• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelslösning på plåtis

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    4,1 MB · Visningar: 100

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
Såg en husbil plåtis Hymer offroad 4x4 i somras utomlands på en camping som hade typ din panel i 3 lager, han kunde dra ut dom två undre
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När man behöver mycket el då kan taket utrymme vara helt avgörande för hur mycket W som får plats...
Så iblang får det bli som ett pussel ;)
Men se bara till så att alla paneler har nära samma spänning.. Typ 20-24v eller vad man nu köper... Lycka till
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
Vrid på befintlig panel å lägg på tvärs på bilen en framför å en bakom den vita ventilen
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
Är det begränsat med hur mycket solceller som går att montera så bör nog första åtgärden bli att byta ut kompressorkylen som är en stor elförbrukare.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Se till att använda en effektiv MPPT regulator och effektiva solceller.
Jag bytte Victron mot Sunbeam Moonray och fick då laddning även molniga dagar. Victron börjar ladda när solcellen ger mer än 5V över batterispänning, Moonray börjar ladda vid ca 0,1V över...

 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Se till att använda en effektiv MPPT regulator och effektiva solceller.
Jag bytte Victron mot Sunbeam Moonray och fick då laddning även molniga dagar. Victron börjar ladda när solcellen ger mer än 5V över batterispänning, Moonray börjar ladda vid ca 0,1V över...

Jag tror precis att du svor i Victronkyrkan, var månne detta sluta,,,,,,, :)
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Hej,
Om du kan trolla bort den vita ventilen så skulle jag satsa på en stor panel med lite mer volt…
Jag har en Trina Solar 420W i kombination med Victron mppt som ger bra med energi.
Panelen är 113x176…så det borde du få plats med…
Som bäst har jag fått in 33 amp

// Klasse
 

Bilagor

  • IMG_1766.jpeg
    IMG_1766.jpeg
    489,5 KB · Visningar: 12

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Har snackat med Edin Husbil (tack för tipset) nu och fick ett väldigt bra intryck av dom. Kommer få ett förslag på helhetslösning med paneler, regulator, booster, kablage. Dom bygger sina egna fästen och anpassar till bilen.

Preliminärt blir det 2st 190w på tvären samt extern kontakt för portabel panel kopplad till separat regulator samt laddbooster på 80-100A som backup. Får se vad det kostar dock...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Gammalmodigt och ett steg åt fel håll , Det sista man ska byta är kylen
Hej
Nja, jag ser det inte som gammalmodigt att byta ut en stor elförbrukare mot ett alternativ som i stort sett inte förbrukar någon el alls då man har begränsad laddförmåga.
Med begränsad laddförmåga och kompressorkyl blir man i stort sett beroende av extern laddning viket i sin tur begränsar de områden som man kan besöka.
Sen är det naturligtvis en ekonomisk fråga också, det kostar en hel del att byta kyl.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!

Hur stora och vilken typ av batteri har ni?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har 150ah litium
Det är alldeles för lite, enligt mej med er dygnsförbrukning.
Jag ligger på ungefär samma dygnsförbrukning 1-1,5kWh/dygn.
Jag har 400Ah bobatteri, och 360W på taket, och det är solpanelerna som inte räcker till för mej svensk sommar.
Med det rejäla batteriet klarar jag 3-4 dygn helt utan sol, det känns som rimlig storlek.
På hösten kan bli tufft att få in 1-2kWh i batteriet varje dag, jag vill upp till 550-600W på taket.
Det längsta jag fricampat i sträck svensk sommar är 12dygn, då var jag nere på 20% SoC.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är alldeles för lite, enligt mej med er dygnsförbrukning.
Jag ligger på ungefär samma dygnsförbrukning 1-1,5kWh/dygn.
Jag har 400Ah bobatteri, och 360W på taket, och det är solpanelerna som inte räcker till för mej svensk sommar.
Med det rejäla batteriet klarar jag 3-4 dygn helt utan sol, det känns som rimlig storlek.
På hösten kan bli tufft att få in 1-2kWh i batteriet varje dag, jag vill upp till 550-600W på taket.
Det längsta jag fricampat i sträck svensk sommar är 12dygn, då var jag nere på 20% SoC.
Det var precis samma tanke jag hade med min fråga om batteri, dubbla kapaciteten (300Ah) vore mera lämpligt, och sedan titta över elförbrukningen förutom kylskåpet som jag uppfattar som väldigt hög för att vara under sommarhalvåret. Och komplettera solcellen så att man får minimum ca 300W.
 
Senast ändrad:
Toppen