• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sovförbud i hamnarna på södra öland

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Attans också, vi brukar ta ett litet varv till Öland på sensommaren (de fyra sista åren), och i slutet av denna vecka är det dags igen. Vi har alltid hamnat på den norra halvan av ön, men i år sa vi att vi åker söderut i stället och blir lite mer naturnära. Men det sprack tydligen. Eftersom jag blir allmänt upprörd över löjliga förbudskyltar och deras tro på att de tvingar in oss på campingplatser i stället (dit jag inte skulle åka ens om jag fick betalt i stället för att betala) så blir södra Öland som flera andra ställen tills vidare rödmärkt i min besökskarta. Efter bron blir det åter att vrida ratten norrut och lägga en tusenlapp eller två i de norra restaurangerna/affärerna.
Som Ingrid o Pålle skriver, man tar alltså hänsyn?? till campingägarna, och dessutom ser man husbilarna som ett problem. Då skall inte jag belasta dem tills de ändrar uppfattning.

:mad: JANKRO

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Piraten,
jag för min del är inte lika säker på att det är rätt metod för att bemöta och hantera förhållandet att vissa kommuner väljer att förhindra husbilar att nattparkera utanför campinganläggningar.
Det är som jag ser det långt mycket bättre att på olika sätt försöka upplysa dessa kommuner om värdet i att istället satsa på husbilsturismen.
Det finns ju drygt 49 000 registrerade husbilar i Sverige och det beräknas komma ca 100 000 gästande husbilar per år. Alla väljer, som tur är kanske, inte att åka till södra Öland. Men en och annan kanske tar en tur dit.
Om dessa gästande husbilsturister möter förbud och hinder för att kunna nattparkera och dessutom erbjuds dålig service. Ja då dröjer det säkert inte lång tid förrän strömmen av gästande husbilar väljer andra resmål till nackdel för turismen, näringsidkare m.fl.
Som jag ser det så gäller det för oss husbilsåkare att ständigt och mer eller mindre systematiskt påvisa vad som sker i andra länder.
Eva & Gunnar har i dagarna startat en annan tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/241452 där alldeles utmärkta förhållandena i bl.a. Frankrike redovisas. Se också deras bifogade exempel på denna sait SARL AIRESERVICES : Borne camping-car
Detta är verkligen något att ta efter av kommunerna i Sverige och det är detta som vi behöver informera om istället för att bara välja att åka till en annan plats.
V-backen :)

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Hej Piraten,
jag för min del är inte lika säker på att det är rätt metod för att bemöta och hantera förhållandet att vissa kommuner väljer att förhindra husbilar att nattperkera utanför campinganläggningar.
Det är som jag ser det långt mycket bättre att på olika sätt försöka upplysa dessa kommuner om värdet i att istället satsa på husbilsturismen.
Det finns ju drygt 49 000 registrerade husbilar i Sverige och det beräknas komma ca 100 000 gästande husbilar per år. Alla väljer, som tur är kanske, inte att åka till södra Öland. Men en och annan kanske tar en tur dit.
Om dessa gästande husbilsturister möter förbud och hinder för att kunna nattparkera och dessutom erbjuds dålig service. Ja då dröjer det säkert inte lång tid förrän strömmen av gästande husbilar väljer andra resmål till nackdel för turismen, näringsidkare m.fl.
Som jag ser det så gäller det för oss husbilsåkare att ständigt och mer eller mindre systematiskt påvisa vad som sker i andra länder.
Eva & Gunnar har i dagarna startat en annan tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/241452 där alldeles utmärkta förhållandena i bl.a. Frankrike redovisas. Se också deras bifogade exempel på denna sait SARL AIRESERVICES : Borne camping-car
Detta är verkligen något att ta efter av kommunerna i Sverige och det är detta som vi behöver informera om istället för att bara välja att åka till en annan plats.
V-backen :)

Håller fullständigt med - Husbilsklubben´s arbetsgrupp Kommunkontakter bör så fort som möjligt börja titta på vad som kan sammanställas av goda idéer och exempel på kommuner som har agerat positivt. Kanske behövs några frivilliga till i arbetsgruppen.

