• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelslösning på plåtis

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized.jpg
    4,1 MB · Visningar: 100

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har inget direkt tips men mer en reflektion: det är trångt på plåtis-taken. Fick själv "skohorna" lite för 2st 100 wattare. Frågan om 400w eller mer ryms? Återkoppla gärna hur det går.
 

Bilagor

  • IMG_20190620_120801.jpg
    IMG_20190620_120801.jpg
    654,7 KB · Visningar: 24

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
De marina böjbara solcellerna på T68s bild är bra och finns i olika storlekar, man kan lägga ett ok pussel med dem och sen sätta fast dem med sikaflex på taket så slipper man göra hål för ifästning.

Nackdelen är att de blir varma när solen lyser på och om de är limmade på taket så leder de värmen ner i taket. Ska man stå mycket i spansk sol utan AC så ska man nog fundera på att ha sina solceller med en luftspalt mellan solcellen och taket.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!
Tror du får byta till större bil med mer takyta
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Hej Fredrik, efter att ha tittat på din bild får du följande förslag från mig. Köp en till likadan panel och sätt båda på tvären mellan takluckorna, lite mer jobb med att flytta den befintliga men det är det värt.

Se till att du har tillräckligt grov kabel ner till regulatorn, minst 4mm2.

Satsa på en bra regulator, jag har bra erfarenheter av Victrons produkter och föreslår en SmartSolar 30/100 med bluetooth.

Komplettera med en lös hopvikbar panel på 100-120W som du kan rikta optimalt mot solen med möjlighet att parallellkoppla med dom på taket, använd gärna Anderson-kopplingar till detta så blir det en säker lösning. Den hopvikbar kommer att ge ett bra tillskott på vår och höst när solen står lite lägre.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Hej Fredrik, efter att ha tittat på din bild får du följande förslag från mig. Köp en till likadan panel och sätt båda på tvären mellan takluckorna, lite mer jobb med att flytta den befintliga men det är det värt.

Se till att du har tillräckligt grov kabel ner till regulatorn, minst 4mm2.

Satsa på en bra regulator, jag har bra erfarenheter av Victrons produkter och föreslår en SmartSolar 30/100 med bluetooth.

Komplettera med en lös hopvikbar panel på 100-120W som du kan rikta optimalt mot solen med möjlighet att parallellkoppla med dom på taket, använd gärna Anderson-kopplingar till detta så blir det en säker lösning. Den hopvikbar kommer att ge ett bra tillskott på vår och höst när solen står lite lägre.
Jag har också funderat på det men tänker att det är en risk att sätta på tvären då det borde bli mycket "lyftkraft" när man kör?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag står alltid off-grind sommarn i Sverige och höst-våren runt Medelhavet.
Har ungf samma förbrukning som ni men har just nu 600w solpaneler.
En sak man bör ha i åtanke är att solen också står lågt under flera månader på vintern även nere vid Medelhavet..
För att klara tiden och få den el jag behöver så har jag gjort så att mina solpaneler kan vinklas upp, för att få max inputt av solen..
Har man panelerna fast liggande så blir det svårt att få den el ni behöver...
En vän från Österrike har en plåtis... Första vinter vid Medelhavet fick vi "tjuvkoppla" in mina paneler till hans laddare eftersom hans 240w panel laddade inte hans förbrukning.
Året efter hade han monterat en 420w panel som han kunde vinkla... Den var stor och jag funderade om det blåser när den är uppe, då kanske vinden lägger bilen ner... Tror att den hade måtten 2,6x1,8 M. Och gav visst 48v.... Nu när han vinklade den så kunde han ladda med över 50A/h...

En regel som jag bruka säga är... Att skall man leva i hb så bör man ha så mycket solpaneler som man kan få plats med.

Här ser ni hur jag gör för att få panelerna upp i vinkel..


Lycka till....
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Jag står alltid off-grind sommarn i Sverige och höst-våren runt Medelhavet.
Har ungf samma förbrukning som ni men har just nu 600w solpaneler.
En sak man bör ha i åtanke är att solen också står lågt under flera månader på vintern även nere vid Medelhavet..
För att klara tiden och få den el jag behöver så har jag gjort så att mina solpaneler kan vinklas upp, för att få max inputt av solen..
Har man panelerna fast liggande så blir det svårt att få den el ni behöver...
En vän från Österrike har en plåtis... Första vinter vid Medelhavet fick vi "tjuvkoppla" in mina paneler till hans laddare eftersom hans 240w panel laddade inte hans förbrukning.
Året efter hade han monterat en 420w panel som han kunde vinkla... Den var stor och jag funderade om det blåser när den är uppe, då kanske vinden lägger bilen ner... Tror att den hade måtten 2,6x1,8 M. Och gav visst 48v.... Nu när han vinklade den så kunde han ladda med över 50A/h...

En regel som jag bruka säga är... Att skall man leva i hb så bör man ha så mycket solpaneler som man kan få plats med.

Här ser ni hur jag gör för att få panelerna upp i vinkel..


Lycka till....
Snyggt, har du byggt det själv eller tagit in annan experthjälp? Jag är ute efter någon som kan ordna en helhetslösning för mig och är beredd på att det kommer kosta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!

Typ så här borde det gå att få in 2st större, samt 2st mindre paneler.

dji_fly_20230507_172854_76_1683473400031_photo_optimized~2.jpg
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Jag har också funderat på det men tänker att det är en risk att sätta på tvären då det borde bli mycket "lyftkraft" när man kör?
Det finns raka fästena av samma typ som man kan sätta på långsidorna. Eftersom du har markisen på sidan har du också möjlighet att med hjälp av fästpunkterna i taket bygga ett skensystem / takräcke som bas för dina paneler. Så gjorde jag på min första plåtis.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, finns uppenbart många utmaningar
  • Plats på taket
  • Olika typer av solpaneler med olika specar samt mixa med befintlig panel
  • Dimensionering av kablage och regulator
  • Värmeavledning
  • Hur man bäst limmar panelerna för att klara vinden när man kör (och står still)
Borde ju kunna finnas företag som tar ett helhetsgrepp på detta och löser problemet åt mig?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Tjena!

Vi har en plåtis som vi har 190w solpanel från Sunlux på som inte räcker till för att vi ska bli oberoende av el.
I bilen finns en kompressorkyl som drar 400-600wh beroende på temperatur. Totalt kanske vi gör av med 900-100wh när vi bor i bilen.

Målet är att kunna stå off-grid under längre perioder i SE på sommarhalvåret och kanske spanien på vinterhalvåret. Har via en "app" räknat ut att vi behöver 350-400w på taket för att lösa det.

Vet ni någon firma (gärna nära Jönköping men inte 100% nödvändigt) som är duktiga på att hitta lösningar för det. Som ni ser på skissen kommer det bli lite lurigt, speciellt med tanke på befintlig panel men vi är beredda att investera i detta och även byta bort befintlig panel helt.

Tack på förhand!

Hårda paneler väger väl betydligt mer än böjbara, så man får fundera vad som är bäst, sen är det väl viktigt med rätt batteribank och typ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hårda paneler väger väl betydligt mer än böjbara, så man får fundera vad som är bäst, sen är det väl viktigt med rätt batteribank och typ
Exakt, jag utgick ifrån att det är Litiumbatteri-er i bodelen.
Är det blybatterier skulle jag inte bygga ut med fler solpaneler, den långa tid som det då behöver vara sol finns oftast inte.
 
Toppen