• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

ugglarps camping,,ojoj,,han har anställt en #gorilla# som smyger runt på kvällarna med kommunens stora medtycke,

,hur många #gorillor# finns inte i denna förening??:D #motgorillor#

en camping som hör hemma i fablernas värld,,






Nästa morgon flyttade jag HB till stranden och då åkte en av de anställda på campingplatsen förbi och tutade säkert 10-15 sek på sovande i HB-lar.
Så vi tolkade att campingägaren har nånting med böterna att göra ?????
Om det blir böter så i storleken av 1000 kr.
 

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Skummeslövs,Melbystrand

Vad jag vet är en del av stranden privatägd i Skummeslöv , Melbystrand. Vad händer om man har ägarens tillstånd att parkera på stranden över natten eller på P-platser i dynerna som Laholms komun gjort men ej är ägare till? Bara undrar. Kanke man ska prova och se vad som händer då. Vad tror ni ?
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

jag vet vem som äger en viss del av stranden,, han är influerad i detta sällskap,,en osympatisk strandägare,,som det är nu kommer bara personbilar in på stranden,,

ett #höjdhopp# på 2 meter sätter stopp för oss,,på ugglarpsvägen ner till stranden har en grind tagits bort,,den är ersatt av en godtycklig skyltning som luktar lite skit,,

kämpa på gubbar:p
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej.

Vad jag vet är en del av stranden privatägd. Vad händer om man har ägarens tillstånd att parkera på stranden över natten eller på P-platser i dynerna som Laholms komun gjort men ej är ägare till? Bara undrar. Kanke man ska prova och se vad som händer då. Vad tror ni ?

Det här blir märkligare och märkligare:confused:
Är marken privat så är det naturligtvis endast med ägaren tillstånd man kan pakera där helt klart.
MEN då är det faktiskt ägaren som skall göra en polisanmälan om någon olovligen pakerar på dennes mark.

Det är inte Polisen uppgift att köra omkring och bevaka detta åt markägaren och om jag inte är ute och seglar totalt kan inte Polisen bötfälla en sådan överträdelse.
Det måste gå vägen genom polisanmälan från ägaren som åklagare sedan tar ställning till eventuell påföljd eller åtal.
Det är till och med så att råkar ni stå där och ägaren på något sätt gjort att ni hindras att lämna platsen begår denne ett brott Egenmäktigt förfarande kallas det tror jag.

Detta utspelade sig på en förhyrd pakeringsplats i Jönköping, någon hade pakerat sitt fordon på pakering som var hyrd av annan. (andra sidan E4 Elmiaområdet stadsdel Österängen)
Den som hyrt platsen blev naturligtvis f-bannad när han kom dit och skulle pakera sin bil så han ställde sig bakom för att hindra den andre att komma därifrån.
Polis tillkallades av den förfelade men de uppmanade den som hyrt p-platsen och blockerat den andre att omedelbart flytta på sin bil så att "syndaren" kunde köra därifrån.
Dessutom förklarade de "konstaplar" som var där att de hade ingen befogenhet att utfärda bot då detta var privat område och det är då upp till ägaren att kräva ersättning.

Det är därför vi har dessa P-bolag som tjänar pengar på "Kontrollavgift" på privata parkeringar. Och de kan endast ställa ut en faktura ingen bot:

OBS detta är förstahandsinfo. jag var på plats men inte i rollen som "combatant"
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

om event. böter betalas är ju loppet kört,,då har man ju godkänt #förseelsen#,,

men skummeslöv,,
de måste väl vara värt att få detta prövat,, om vi får parkera där andra får lov till det,,
de handlar ju om parkering,, tolkas av nån annan som camping,,

ett klargörande som måste komma nån gång,, varför inte ihop med skummeslöv??

i annat fall får vi väl sitta o dividera detta tills dödagar:D
 

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Skummeslövs strand Melbystrand

En del av stranden tillhör stugföreningar. Där jag känner några av dom väl. (inom familjen) Men själva kör vi husbil. Det jag menar om jag parkerar på min (pappas och föreningens ) mark och bjuder dom på mat på kvällen när polisen kommer vad händer då ?

:yes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Skummeslövs strand Melbystrand

En del av stranden tillhör stugföreningar. Där jag känner några av dom väl. (inom familjen) Men själva kör vi husbil. Det jag menar om jag parkerar på min (pappas och föreningens ) mark och bjuder dom på mat på kvällen när polisen kommer vad händer då ?

:yes:

Har inte markägaren i detta fall då Stugföreningen kallat på Polis och begärt handräckning för att få dig avhyst så kommer inte något att hända för det är privat mark.

Hur skulle det se ut om jag på min privata tomt hyser gäster i husvagn eller husbil och en Polispatrull dyker upp och sägar att här får ni inte pakera och absolut inte övernatta :wideeyed:

Nu tycker jag att vi inte skall göra detta till något hårklyveri.

Privat mark du bestämmer, Offentlig mark då gäller andra regler.

