• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sovförbud i hamnarna på södra öland

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Hej Peterpan, skicka ett mail till turistchefeni mörbylånga kommun och delge honom/henne om dina tankta planer. Ditt mail kanske inte hjälper men "droppen urholkar stenen". När gotlands kommun släppte samma besked skrev jag till turistchefen om att jag inte tänkte besöka ön fler gånger. Det kanske hjälper om fler följer exemplet, den som lever får se...
Leffe

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

Inte riktigt tror jag några får nog stå i vattnet då. Som svar på Dotorparn

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Jordens befolkning uppgår till (i runda tal) 6,9 miljarder.
Gotlands yta är 3 140 km².
Enkel matematik ger 0,45 m² per person.
Dotorparn hade alltså (nästan ) rätt...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag undrar om förbudet håller juridiskt. Risken är väl att kommunen anlitat något privat parkeringsbolag att lappa "lagöverträdarna". Dom ger sig aldrig utan överlåter till kronofogden om "böterna" ej kommer in.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

personbil är väl bil för persontrp som regel alldrig längre än 6m alltså får den plats på en 1 parkeringsficka

F

F.d. 18154

Guest

Det beror förmodligen på att det finns en moderat som är delägare i Saxnäs Camping och är aktiv politiker i Mörbylånga. Det har också skickats ut brev till stugägarna i Saxnäs att det inte får stå i området utan ska hänvisas till campingen. Står just nu på en jättetrevlig ställplats i Böda hamn. 100:- inkl el och dusch mm. Hade tänkt åka till Mörbylånga men skippar det. Synd om rest. och affärsinnehavare där. Vi är ju 4.000 medlemmar i HBK nu..

fd Saxnäsbo

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej Peterpan, skicka ett mail till turistchefeni mörbylånga kommun och delge honom/henne om dina tankta planer. Ditt mail kanske inte hjälper men "droppen urholkar stenen". När gotlands kommun släppte samma besked skrev jag till turistchefen om att jag inte tänkte besöka ön fler gånger. Det kanske hjälper om fler följer exemplet, den som lever får se...
Leffe

-------------
Jag skrev så här till tekniskanämnden sen om det är korrekt formulerat vat jag inte men då får dom fram ett litet budskap om vad husbilsåkare tycker :
-------------

Hejsan .
Det är med stor besvikelse som man får läsa tidningsutklipp som visar att kommuner "stänger ner" ena parkeringen efter den andra för att man inte vill konkurera med campingplatserna .

Det inte för att man inte har råd men det är fruktansvärt onödigt att ta in på camping när man inte behöver utnyttja deras service .

Vi har en husbil och i denna så kan vi tanka i 120 liter färskvatten och till detta så finns det då även 120 liter gråvatten som är i slutna kärl , det finns ju även dusch och toalett samt så har vi även en extra toa casette om den skulle bli full .
Vi har även solpaneler på taket och extra batterier så man behöver inte lida strömbrist heller .

Anser ni att man gör fel med att utnyttja dom bekvämligheterna som finns i husbilen och att man tar in på camping enbart när man behöver detta ?

Förra årets resa och årets resa gick ner till Italien genom Tyskland och Österike och där finns det ställplatser i mängder (givetvis finns dessa inlagda i GPSen ) där kan man tömma gråvatten och tömma toa samt fylla på vatten för allt mellan 8-15 euro/ natt .

Är det helt omöjligt att göra en sådan anläggning i ett samarbete med campingen om nu inte komunen vill "konkurera" med dom .
Skulle det bli en väl fungerande ställplats så kan ju detta generera i flera besökare och mera penningspenderande i komunen , är det bra ställplatser så spridsryktet lika fort som om det är något dåligt .......
Med den handlingen att stänga ner för husbilsägare så blir det ju bara att man undviker orten helt och hållet för ett sådant här rykte sprider sig snabbt .

Det bifogade kortet är från Sirmione/Gardasjön/Italien och där fanns stellplatzen mitt i byn och man såg hur husbilsägarna gick som i klungor genom byn och gjorde dom som vi så hade vi mindre pengar i fickorna när vi kom tillbaka .

:)::: Jag bifigade då en bild på en ställplats ::::)

Något att tänka på innan man "stänger dörren" , vi tänkte åka ner till Öland en helg men det kanske finns mera vänligt sinnade ställen för inte tänker jag betala en massa campingplatsavgifter i onödan .

Hoppas att nu inte mailet bara går i soptunnan utan att någon ansvarig för läsa igenom detta och fundera vad som är mest rätt .

Svar önskas . mvh Bengt-Åke Linder Falköping

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Bengt-Åke!
Bra initiativ och agerande. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och se om du får något svar.
V-backen :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har också skrivit till "Öland", jag skrev ett mail till turistchefen Gustaf Öholm, här är mitt mail och hans svar (han svarade på kvällstid, ca 20 min efter att jag hade skickat iväg mailet, all heder åt denne man för det!):

Hej Gustaf!