F

F.d. 3088

Guest

Jag resonerar så här. Semestern är några veckor som man skall vila upp sig ladda batterierna njuta och ha det skönt. Att då åka till ställen som jag vet är krångliga med en massa förbudsskyltar, höjdbommar lapplisor och behöva resonera och förklara att husbilen är reggad som personbil och andra irriterande hinder på min semester undviker jag. Sedan att det går att skriva till kommunerna är ju en annan sak. men när jag åker husbil letar jag efter ställen där man är välkommen och där man i lugn o ro kan parkera sin husbil och njuta av livet

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Det finns många fina ställen att stå på södra Öland!
Mitt ute på alvaret mellan Resmo och Stenåsa och känna rymden.
Eftersom allt finns i bilen kan man väl spara restaurant besöken till annat tillfälle.

Jag tycker naturligtvis det är bedrövligt av Mörbylånga kommun att göra på detta sätt.

Men personligen står jag hellre ute på det vida alvaret än i Mörbylånga tätort.

Det finns alternativ till hamnarna alltså, missa inte södra Öland bara för den saken!

Välkomna!

Gunnar

F

F.d. 3088

Guest

Det finns många fina ställen att stå på södra Öland!
Mitt ute på alvaret mellan Resmo och Stenåsa och känna rymden.
Eftersom allt finns i bilen kan man väl spara restaurant besöken till annat tillfälle.

Jag tycker naturligtvis det är bedrövligt av Mörbylånga kommun att göra på detta sätt.

Men personligen står jag hellre ute på det vida alvaret än i Mörbylånga tätort.

Det finns alternativ till hamnarna alltså, missa inte södra Öland bara för den saken!

Välkomna!

Gunnar
Jo det går ju men då blir ju restaurangbesöken kvällstidning godis fylla kylen fortfarande i Norra ändan

Gurra

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nästa svar :

Hej!
Jag tror att Du missuppfattar våra ambitioner. Som Du säkert också tycker är det bra om det finns ordning och reda dit Du kommer eller vistas! Kommunen har i likhet med andra kommuner reglerat frågan om husbilars parkeringar i vår lokala ordningsstadga, som en första åtgärd. Det har inte varit bra att ha husbilar intill bostadsområden eller på parkeringar, som har hög besöksfrekvens eller på platser, där det av andra skäl kan innebära men både för lokal intressenter (fastighetsägare) och ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Vi är medvetna om att vi hittills inte – i vår planering - har tagit tillräcklig hänsyn till att husbilsturismen. Det kommer självklart att bli bättre inte på grund av tvång utan därför att vi ser positivt på våra besökare. Exempel på förbättringar är att det inom det nya handelsområdet vid Brofästet ska finnas speciella faciliteter för husbilar. Det finns även en privat aktör som arbetar på att tillskapa en husbilsuppställningsplats i Degerhamn. Även vägverket förändrar sina platser med avseende på den här typen av turism.

Du är naturligtvis välkommen även till södra Öland! Om Du på Din resa hit har synpunkter på vad vi kan förbättra, så är Du hjärtligt välkommen med sådana!

Med vänlig hälsning

Staffan Larsson

F

F.d. 3088

Guest

Om man läser mellan raderna på Staffan Larssons svar så är nog orsaken oordning, man har tagit för sig helt enkelt och inte brytt sig om omgivningen, parkerat kors o tvärs även kanske campat. Citat" Det har inte varit bra att ha husbilar intill bostadsområden eller på parkeringar, som har hög besöksfrekvens eller på platser, där det av andra skäl kan innebära men både för lokal intressenter (fastighetsägare) och ur trafiksäkerhetssynpunkt."slut citat. Snacket om att husbilen är en personbil funkar inte i praktiken, så fort stolen och tidningen kommer ut på p-platsen som för övrigt är fullparkerad så blir ju givetvis folk sura och tycker vad f..n campar han på parkeringsplatsen!! han tar ju upp två platser. Sedan så har ju givetvis campingägarna passat på att lägga ved på elden.

Så tror Gurra att det har gått till och inte bara här..:cool:
Får jag stryk nu när jag skrev så:confused::D

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Håller med dig Gurra.
Som jag uttryckte i en annan tråd, vi ses med oblida ögon, så vi får nog börja i rätt ända!
Vi kan inte bara kräva utan försöka rätta in leden och föregå med gott exempel, acceptera regler och därmed hur omgivningen kommer att se på oss.

Att vi har husbilar som är PB2 och enligt lagen kan parkera på vanliga parkeringsplatser begriper ingen utanför våra led.

