Hej Piraten,
jag för min del är inte lika säker på att det är rätt metod för att bemöta och hantera förhållandet att vissa kommuner väljer att förhindra husbilar att nattperkera utanför campinganläggningar.
Det är som jag ser det långt mycket bättre att på olika sätt försöka upplysa dessa kommuner om värdet i att istället satsa på husbilsturismen.
Det finns ju drygt 49 000 registrerade husbilar i Sverige och det beräknas komma ca 100 000 gästande husbilar per år. Alla väljer, som tur är kanske, inte att åka till södra Öland. Men en och annan kanske tar en tur dit.
Om dessa gästande husbilsturister möter förbud och hinder för att kunna nattparkera och dessutom erbjuds dålig service. Ja då dröjer det säkert inte lång tid förrän strömmen av gästande husbilar väljer andra resmål till nackdel för turismen, näringsidkare m.fl.
Som jag ser det så gäller det för oss husbilsåkare att ständigt och mer eller mindre systematiskt påvisa vad som sker i andra länder.
Eva & Gunnar har i dagarna startat en annan tråd
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/241452 där alldeles utmärkta förhållandena i bl.a. Frankrike redovisas. Se också deras bifogade exempel på denna sait
SARL AIRESERVICES : Borne camping-car
Detta är verkligen något att ta efter av kommunerna i Sverige och det är detta som vi behöver informera om istället för att bara välja att åka till en annan plats.
V-backen