Jag läste i en artikel nyligen om att det nu är förbjudet att övernatta i husbil i hamnarna i Mörbylånga kommun.
Denna tidningsartikel har publicerats på sveriges största husbilsklubb med över4000 medlemmar + över 4000 forummedlemmar, alltså sammanlagt över 8000 läsare. Husbilsklubben.se är en Internetbaserad klubb, klubbrummet är Forumet där man kan läsa det mesta som berör husbilslivet.
Efter att ha läst denna artikel om det nya förbudet på "din" ö, har jag och min familj ändrat våra semesterplaner. Vi hade planerat en Ölandsresa, men vi åker hellre någonannanstans i Sverige.
Alternativet att åka in på en campingplats är inte intressant för oss, då vi vill bo nära centrum, shoppa och gå på restaurang, ta ett glas vin till maten, för att sen promenera tillbaka till husbilen och sova där.
Vi har inget behov av camping, då vi i bilen har allt, dusch, toalett, kök och sovrum. Vi är inte intresserade av att bo i ett kollektiv med tält och husvagnar runt omkring oss.
Nu är det så att det är inte bara jag och min familj som avstår från att åka till Öland, ett stort antal medlemmar i Husbilsklubben.se har gjort desamma.
Att skapa sådana här förbud gör inte att ni får husbilisterna att åka in på camingar. Ni förlorar dom istället helt och hållet, de åker någonannanstans, där husbilar är välkomna att parkera nattetid, där kommun och näringsidkare har förstått att husbilisterna ger klirr i kassan.
Rykten om vilka kommuner som är husbilsfientliga sprider sig som en löpeld på dessa forum för husbilsåkare, och vice versa om husbilsvänliga kommuner.
Tänk igenom vad era förbud egentligen genererar. Vad vinner ni på det? Ingenting. Ni förlorar på det istället.

Med vänliga hälsningar Annette Seldén

Tack för ditt mail.

Innan du sågar mig i denna fråga vill jag lägga tillrätta lite fakta.
Jag har inget som helst med detta beslut att göra och har tvärtom arbetat hårt för att Husbilsgäster skall känna sig välkomna till vår fina Ö. Kommunens beslut råder jag icke över!

Att detta beslut fattats i Mörbylånga kommun har skett helt utan min inblandning och är enligt min mening olyckligt. I Borgholms kommun har man valt den motsatta linjen och har rosats i många publikationer som riktar sig till just Husbilsägare så sent som i sommar.

Jag kommer att informera berörda beslutsfattare i Mörbylånga om ditt mail och arbeta vidare med att skapa goda förutsättningar för alla gäster som vill besöka Öland. Vill man trots detta inte välkomna Husbilar i Mörbylånga kommun så förstår jag att ni väljer annat alternativ, och kan bara beklaga alternativt välkomna er till Nprra Öland och Borgholms kommun där man tagit ett välkomnande beslut i frågan.

Med vänliga hälsningar

Gustaf Öholm
VD
Ölands Turist AB
Visit South East Sweden
www.visitse.se

Jag tycker att det är glädjande att turistchefen iallafall har insett hur galet detta är. Han borde väl ha lite att säga till om kan man hoppas!
Hoppas att det kanske kan hända något positivt!

Det är inte alls fel att kontakta berörda personer i denna fråga tycker jag. Ju fler som gör sin röst hörd, desto större möjligheter att kunna påverka beslutet!
/Annette

F

F.d. 3088

Guest

Någon som fått en p-bot på en vanlig p-ruta och vad hände med den isåfall :confused:

F

F.d. 52994

Guest

Tack Anette för den skrivelsen. Det du skrev borde sändas till alla turistchefer i Sverige för den belyser helt vår inställning till centrumnära ställplatser. Om vi trummar på som du nu har gjort, så är jag övertygad om att vi kommer att övertyga en del kommuner om vikten av ställplatser nära centrum.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Fortsättningsvis har jag fått ytterligare ett svar av Gustaf Öholm:

Hej igen och tack för dina intressanta länkar.
Ett klargörande till. Jag arbetar inte för/ anställd av kommunen. Ölands Turist AB är ett privatägt bolag.
Vi har helt riktigt ansvar för de bägge kommunernas turistinformation. I övrigt arbetar vi med destinationens turistiska utveckling. I den ser jag självklart er och era Husbilsvänner i framtiden. I min värld är ni en viktig och omtyckt målgrupp.

Det du skriver tar jag på mycket stort allvar och jag kommer att undersöka vad och eller vilka som hanterat denna fråga. Igen, jag arbetar för att alla skall bli väl mottagna på Öland och jag hoppas verkligen att ni inte ger upp.

Med vänliga hälsningar

Gustaf Öholm
VD
Ölands Turist AB
Visit South East Sweden
www.visitse.se

gustaf.oholm@visitse.se
+46 709 610601

skickat från min handdator

20 aug 2009 kl. 22.57 skrev Annette Seldén/N <seldenphoto@telia.com>:

Hej Gustaf och mycket tack för ditt snabba svar!