F

F.d. 2577

Guest

Tänk så olika man kan tolka denna skrivelse. Jag för min del läser det så här. Kommunen har insett att de trampat en köpstark grupp längre upp än på tårna. De försöker "lägga lite olja på vågorna" reda ut stormen för att sedan fortsätta i samma hjulspår. Protektionism och svågerpolitik är tydligen mer utbredd än man anar på de svenska turistöarna. För att bryta detta, bojkotta platserna sätt in en aktiv informationkampanj, från HBK och ensilda medlemmar genom förfrågningar om lämpliga platser att övernatta på. När vi sedan avböjer i våra svar så måste den mest nitiske "svåger" bli orolig. Om utlovade resultat kommer inom några år, kan vi väl maila och tacka.
Leffe

I

Iveco 35

Guest

Även jag är benägen att hålla med Gurra, är det att man sätter ut campingmöbler på en parkering då har man gjort bort både för sig själv och andra husbilsåkare. Nu får väl jag på nöten, men det tar jag. Olle.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Efter att ha gjort ett besök på Barometerns hemsida så fann jag denna artikel angående Skilda meningar om husbilsparkering som publicerades redan förra året den 9 juli 2008. Parkeringsfrågan på södra Öland har således varit under luppen ett bra tag. Det hela tycks bottna i ett missnöje bland ortsbeforlkningen p.g.a. att husbilar tydligen mer eller mindre har blockerat en parkering.
Artikeln är trots allt aningen positiv för oss husbilsåkare, turistchefen tycktes vid den tidpunkten ha förstått värdet av att välkomna och iordningställa "stellpläze" för husbilar.
Hittade dessutom en något mindre trevlig aktuell debatt angående "Husbilar i hamnen" där HBK får sig en törn av någon som på något sätt tycks vilja skada klubbens anseende.
V-backen :confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Tänk så olika man kan tolka denna skrivelse. Jag för min del läser det så här. Kommunen har insett att de trampat en köpstark grupp längre upp än på tårna. De försöker "lägga lite olja på vågorna" reda ut stormen för att sedan fortsätta i samma hjulspår. Protektionism och svågerpolitik är tydligen mer utbredd än man anar på de svenska turistöarna. För att bryta detta, bojkotta platserna sätt in en aktiv informationkampanj, från HBK och ensilda medlemmar genom förfrågningar om lämpliga platser att övernatta på. När vi sedan avböjer i våra svar så måste den mest nitiske "svåger" bli orolig. Om utlovade resultat kommer inom några år, kan vi väl maila och tacka.
Leffe

Svågerpolitiken finns säkert med i bilden oxå (i hela Sverige) men det är nog så här, som man bäddar får man ligga.

Jag förstår inte den meningen nedanför

"När vi sedan avböjer i våra svar så måste den mest nitiske "svåger" bli orolig."

Mvh/Gurra

I

Iveco 35

Guest

Hej. Mörbylånga kommun är på väg att svänga i husbilsfrågan. I östra småland idag kan man läsa att kommunstyrelsens ordf. Kent Ingvarsson (M) efter många mail förstår att man inte kan stänga ute en så pass köpstark grupp som husbilsåkarna.Ändringar om parkeringar är tydlingrn att vänta.Mvh. Olle.:yes:

algutsrum210

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2025

Nu har Mörbylånga kommun (hela södra öland) infört sovförbud i hamnarna för att inte konkurrera med campingplatserna.
/Tommy

Barometern 19/8 (Bilden är från Färjestadens hamn)

Visa bilaga 20156
Läste i dagens Östran att Mörbylånga kommun delvis har fått ge med sig Grönhögen och Mörbylångas hamnar ska det ordnas ställplatser men ej i Färjestadens där är det för trångt

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej. Mörbylånga kommun är på väg att svänga i husbilsfrågan. I östra småland idag kan man läsa att kommunstyrelsens ordf. Kent Ingvarsson (M) efter många mail förstår att man inte kan stänga ute en så pass köpstark grupp som husbilsåkarna.Ändringar om parkeringar är tydlingrn att vänta.Mvh. Olle.:yes:

Kanske mitt mail har hjälpt!!! Hoppas det, för Gustav Öholm verkade ju vara rätt person som fick mitt mail!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag skrev 3 eller 4 mail till och det var från honom jag även bifogade en del svar här så jag hoppas att även mina mail har hjälpt lite .

Staffan Larsson, kommunchef tillika förvaltningschef
Tfn: 0485-470 11
E-post: staffan.larsson@morbylanga.se

Senast ändrad:
Toppen