• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sovförbud i hamnarna på södra öland

F

F.d. 25017

Guest
Nu har Mörbylånga kommun (hela södra öland) infört sovförbud i hamnarna för att inte konkurrera med campingplatserna.
/Tommy

Barometern 19/8 (Bilden är från Färjestadens hamn)

SovforbudOland001.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Är det någon som vet vad man ska gå efter, husbil eller Pb2. Är det Pb2 så kan man ju parkera som personbil???
Gäller skylten alla husbilar oavsett registrering?
Har funderat eftersom vi tänkt åka till Öland under Skördefesten.:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Vem har en husbil ?, antingen lätt lastbil eller Pb2

// Pär
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Okunnigt och troligen lagvidrigt. Vem ska avgöra om man har en husbil eller inte? Det måste ju vara registreringsbeviset som ska gälla och där finns ju inte begreppet.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Åk till Norra delen där sköter något energiverk hamnarna kanonfint husbilsplatsen i borgholms hamn 100kr kanonfin toa o duch med värme, det fins flera Böda bland annat

Gurra
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Okunnigt och troligen lagvidrigt. Vem ska avgöra om man har en husbil eller inte? Det måste ju vara registreringsbeviset som ska gälla och där finns ju inte begreppet.

Var inne och tittade på Transportstyrelsen. Blev lite konfunderad:wideeyed:

Förklaring fordonsuppgifter

Fordonsuppgifter
Förklaring


Fordonsslag: personbil (PB), lastbil (LB), släp, mc, moped, traktor, motorredskap (MRED), terrängvagn (TGV), terrängskoter (TGSK), terrängsläp (TGSL), buss, terränghjuling (TGHJUL), snöskoter (TGSNÖ).
Fordonsslagsklass
Personbilar delas in i klass I och II. Klass II är husbilar och klass I övriga personbilar


Hur skall man tolka detta ????????

Förvirrad // Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Det står "stänger hamnarna för husbilscamping" i artikeln, antingen har dom missupfattat det hela. När jag nyttjar en hamn kommer jag i regel på kvällen går och käkar någonstans, vid sängdags går vi och sover i husbilen vaknar på morgonen käkar kanske frukost i bilen eller i närheten därefter åker vi .
Med camping menas väll att man är flera dagar på samma ställe, plockar ut bord markis o resten av kittet, då kan man ju förstå kommun lite.
Men att campingarna får flera campare efter beslutet tror jag inte ett s--t på dom som märker det är handlarna och andra näringsidkare på södra ändan som får mindre intäkter.
Norra ändan däremot får ju ta emot dom flesta som tänkte stå på södra ändan med klirr i kassan som följd :D

Gurra
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Pär & Marianne:
Visst kan man bli konfunderad. Jag vet inte om jag har rätt, (ska försöka forska vidare i frågan), men jag tror att kommunen får meddela förbud eller parkering för vissa fordonsslag.
Det är åtminstone vad jag tror just nu och då kommer jag att hävda att denna skyltning är motsägelsefull. På min bils regbevis står det under fordonsslag "pb" om jag inte minns helt fel. (Det kanske står personbil men det är ju sak samma).
På regbeviset för en husvagn står det väl släp eller sl under rubriken fordonsslag?
Jag förstår inte hur de har tänkt att övervaka denna skyltning. Hur ser en husbil egentligen ut? Det är som gjort för godtycke!
Däremot är ju fordonsslaget enligt regbeviset helt odiskutabelt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Hmm, kunne det være på plass med en liten aksjon - besøke et spisested ca. 1700 i nærheten av hamnen og spørre om det er noen sted i nærheten hvor en kan stå over natten med husbil lovlig, en har tenkt å innta en bedre middag med vin til. Får en da beklager det finnes ikke så får en spørre om det er slik andre steder på øya også eller om en må inn til Kalmar for kvelden. Et svar om camping noen km utenfor byen er det samme som at det ikke finnes noe sted.

Om mange nok gjør slike besøk så blir spisestedene forbannet på komunen og endringen kommer. Har en først fått en komune på gli i riktig retning så kan en se frem til tyske / franske tilstander :):)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Att det inte är flera som har stora ägor eller nerlagda lantbruk som tar upp detta med stellplatser men dom kanske inte vet om behövet .
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

I en tidigare tråd om centrumnära ställplatser svarade Leif17, som är Hbk:s sekreterare att han hade material som tidigare blivit skickat till kommunerna i just den här frågan. Jag tycker nu att Leif17 kopierar sitt material och skickar det till Mörbylånga Kommun, om inte annat så för att visa vårt missnöje med dylika beslut och att vi är vakna och uppmärksamma.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Här är mycket att ifrågasätta! Det positiva i artikeln är att man slår fast att " vildcamping" är tillåten i hela kommunen enligt allemansrätten. Juridiskt med dessa konstiga benämningar på fordon som inte finns vore intressant att titta närmare på. På västkusten så har nog någon drivit saker och ting till sin spets. Här fanns skyltar med parkering förbjuden och undertavla Pb2. Solklar , men här kan ju LB parkera!!!!

Det finns massor i Sveriges kommuner som totalt saknar insikt i parkeringsregler märke och bestämmelser. En bedrövelse , jag tänker på våra kära turister .... eller vill vi inte ha några???
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Ja, Tommy,
Jag skäms också å min kommuns vägar, har stått och tittat på skylten.
Dessutom har kommunen tagit nån policy om att man inte får övernatta med husbil, troligtvis gäller det i "tätorterna".
Tror att flera campingägare eller personer med anknytning till campingplatser sitter/har suttit i flera kommunala nämnder. Kan det ha något samband???

Som tur är finns massar av platser att stå på på södra Öland. Kommer man hit så är det väl inte närheten till en köpstad med samma utbud som alla städer har som drar.

Vi har vår underbara natur, alvaret, stillheten. Och blåsten förstås...

På Resmo rastplats finns latrintömning!

Alltså, är man på Öland ska man njuta av naturen. Inte köpcentra!

Välkomna att njuta!

Britt&Gunnar
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Man kan ju hopas att det sker en förändring när det blir kommunsammanslagning. Borgholm har ju förstått att husbilsturism - genererar inkomster till företag och kommunen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Man kan ju hopas att det sker en förändring när det blir kommunsammanslagning. Borgholm har ju förstått att husbilsturism - genererar inkomster till företag och kommunen.

Så bra blev det inte -omröstningen blev två kommuner även i fortsättningen!!!!
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Det är sorgligt, men det finns andra ställen än Öland som är vackra och där husbilar dessutom är välkomna.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Nu får man faktiskt skämmas när man bor i en så bakåtsträvande kommun. Olle.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Våra planer att besöka Glasriket och Öland före Elmia har nu ändrats. Vi kör norrut i stället.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Sovförbud i hamnarna på södra öland

Jag blir så trött på alla förbudskylltar:msn_sad:, vårat land är stort:yes:.
Jag läste för ett tag sedan att hela jordklotets befolkning får plats på Gotland om man nöjer sig med en halv kvadratmeter per person :wub:.

mitt förslag är förbjud förbudskylltarna
:)
 
Toppen