Självklart förstår jag att du som tjänsteman på kommunen inte har fattat beslutet. Det är glädjande att höra att du inser det felaktiga i sådana här beslut. Att jag till att börja med kontaktade dig beror ju på att du ändå är turismens ansikte utåt. Jag ser fram emot att du vidarebefordar detta mail till berörda beslutsfattare och hoppas att de tar till sig av kritiken.
Jag är naturfotograf och besökte Öland för bara ett par månader sedan, en fantastiskt vacker ö. Eftersom jag kombinerar mitt arbete med min tid med familjen, är husbil det enda alternativet för mig, vi kan parkera på natursköna platser, och jag kan gå upp kl. 03.30 och fotografera utan att störa resten av familjen!
Titta gärna in på min hemsida (raderat av mig själv inför inlägget i HBK), där finns en del Ölandsbilder i galleriet under "Övriga Norden" .
Hör gärna av dig framöver, det vore intressant att få höra om beslutsfattarna tar till sig av kritiken, och om de förstår omfattningen av vad sådan här dålig reklam för kommunen innebär!

återigen, tack för ett snabbt och klargörande svar!

MVH Annette Seldén

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det är precis så som Bengt-Åke Linder och Annette Seldén har agerat, som jag tycker att vi inom HBK ska hantera uppkomsten av olika förbud mot nattparkering för husbilar. Jättebra exempel.
Stort TACK till er båda och ett särskilt tack :msn_flower: till Annette för de konkreta och trevliga mailbreven till turistchefen.
V-backen :)

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Skippa hamnen i Färjestaden, stå på köpstadens speciella parkering för husbilar o husvagnar. Sjöutsikt o nära till centrum o övrigt. Finns även möjlighet att stå vid Ölands Bilvård uppe på Storgatan under dagtid finns driksvatten, o ev. tömmning av gråvatten,snacka med min grabb Christer. Mvh Olle.

F

F.d. 50069

Guest

Vi var Skördefesten 08 och stod med husbilen i Borgholm:D.
Jag har aldrig sett så många husbilar på ett ställe (frånsett Elmia), så snacka om att Borgholm´s näringsidkare tjänar på ett fint förhållningssätt till oss!

Våra forum med sin stora läsarskara borde som flera har uttryckt vara ett mycket starkt argument som tvärskallarna med svågerpolitik i vissa kommuner borde få i halsen;)

Om vi har något riktigt fett skräckexempel så skulle vi riktigt blåsa på här på forumet och sedan visa resultatet för stolsgnidarna i berörd kommun.:rolleyes:

Inte snyggt att göra så men det kanske sprider sig (med lite hjälp:cool:), och på sikt så borde det gynna oss husbilsaktivister!

Anders med FNL-JACKAN;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick idag ett iallafall ett svar på mitt mail dock inte svar på frågan .

Man får väl göra en svartlista på orter som har husbilsförbud och som vi undviker och även en lista på orter där man är välkomna .

Får se vad han senare svarar i själva frågan .

Hej!
Beklagar att Du inte har fått någon respons tidigare – jag ska undersöka vad som har hänt!
Hur som haver – vi är medvetna om problemet sedan långt tidigare. Vi vill framhålla följande:

1)Vi har förståelse för problematiken – för oss gäller det att hitta en balans mellan olika intressenter – det finns alltså en ”inbyggd” konflikt
2)Vi har i ett av våra projekt för utveckling av södra Öland tagit med husbilsproblematiken

Det är vår förhoppning att vi ska kunna lösa de problem som husbilsägare, campingägare och inte minst boende upplever. Som Du förstår är det här inte enkelt.

Jag återkommer!

Hälsningar

Staffan Larsson

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Jag fick idag ett iallafall ett svar på mitt mail dock inte svar på frågan .

Man får väl göra en svartlista på orter som har husbilsförbud och som vi undviker och även en lista på orter där man är välkomna .

Får se vad han senare svarar i själva frågan .

Hej!
Beklagar att Du inte har fått någon respons tidigare – jag ska undersöka vad som har hänt!
Hur som haver – vi är medvetna om problemet sedan långt tidigare. Vi vill framhålla följande:

1)Vi har förståelse för problematiken – för oss gäller det att hitta en balans mellan olika intressenter – det finns alltså en ”inbyggd” konflikt
2)Vi har i ett av våra projekt för utveckling av södra Öland tagit med husbilsproblematiken

Det är vår förhoppning att vi ska kunna lösa de problem som husbilsägare, campingägare och inte minst boende upplever. Som Du förstår är det här inte enkelt.

Jag återkommer!

Hälsningar

Staffan Larsson

Man undrar ju vad det kan komma ut av detta när man har så tråkig grundinställning!

Det står ju PROBLEM över hela brevet!!!!

Lasse W

I

Iveco 35

Guest

Ja du LasseW. Det är nog inte det enda våran Kommunchef har rört till. Olle.

Toppen