• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen,

Om jag förstår dej rätt har du i princip dragit den blå kabeln till batteriets pluspol, där även den ordinarie laddningsregulatorn är ansluten.

Eller har du kopplat bort den ordinarie matningskabeln från batteriet och anslutit den direkt till den blå kabeln? Om så är fallet varför då ladda bodelsbatteriet. Hänger inte med riktigt.

Trodde att den blå utgången kunde användas till någon extra avsäkrad förbrukare som ej går via bodelsbatteriet.

Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
jag har kopplat in plus och minus från solcell på första från vänster och plus och minus på laddning längst till höger och det laddar bra, förbrukare går via batteriet.
Fråga, varför ska allt släckas vid 10,5v tror inte att det gör det hos mig.
blå är plus svart är minus
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja, loggningen är via SD-kortet. Det tog lite tid innan jag minns hur det var på 80-talet, men så här är det: SD-kortet uppfattas av datorn som en diskett och blir formaterad som FAT12. Windows klarar FAT(12) och FAT32 + NTFS, som inte IVTs processor gillar.
Jag formatterade med sectorstorlek 512 på ett 2GB-kort (det gick inte med ett gammalt på 16MB).
Gör så här: gå in via kontrollpanelen, administrationsverktyg, datorhantering, välj diskhantering och högerklicka på SD-kortet. Där hittar du Formatera. Välj sen sektor 512. Nu bör det fungera för dig också. (Tog allt ur morgonens sömndruckna minne, så jag kan missat nåt på sluttampen)


Esbjörn, TACK Som Fanken!

Vart tvungen att först formatera i enbart FAT, sedan en gång till med sektor 512.
Fungerar fint. NU skall här loggas...:twitcy:

Vänligen, Magnus
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Owe, jag tror att du förstått rätt. Förbrukaren som satt på batteriet är bortkopplad och sammankopplad med regulatorn. Det fungerar ju bra som Mats gör också.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen,

Tack för alla goda tips angående inkopplingen av regulatorn. Valde Mats alternativ. Då batteriet i vår Van sitter under passagerarstolen, så monterade jag regulatorn på en tillsnickrad konsol bakom denna stol. Slapp då även att borra i den befintliga inredningen.

Mvh Owe
 

Bilagor

  • IMG_1535.JPG
    IMG_1535.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har kopplat på samma sätt som Mats - förstod inte delen om att regulatorn oxå kunde användas som extra batteriskydd mot djup-urladdning. Nån som vet om Calira har den funktionen? - väljer den lata vägen att fråga här. Om ingen vet får jag väl rådbråka min engelska alt. dåliga tyska och ge mig på Calirans manual igen.

Om inte Calira har den funktionen kanske det är värt ett försök att koppla om - 2 AGM batterier är ju ganska dyra, vore synd att behöva kassera dem pga någon bortglömd förbrukare som står på, om bilen står utan sol/el ett tag.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är det någon som har problem med radiostörningar på Bilsterion från IVT regulatorn?
Jag har det och störningarna är kraftigare ju mer det laddar.
Jag frågar om andra har det, det kanske är fel på min regulator i så fall
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Roland: Jag kopplade ur förbrukningen ur IVT-regulatorn och lät Caliran sköta djupurladdningen. Jag testade att dra ur batteriet till 9.7V, men den stängde inte strömmen, så jag kopplade tillbaka och litar mer på IVT. Den stänger vid 10,5V

Jag har inte märkt störningar på radion ännu. Får kolla i morgon. Kanske ferritkärnor fungerar att hänga på sladden?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vad är en "spole"?

I dess enklaste form tar du en tom trådrulle och lindar c:a 50 varv med eltråd, sen kopplar du in denna på matningen så strömmen går igenom den innan den kommer fram till radion.
Gjorde en gång ett arrangemang med att ha elbakrutan som radioantenn, och då skulle det vara 50 varv på spolen.
Calle
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja jag har provat med lite HF drosslar med feritkänor men det är svårt att få bort helt.
Har även provat med Sk. Mobira filter. men det strålar HF från sjäva regulatorn tydligen
Jag få jobbar vidare på det.
Ville bara fråga om det andra som hade samma problem, innan man går djupare in i det.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Och jag testade i min ungdom med att slå ett antal knutar på kabeln. Det funkade också:twitcy:
Nej, då stryper du ju strömmen :) Nej, skämt åsidå, Walter är tydligen inne på samma linje som jag, så båg är det inte. En spole filtrerar bort högfrekvent ström. Vore bra om någon radiotekniker kunde utveckla det lite.
Calle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Och elbakrutan fungerade bra som antenn. man får sätta en spole i var ände av elbakrutan så inte växelströmmen (radiosignalen) försvinner. sen får man ta en kondensator på några mf och koppla mellan antennkabeln och elbakrutan så det inte går in likström i antenningången när elen är på, för då händer det grejer i radion.
Calle
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag är radiotekniker till yrket. Så jag ville bara ha lite svar om andra hade samma störningarna
Jag vill inte gå ut med för mycket avancerade teorier som andra inte förstår.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nån som kan förklara om det finns spolar att köpa och i så fall var?
Som ni förmodligen redan förstått så förstår jag inte ett ord av svaren ovan. Jag ska dra om matningen till radion från startbatteriet till bodelsbatteriet - då kan man kanske montera en spole om den nu kan avhjälpa problemet.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Gå in på Elfa i Mölndal. Killarna bakom disken är ganska kunniga och hjälper dig säkert.
Calle
Spolen ska sitta så nära radion som möjligt.
 
Senast ändrad:
Toppen