• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladd i eller ur?

Dreamteam Karmann

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31173
Medlemskap
2024
Hej!
Enkel fråga. Sladd i eller ur under vintern? Kan det vara skadligt att ha 230v inkopplad konstant?
Fiat Ducato (2020) förvaras ute i Mellansverige
God Jul!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Till alla er som har värmen på, eller alla andra som har kunskap, så riktar jag en fråga. Hur mycket energi går åt en vintermånad och vad kostar det?
Självklart varierar det stort beroende på inne- och utetemperatur samt beroende på bilens isolering och storlek. Men på ett ungefär?
Har en separat mätare för husbilen. I december har det hittills gått åt 435 kWh. Då har jag temperaturen ställd på 8,5 grader. Denna månad har det varit extremt kallt för våra breddgrader i 2,5 vecka. Normalt räknar jag med 350 - 400 kWh för dec, jan och feb. Har fast pris för elen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Under alla år med husbil och husvagn (haft tre hb och tre hv) har jag aldrig låtit värmen eller laddning varit på hela vintern.
Däremot brukar jag kolla till grejerna några gånger under vintern och, om det skulle behövas, slå på laddningen.
Oftast har det dock varit startbatteriet som behövt lite laddning.
Kollade till HB igår och då gick den senast i början av september (står i carport) startbatteriet ligger på 80% laddning och bobatteriet (litiumbatteri, som ändå inte går att ladda nu) på 50% vilket är helt ok.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Under alla år med husbil och husvagn (haft tre hb och tre hv) har jag aldrig låtit värmen eller laddning varit på hela vintern.
Däremot brukar jag kolla till grejerna några gånger under vintern och, om det skulle behövas, slå på laddningen.
Oftast har det dock varit startbatteriet som behövt lite laddning.
Kollade till HB igår och då gick den senast i början av september (står i carport) startbatteriet ligger på 80% laddning och bobatteriet (litiumbatteri, som ändå inte går att ladda nu) på 50% vilket är helt ok.

Se bara upp med lithiumbatteriet, de har ofta svårt att mäta små utgående strömmar, och då visar apparna att det är mer kvar i batteriet
än det i verkligheten är.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Se bara upp med lithiumbatteriet, de har ofta svårt att mäta små utgående strömmar, och då visar apparna att det är mer kvar i batteriet
än det i verkligheten är.
Ja % visningen av hur mycket det är kvar är helt åt h...
Dock tror jag att detta till största delen har att göra med att min inverter ligger parallellt med bms:en så dess förbrukning inte mäts.
Jag kollar alltid batterispänningen och går in i mitt fina ark och kollar vad laddningsnivån är :)
Kollar även av respektive cell.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Den frågan ställde jag på ett tidigt stadium här, men ingen har reagerat.
Det står som sagt tusentals husbilar och husvagnar där ute. De är knappast uppkopplade till elnätet, skulle krävas ett enormt elabonnemang.

Låt mig ställa denna fråga då:
Dynor madrasser filtar kuddar, tar ni in dessa? In i varma sköna torra huset?
Dessa kan nog absorbera rätt mycket funkt.

Vår HB en Knaus född 1996, har stått ute alla vintrar, aldrig värme, alltid dynor inplockade.
Finns inte möjlighet att på något som helst vis se minsta antydan till påväxt av någon typ, inga dåliga lukter heller.

Skulle tro att själva uppbyggnaden, val av trämaterial, ytbehandling etc har betydelse.

Rengöringen invändigt inför vintern är förstås viktig.
Jag går över alla tänkbar träytor med fuktig trasa när den får somna in på hösten.

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den frågan ställde jag på ett tidigt stadium här, men ingen har reagerat.
Det står som sagt tusentals husbilar och husvagnar där ute. De är knappast uppkopplade till elnätet, skulle krävas ett enormt elabonnemang.

Låt mig ställa denna fråga då:
Dynor madrasser filtar kuddar, tar ni in dessa? In i varma sköna torra huset?
Dessa kan nog absorbera rätt mycket funkt.

Vår HB en Knaus född 1996, har stått ute alla vintrar, aldrig värme, alltid dynor inplockade.
Finns inte möjlighet att på något som helst vis se minsta antydan till påväxt av någon typ, inga dåliga lukter heller.

Skulle tro att själva uppbyggnaden, val av trämaterial, ytbehandling etc har betydelse.

Rengöringen invändigt inför vintern är förstås viktig.
Jag går över alla tänkbar träytor med fuktig trasa när den får somna in på hösten.

