betalar för. När det gäller de billigare elverken duger knappt att köra ett värme element. Vissa kan pajja tom handverktyg o är klart olämpliga för att driva nätaggregat. Ddet luriga med de billiga med växelriktare i är att de kan ge an bra sinusvåg en tid för att sedan "plötsligt" skjuta ut nåt annat o då är det upp till belastningen om den tål det...
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

Hej, köpte på mig en växelriktare från Biltema för att kunna ladda laptop batterier och kamerans batterier. Ser i manualen att den har modifierad sinuskurva, vilket inte gör den lämplig för känslig elektronik. Söker tips på prisvärda växelriktare med en sinuskurva lämplig för laddning av div elektonik. Såg att Elfa har en Mascot 2284 150W (69-715-01) som har en bra sinuskurva (mer 90%). Kostar visst 1600...

Rätt meningslöst att köpa växelriktare med modifierad sinuskurva från Biltema eller Clas Ohlson enl mitt tycke, visserligen billigare men laptops,kamera batteri laddning etc tar skada. Då blir det billgare i långa loppet med en bra växelriktare.

Att köpa 12V adaptrar är förståss en lösningen..men många adaptrar blir det...
 
Senast ändrad:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Spänningsomvandlare

Hej, köpte på mig en växelriktare från Biltema för att kunna ladda laptop batterier och kamerans batterier. Ser i manualen att den har modifierad sinuskurva, vilket inte gör den lämplig för känslig elektronik. Söker tips på prisvärda växelriktare med en sinuskurva lämplig för laddning av div elektonik. Såg att Elfa har en Mascot 2284 150W (69-715-01) som har en bra sinuskurva (mer 90%). Kostar visst 1600...

Rätt meningslöst att köpa växelriktare med modifierad sinuskurva från Biltema eller Clas Ohlson enl mitt tycke, visserligen billigare men laptops,kamera batteri laddning etc tar skada. Då blir det billgare i långa loppet med en bra växelriktare.

Att köpa 12V adaptrar är förståss en lösningen..men många adaptrar blir det...
Synd att du inte läste mitt inlägg innan du var på Biltema jdjiveco.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Spänningsomvandlare

Elverk finnes i minst 3 forskjellige konstruksjoner:
Synkronverk, disse har sinus - men frekvensen styres av motorturtall og varierer med belastning. Vanlig på store maskiner, men og på billige åpne elverk.
De to siste er begge Inverterverk, her lages det likestrøm som omformes til vekselstrøm elektronisk - noen har ekte sinus, men andre har modifisert sinus (trapesformede kurver). Om en går inn på detaljerte spec på det enkelete verk ser en om det er sinus eller en tilnærming.

Best og dyrest er inverterverk med ekte sinus, det er noe mer varmeutvikling i strømforsyninger med modifisert sinus - og dette kan føre til skade.

På mitt elverk (äldre YAMAHA med 4-taktsmotor),finns en väljare där man kan skifta från 50Hz till 60Hz, kan man utgå från att detta elverk levererar sinusvåg, eller är det troligare att det är fyrkantsvåg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsomvandlare

Enkel test på om det er et synkronverk - la det rusle uten last og bytt mellom 50 og 60 Hz, et synkronverk endrer hastigheten på motoren. Inverterverk gjør det ikke. Synkronverk er sinus, inverter finnes fra grov firkant via trapes og modifisert sinus til ren sinus. Har en ikke dokumentasjon på at en inverter er ren sinus så er den i beste fall modifisert sinus. Formen på kurven kan best kontrolleres med et osiloscope elelr spesialinstrument.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

Påsse, det blev ett spontant köp på biltemas växelriktare. Det man inte har huvudet får "lädret" lida för eller hur. Så det blev till att köpa en växelriktare från Elfa med bra sinuskurva. Växelriktaren från biltema får väl bli bojsänke dvs dumpa på skroten...suck
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare från Hjertmans Båttillbehör

Inverter 12-230V (rubnr 893 / flik 5)
Katalogsida: 148
Visa alla rubriker på sidanInverter med ren sinusvåg. För t.ex. dator och TV.

Dra markören över miniatyrbild för större bild. Klicka på bilden för största bild. N = Nettopris Art.nrArtikelPris Antal 5493-30Inverter 300 W, 12-230V. Två uttag för 230V. Mått B205xD242xH80. Vikt: 2,0kg1290.-
netto.gif
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Spänningsomvandlare

Hej!
Jag var idag på em inne i en mindre (men inte helt liten) specialaffär för mobiler, datorer och tillbehör.
Köpte en Belkin Inverter 300w

När jag läser manualen ser jag "Modified sine wave".

Med hänsyn till vad som tidigare skrivits här och på andra trådar frågar jag mig
VÅGAR JAG ANVÄNDA DEN till datorn i Husbilen?


Kan det verkligen vara så att en specialaffär och märket Belkin (som väl inte är helt okänt) säljer en grej som kommer att ta kål på min dator.


Som sagt, VÅGAR JAG ANVÄNDA DEN?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

Bästa är att slå en signal till Belkin och fråga. Om jag har förstått det hela rätt är en växelriktare med modifierad sinuskurva olämpligt för känslig elektronik som t.ex en laptop..Har själv kasserat biltemas växelriktare eftersom jag vill ladda batteriet i min laptop och Nikon kameras batteri. Vill inte riskera elektroniken. Själv föredrar jag att vara på säkra sidan med en växelriktare som ger perfekt sinuskurva. Både laptopen och kamera är ju rätt dyra prylar...
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsomvandlare

Modifisert sinus dekker dessverre mange forskjellige kurver fra en grov trapes til en mangesteg tilnærming til en ren sinus. Denne siste kan godt fungere i de fleste situasjoner, men når en ikke kjenner hvor uren kurven er så er det best å være forsiktig. Selv ren sinus kan være litt avvik fra den ideelle kurven, men her står det gjerne da 2% avvik fra perfekt sinus.

Hva vi har på lysnettet kan og variere endel så de fleste følsomme prylar tåler 5% avvik - noe som ikke er helt uvanlig i korte perioder på lysnettet. Det skal ikke mer til enn at det startes en el-motor på samme utgang fra transformatoren så har en den type elektrisk forurensning.
 
Toppen