• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelslösning på plåtis

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    4,1 MB · Visningar: 100

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Ah är inte Ah. Lithium klarar att gå lägre Soc. Som så mycket annat - man kan så klart dimensionera för 100 års katastrofen eller nått som är rimligt. Förmodligen behöver man ett lagom stort Lithium batteri och vill man stå still länge är det billigare att köpa ett elverk än att byta kylen som, om man har el, kylar bättre än det AES Thetford som jag har.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ah är inte Ah. Lithium klarar att gå lägre Soc. Som så mycket annat - man kan så klart dimensionera för 100 års katastrofen eller nått som är rimligt. Förmodligen behöver man ett lagom stort Lithium batteri och vill man stå still länge är det billigare att köpa ett elverk än att byta kylen som, om man har el, kylar bättre än det AES Thetford som jag har.
Och med elverket blir man väldigt populär om man har grannar..? ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför köpa ett extra elverk när man har ett under huven, med litiumbatterier behöver motorn inte gå så länge innan de är fulla
Ett par timmar blir det ju förmodligen, och att lyssna på det är inte så kul, och eventuella grannar blir förmodligen
så glada heller. Dessutom är det förbjudet i de flesta kommuner!
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Nu har vi fått detta fixat hos Edins husbilar och allt verkar funka fint
- Gamla panelen på 190w togs bort.
- 2 nya Sunlux 190w på bredden skruvade i taket med specialbyggda fästen
- 2 nya laddbosters som går att slå på och av från instrumentbrädan. Ihop med gamla kan jag få totalt 85A laddning när bilen är igång. Täcker ev molnigt dagar
- Gamla regulator är kopplat till ett externt dc-uttag om vi känner att vill använda portabel solpanel
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Se till att använda en effektiv MPPT regulator och effektiva solceller.
Jag bytte Victron mot Sunbeam Moonray och fick då laddning även molniga dagar. Victron börjar ladda när solcellen ger mer än 5V över batterispänning, Moonray börjar ladda vid ca 0,1V över...

Verkar intressant. Kollar man på bilden med appen, verkar man kunna ladda både bildel och bodelsbatterier. Men kollar man på bilden på regulatorn så verkar det inte så ?
Har du koll på detta, där finns kanske en modell med den funktionen ?
Mvh Per
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Vi har inte en plåtis men jag tar mig dock friheten att berätta om vårt projekt i denna tråd då frågan om vad man kan hitta på gällande solcellsinstallationer på våra rullande hem flitigt kommer upp i vårt forum.

Vi har monterat 3 st Renogys 175W RNG-175DB solpaneler + ett 140W fabriksmonterat på vår Matrix Supreme 670 vilket innebär 665W dvs teoretiskt max 55A vid 12V och vertikalt infallande ljus vilket givetvis aldrig inträffar här i Sverige, Projektet gav följande lösningar och erfarenhet.

1/ Panelerna tejpades först på 10 mm tvärgående kanalplast för att hålla nere temperaturerna varma dagar. Placerade därefter tejp på panelernas baksida innan allt monterades på det tvättade taket. Notera att det blir trångt på taket. Panelen till höger på bilden fick kapas lite på sidorna för att inte kollidera med takluckan längst bak. Ett tilltag som måste göras med försiktighet för att inte skada panelen.

2/ Solcellerna är anslutna till en väl fungerande MPPT 100/30 vilket begränsar laddningsströmmen till 30A vilket kan tyckas begränsande men sanningen är den att det är mycket sällan som strömmen ligger på den gränsen även vid klara soliga dagar p.g.a vinkeln på ljuset. Med 280Ah LiFePO4 och 13,5 - 14,0V motsvara det max 420W vilket sannolikt inte skulle överträdas så mycket även om en 50A MPPT var installerad. Observera, det är nog ingen som får ut mer än 60-70% av installerad effekt utan att vinkla solpanelerna och placera HBn med stor omsorg.

3/ Det är trevligt att se hur laddningsströmmen pendlar mellan 5-10A även dagarna när solen inte riktigt tränger genom molnen. Här i Norrland har vi dessutom bra med ljus nästan hela dygnet på sommaren så fricamping går oftast fint med en 2kW inverter och all matlagning med en 230VAC grill och 1400W IR-platta. Notera att vi har även en Dometic FW 3000 klimatanläggning installerad som kan köras på invertern. Då dras drygt 100A från batterierna men den intermittenta driften gör att det går utmärkt att köra 1-2 timmar med kyla innan vi lägger oss på kvällen. Batterierna laddas följande dag.
 

Bilagor

  • Bild solpanelerna.jpg
    Bild solpanelerna.jpg
    1,2 MB · Visningar: 58

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Som husbilsägare hemfaller säkert många av oss med tanken på vilken tråkig olycka kan hända om mina solpaneler lossnar och träffar vindrutan på en efterföljande bil. Kanske en bil med en barnfamilj. Hemska tanke. Frågorna blir naturligtvis:

Hur tejpar man fast en flexibel solpanel på husbilstaket? Kan man lita på att panelen sitter fast och kan man vidta extra säkerhetsåtgärder för att säkerställa installationen?