Roysan
Plockar inte in dynor ur bilen eller båten inga problem,sängkläder förvara jag hemma dock.
Ska du göra det enkelt,lossa minuspol på bodel och bilbatteri(fulladdade) låt stå till våren,inga problem.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Plockar inte in dynor ur bilen eller båten inga problem,sängkläder förvara jag hemma dock.
Ska du göra det enkelt,lossa minuspol på bodel och bilbatteri(fulladdade) låt stå till våren,inga problem.
Samma här. Har aldrig haft vare sig värme, intagna dynor eller mögel i husbilar eller båtar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för det intressanta diagrammet!

Tack vare värmefläkt och luftavfuktare har jag +6°C, RH 32%, inne i husbilen (ute-värden -8°C, 92%), vilket jag tolkar som att det inte finns risk för mögel.

Har jag tolkat rätt?

Pålle

Ja, då hamnar väl förhållandena inne i bilen i det gröna området.
Dock har du med de värdena i stort sett samma absoluta fukthalt (ungefär 2 gram vattenånga per kg luft) inuti bilen som utomhus. Den lägre relativa fuktigheten inuti bilen beror enbart på den högre lufttemperaturen, den fukt som avfuktaren avlägsnat har ersatts av ny fukt utifrån. Jag gissar att du inte har tätat ventilationsöppningarna?

(Om absoluta fukthalten vore lägre inne i bilen än utanför skulle horisontella läget för punkt 2 i diagrammet legat märkbart till vänster om punkt 1)

1640715757886.png
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den är en bra värmare eftersom den bidrar till uppvärmningen med en högre ”verkningsgrad” än en enkel elvärmare. Detta genom den frigjorda kondensationenergin när den omvandlar vattenånga till vätskeform. Med en tätare bil borde den avfukta också...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men som avfuktare fyller den då ingen som helst funktion? En värmare har han ju redan.

Kan det inte vara så att naturen strävar efter jämn relativ fuktighet och inte absolut fuktighet? Alltså om Pålle inte hade haft avfuktaren på hade den absoluta fukthalten istället stigit i den varmare luften i takt med att mer fukt tillåts/vill vandra in utifrån?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kan det inte vara så att naturen strävar efter jämn relativ fuktighet och inte absolut fuktighet? Alltså om Pålle inte hade haft avfuktaren på hade den absoluta fukthalten istället stigit i den varmare luften i takt med att mer fukt tillåts/vill vandra in utifrån?
Nej. Den utjämnande faktorn är vattenångtrycket, som beror av den absoluta fuktigheten.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Att en handlare inte har värme på i sina fordon är väl ganska klart….en helt onödig kostnad när man enkelt skjuter upp framtida problem till köparen. En handlare räknar bara pengar ingen välgörenhet. När bilen är såld så är det inte många som uppdagar fuktproblemen förräns det har gått en tid och säljaren kryper undan.
Argumentet att dom är byggda för att stå ute håller inte.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vilka argument talar du om Håkan J???

Jag menar ändå att man tar ganska stor hänsyn vid konstruktion och sedan tillverkning av HV och HB.
Jag har nämnt spalter i varje skåp, spalter mellan dynor och väggar, luften skall, även om de går sakta, växla i alla skrymslen och vrår.
En kunskap som har funnits i åtskilliga år inte minst vid husvagnsbyggen.
Men man lär testa olika ytbehandling, olika träslag, och olika kvaliteter på träet.

Vore för övrigt intressant att höra vad skadorna vi talar om består i, de som haft en bil som stått utan värme, vad är skadat? Hur ser skadorna ut, trä, plast, golv.
Har det varit jämförbara vintrar, om man jämför med andra bilar som stått med sladd i.

Hur gör ni ägare av husbilar med dubbelgolv, när det gäller värmen?

Vad skyller säljaren på om man går och klagar på mögellukt, elelr fuktskador? Menar man att du skulle haft sladd i?

En erfarenhet jag har är för flygplan, ett sådant stod hela vintern i kallhangar, men man hade motorvärmare på.
På våren när flygplanet skulle igång gick inte kommunikationsradion, den togs ur och lades på mitt arbetsbord.
Jag kunde tömma radion på minst 1 dl vatten, för övrigt var den förstörd av långvarig vattenskada.
Kanske inte direkt jämförbart med husbilar, men det visar att fukt och kondens har en förmåga att alltid överraska.
Förmodligen hade detta inte hänt om hel flygplanet hade haft samma temperatur, dvs utan motorvärmaren i (sladd ur).
Varför motorvärmaren var på hela vintern är en bra fråga...... kanske en sladd i förespråkare....

För länge sen hade vi en mycket gammal husvagn, så gammal att den hade enkelglas i fönstren.
Skadorna i den var mest trasiga snickerier, ingen röta, ingen påväxt elelr mögel, men förre ägaren hade nog varit lite våldsam med det späda snickeriet.
Andra äldre husvagnar har underredet upprostat, numera är det ju oftast galvat chassi.

Roysan
 
Toppen