• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Under sommarens resa i Tyskland orkade vi inte, pga komfortbekymmer i vår husbil, åka så långa sträckor och valde då att göra täta nedslag runt Moseldalen.

Vid ställplatsen i Einkirsch fanns det god kringservice. Bland annat fanns två detaljister från tillbehörsfirmor på plats. De erbjöd köp och installation på plats av exempelvis solpaneler. Priserna var högst moderata.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Beställde en solpanel från PreVent. Väntar fortfarande.... mailade dem om leveranstid. Då svarade de att de har försökt leverera den i torsdags förra veckan, men ingen var hemma (min sambo var hemma). Så nu är den i Tyskland igen.
Bara ett försök, ingen lapp med att "vi var här, ring oss...". Väldigt dåligt. Vet inte vem som skötte leveransen i Sverige, men av den dåliga servicen att döma var det nog TNT eller DHL.

leihag

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023

Har beställt Solpanelkit från preVent, det tog en vecka från beställning till leverans idag, paketen kom med Postens bil. Alla beställda delar var med i leveransen, kan bara rekommendera att handla från preVent. Hoppas dina Solceller kommer till rätta.

Leihag

F

F.d. 23296

Guest

Har beställt Solpanelkit från preVent, det tog en vecka från beställning till leverans idag, paketen kom med Postens bil. Alla beställda delar var med i leveransen, kan bara rekommendera att handla från preVent. Hoppas dina Solceller kommer till rätta.

Leihag

Kommer till en sida om arbetsmiljö när jag googlar. Vad är det för adress?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Japp, den kom fram. När jag spårade paketet stod det att det hade gått tillbaka till Tyskland. Men en kontroll på Posten visade sej att det låg kvar där :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Har precis slängt iväg en order på..
Wholesale 200W(2x100W) solar panel complete kit,20A LCD regulator,wiring,UK STOCK,NO custom tax,, $329.17-339.63/Piece | DHgate

drygt 2500:- för 200w ink allt man behöver och frakt, Återkommer när grejerna landar om 3-8 dagar.

Tyvärr så verkar det inte vara en MPPT regulator i paketet, och inga fästen. Har du löst fästen på annat sätt och nöjer dig med regulatorn i paketet så är det helt OK. Bra fästen är dyra och Sikaflex likaså.

Peter :)

F

F.d. 23296

Guest

Tyvärr så verkar det inte vara en MPPT regulator i paketet, och inga fästen. Har du löst fästen på annat sätt och nöjer dig med regulatorn i paketet så är det helt OK. Bra fästen är dyra och Sikaflex likaså.

Peter :)

Fästena har jag löst teoretiskt i skallen, det borde gå bra..... Och ska jag vara helt ärlig så har jag mindre koll på regulatorer. Jag tänkte w/kr och då blir det billigt. Funkar det inte bra så köper jag en bättre regulator och byter.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024

Fungerar utmärkt enl. ert tänk!

Jag har använt den reg. både som 30A/42A inkl. dessa "M5" display, nöjd med både kvalitet & betald peng!

Jag köpte ett helt parti paneler + flera reg. i höstas.
Sålde precis de sista 2x160W/24v paneler + 1st 30A dito (nytt) för 3000:-
(så vet ni ungefär vad de går att få tag i för pengar)

Mvh. Magnus

Kan man köpa denna regulator MPPT 12/24V 150V20A och montera den i förväg?

För framtida bruk att utöka solcellen från 80w med en till solcell på 130w och därmed få 210w. Eller räcker det med den på 10A?

Mvh
Pelle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

150V in är bra. Klarar flera 24-voltare samtidigt. 20A kan du behöva eftersom 10A bara räcker upp till ca 140watt (egentligen 120watt). Så min bedömning är att 10A blir i minsta laget.

leif bexell

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11660
Medlemskap
2024

Hej.jag har köpt en husbil av märket Dethleffs globe 4 årsm.2011.jag vill installera 2st solceller på 100w var, samt montera in en tv antenn. finns det någon som kan tipsa mej om det finns någon firma som kan hjälpa mig med detta.jag bor i halmstad. Med vänliga hälsningar.leif bexell:)

F

F.d. 53078

Guest

I ditt fall skulle jag ringa till JR Larmcenter och aka dit.

I Lomma finns det ett mycket bra foretag ocksa.

Ibland ar det bra att betala lite mera och ha sakerheten att det ar bra gjort och att materialet haller kvalite. Att ta det billigaste kan manga gander straffa sig. Jag menar att en duktig tekniker skruvar fast med kvalitetsverktyg och bra fastmaterial, och inte en pryoelev.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Om man har en solcell 80w 12v kan man lägga till en 140w 24v utan att det blir problem eller är det inte möjligt?

Hur många mc-4 kontakter behövs om jag lägger till en extra solcell ?

Mvh Pelle

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Pelle, du måste seriekoppla dom för att det ska funka. Klarar din regulator 36volt (+solpanelens överspänning) ? I så fall är det ok att koppla samman

Toppen