Tejpen måste vara stark och klara hög temperatur under en lång tid. Mitt val stannade vid 3Ms VHB Tape som finns i 93-120 C° och kan fås i tjocklekar 1.6-2.0 mm. En tålig tejp utvecklad för både industriella och fordonsapplikationer. Tjockleken är viktig för att ge god kontakt även vid ett lite ojämnt tak. Ett förhållande som säker alla husbilar har mer eller mindre.

Vi har en Adria Matrix Supreme 670SL 2020. Där sitter vid takövergången en aluminiumlist med ett litet trapetsformat spår på ovansidan. Jag valde att köpa några M5 försänkta rostfria skruvar + låsmuttrar. Filade ner bredden på skruvskallen och justerade vinklarna lite för att passa spårets utformning samt förhindra att skruven roterar när muttern dras åt. Använde slutligen vanliga M5 kabelskor för att klämma fast en tunn wire till panelen. Utesluter inte att det finns fästankare på marknaden som passar spåret direkt.

Om man inte har en husbil med liknande aluminiumlist så föreslår jag att säkra upp installationen med ett par mindre slingor av TEC-7 i framkanten av solpanelerna som ett komplement till tejpningen. Man kan därtill montera en wire till ramen på någon taklucka för att maximera säkerheten.

Att endast använda TEC-7 över hela panelen kan kännas dumt för den dag då panelerna måste bytas p.g.a åldersstrecket. Det blir ett tufft jobb att skära loss panelerna. Man kan givetvis skippa tejpningen och bara använda TEC-7 eller något liknande mellan solpanelen och de 4-kantiga plastprofilerna. Vid ett framtida byte så får då givetvis även plastprofilerna bytas.
 

Bilagor

  • Bild monage solp..jpg
    Bild monage solp..jpg
    1,1 MB · Visningar: 44

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Som husbilsägare hemfaller säkert många av oss med tanken på vilken tråkig olycka kan hända om mina solpaneler lossnar och träffar vindrutan på en efterföljande bil. Kanske en bil med en barnfamilj. Hemska tanke. Frågorna blir naturligtvis:

Hur tejpar man fast en flexibel solpanel på husbilstaket? Kan man lita på att panelen sitter fast och kan man vidta extra säkerhetsåtgärder för att säkerställa installationen?

Tejpen måste vara stark och klara hög temperatur under en lång tid. Mitt val stannade vid 3Ms VHB Tape som finns i 93-120 C° och kan fås i tjocklekar 1.6-2.0 mm. En tålig tejp utvecklad för både industriella och fordonsapplikationer. Tjockleken är viktig för att ge god kontakt även vid ett lite ojämnt tak. Ett förhållande som säker alla husbilar har mer eller mindre.

Vi har en Adria Matrix Supreme 670SL 2020. Där sitter vid takövergången en aluminiumlist med ett litet trapetsformat spår på ovansidan. Jag valde att köpa några M5 försänkta rostfria skruvar + låsmuttrar. Filade ner bredden på skruvskallen och justerade vinklarna lite för att passa spårets utformning samt förhindra att skruven roterar när muttern dras åt. Använde slutligen vanliga M5 kabelskor för att klämma fast en tunn wire till panelen. Utesluter inte att det finns fästankare på marknaden som passar spåret direkt.

Om man inte har en husbil med liknande aluminiumlist så föreslår jag att säkra upp installationen med ett par mindre slingor av TEC-7 i framkanten av solpanelerna som ett komplement till tejpningen. Man kan därtill montera en wire till ramen på någon taklucka för att maximera säkerheten.

Att endast använda TEC-7 över hela panelen kan kännas dumt för den dag då panelerna måste bytas p.g.a åldersstrecket. Det blir ett tufft jobb att skära loss panelerna. Man kan givetvis skippa tejpningen och bara använda TEC-7 eller något liknande mellan solpanelen och de 4-kantiga plastprofilerna. Vid ett framtida byte så får då givetvis även plastprofilerna bytas.
Då mina paneler monterades på bredden valde min installatör att skruva fästena i taket vilket känns tryggt ur den aspekten. Istället viktigt att hålla koll på att det är tätt.
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Hej
Nja, jag ser det inte som gammalmodigt att byta ut en stor elförbrukare mot ett alternativ som i stort sett inte förbrukar någon el alls då man har begränsad laddförmåga.
Med begränsad laddförmåga och kompressorkyl blir man i stort sett beroende av extern laddning viket i sin tur begränsar de områden som man kan besöka.
Sen är det naturligtvis en ekonomisk fråga också, det kostar en hel del att byta kyl.
Satte på min kompressorkyl i april, stängde av den i oktober. Står aldrig på landström. 160 w solpanel, Victron MPPT och 100 Ah lifepo4 batteri (och rejält kallt i kylen oavsett om det är rktigt varmt väder…)
 
Toppen