Ja gasolpannor är knappast gjorda för att användas kontinuerligt.
Gör som Tompan60 skriver, spar gasolpannan till de kalla nätter i sommar då man behöver lite mer värme ute i fält.
Vi har någon tråd för länge sen då det handlade om att underhålla likströmsmotorer i fläktar som vi finner i gasolpannan, även vattenpumpar om det är vattenburen värme.
Dessa småmotorer har glidlager, som är evighetssmorda. Evigheten vara inte för evigt utan lagren torkar ut, motorn går trögt och drar mycket ström och behöver till slut bytas. För äldre gasolpannor kan det blir klurigt att hitta delar.
Jag rekommenderade i en annan tråd att försök få på en oljedroppe på fläktmotorns axel, de kan gå i motorns bakände men är svårt innanför fläktpropellern.
Samma sak gäller för kupefläkten. Jag brukar säga att man skall stänga av den nör den inte behövs, många har den på lägsta hastigheten och glömmer den på år efter år.
Ang sladden i. Glöm bara att ta bort den om åskan går. Sladen skall då ut från bilen, eller husvagnen och inte ligga på marken.
Och åskan den går även på vintern, rikigt slaskiga oväder är kraftigt uppladdade och även om det inte blixtrar och dundrar kan det förstöra bilens elektronik.
Underhållsladdning behöva bara tätast var a14:e dag i 12 - 20 timmar.
Ett tillägg bara: bilbatterier, nedkylda, eller nedfrysta, om de är uppladdade, får vid låga temperaturer en avsevärt långsammmare kemi och därmed god livslängd, och behöver inte laddas kontinuerligt.
Värme i bilen?????
Värme gynnar all form av tillväxt, kyla gör alla biologiska aktiviteter långsammare, (mögel, småvilt) liksom alla kemiska reaktioner långsammare, (ex rost). Värme gör att luften kan innehålla mer fukt.
Ja det är väl därför vi djupfryser alla mat vi vill skall hålla längre, liksom att vi förvarar våra AA batterier i frysen, förr förvarade man film i frysen...
På firmorna som säljer husbilar och husvagnar, har jag aldrig sett att man håller värme.
I försvarets mobförråd gäller en luftavfuktare, och så kallt som möjligt.
Så för mig gäller sladd ur och största möjliga varsamhet om likströmsmotorer.
Roysan