Om nu den aktuella marken som denna tråd startade med är privatägd borde det väl ändå åligga ägaren att upplysa med skyltar att så är fallet, om denne inte vill ha bilar som kör in där.
Hur skall annars de som inte har lokalkännedom veta detta. Platsen ligger ju för tusan utmed en allmän väg och vad jag kan se av den bild som finns av platsen så är det inte ren tomtmark som borde få den som stannar att inte beträda denna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Vet inte, men jag kanske testar att parkera på den del av stranden som tillhör denna förening. Så får vi se vad som händer.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

om event. böter betalas är ju loppet kört,,då har man ju godkänt #förseelsen#,,

men skummeslöv,,
de måste väl vara värt att få detta prövat,, om vi får parkera där andra får lov till det,,
de handlar ju om parkering,, tolkas av nån annan som camping,,

ett klargörande som måste komma nån gång,, varför inte ihop med skummeslöv??

i annat fall får vi väl sitta o dividera detta tills dödagar:D

Tyvärr tiddi är marken privatmark så bestämmer ägaren/na vem och vad som får utnyttja marken.
Det är bara att konstatera fakta. Har jag däremot varit ovetande att marken är privat p.g.a avsaknad av upplysning om detta så borde jag klarar mig från att bli fälld i rätten. Jag har handlat i god tro och utan uppsåt som det heter, men det förutsätter att det inte finns klar skyltning ex. PRIVAT MARK OBEHÖRIGA ÄGER EJ TILLTRÄDE. Övetädelse Polisanmäls.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Vet inte, men jag kanske testar att parkera på den del av stranden som tillhör denna förening. Så får vi se vad som händer.

Det kan du göra utan att polis med automatik kan komma och köra bort dig men passa dig noga, du kan torska på Tärrängkörningslagen om du inte kör på väg som har staligt bidrag för underhåll utan väghållarens tillstånd.

OBS! Detta gäller alla skogsbilsvägar som är privata (inte Enskild väg som i regel har statsbidrag) då får alla använda vägen ).
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Strandskyddet som tillkom 1952 är nu en del av den svenska Miljöbalken som tillkom 1999. Strandskyddslagen var en uppföljning av den "fritidsutredning" som presenterats 1938. Begreppet allemansrätt etablerades och med den andra lagstiftade semesterveckan önskade man från myndigheternas sida ta fram åtgärder som kunde underlätta för tätorternas befolkning att komma ut i naturen. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet, som inte ska missgynnas av exempelvis stängsel, murar, bryggor, golfbanor eller byggnader.
 

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Denna parkering om jag kommer ihåg rätt står där en skylt med ett P på som laholmskomun satt upp, ska kolla nästa gång jag blir bjuden på kaffe och kaka vem som satt upp P skylten.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nu blandas det friskt mellan äpple och päron. Lokala ordningsstadgan skall vi alla känna till det är en lag och behöver inte skyltas. Nyckelordet här är camping. Privat mark och parkering är en helt annan sak. Men parkeringar skall skyltas.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nu blandas det friskt mellan äpple och päron. Lokala ordningsstadgan skall vi alla känna till det är en lag och behöver inte skyltas. Nyckelordet här är camping. Privat mark och parkering är en helt annan sak. Men parkeringar skall skyltas.

Helt rätt om det är på privat mark där gör jag min pakering var jag vill utan skyltar.
Men jag skall passa mig noga för att pakera på allmän mark om det inte är skyltat med P.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nu blandas det friskt mellan äpple och päron. Lokala ordningsstadgan skall vi alla känna till det är en lag och behöver inte skyltas.

Jag vet att man ska känna till den. Men hur ska rent praktiskt det gå till om man slumpmässigt förflyttar sig mellan olika kommuner. Då kan man inte ens under planeringen veta vilka kommuner man ska be att få en sammanfattning från.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Här finns det, Svensk trafikföreskriftsamling:

https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Bara i Visby fanns det över 60 nya föreskrifter utgivna i mitten av juni.

I Laholm finns det 154 dokument med rubriken Laholms kommun lokala trafikföreskrifter om att parkera, förbud att stanna och förbud att parkera. hur tusan ska man kunna hitta ibland dom ???
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det kan du göra utan att polis med automatik kan komma och köra bort dig men passa dig noga, du kan torska på Tärrängkörningslagen om du inte kör på väg som har staligt bidrag för underhåll utan väghållarens tillstånd.

OBS! Detta gäller alla skogsbilsvägar som är privata (inte Enskild väg som i regel har statsbidrag) då får alla använda vägen ).

Fel! På skogsbilväg gäller inte terrängkörningslagen och därmed får du köra på den med motorfordon under förutsättning att ägaren inte satt upp skylt om fordonstrafik förbjuden.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Här finns det, Svensk trafikföreskriftsamling:

https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Bara i Visby fanns det över 60 nya föreskrifter utgivna i mitten av juni.

I Laholm finns det 154 dokument med rubriken Laholms kommun lokala trafikföreskrifter om att parkera, förbud att stanna och förbud att parkera. hur tusan ska man kunna hitta ibland dom ???

Då är det bara att konstatera följande. Har trådöppnaren parkerat inom dessa "zoner" så är ärendet avslutat, brott mot gällande lokala ordningstadagar:(

Ja detta med de lokala "lagarna" kan ställa till det, men jag är skyldig att informera mig om vad som gäller i den kommun jag uppehåller mig.

Sedan kan man ha åsikter om att en kommun kan ha egna regler på vägar som drivs och underhålls av statliga Trafikverket.

Tur att grundläggande trafikregler inte kan ändras av varje kommun ex.
I Kommun Xxxxxx gäller inte högreregeln vid följande gatukorsningar.:)

Eller i kommun Xxxxxx har den som kör in i rondell företräde:rolleyes:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej!
Här sitter vi & diskuterar "bagateller"?, Hur många ha kollat Tv1 Rapport nu i kv äll, går säkert att kolla inlägget på SVT Play.
Jo det gällde Danska trålfisket i Kattegat.
Halleluja du milde!!!!
Mvh.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Den tutande bilisten begick ett betydligt större brott än ni som pakerat där.

.
Vägtrkungörelsen 5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.

Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Att avsikligt tuta för att störa någon faller klart under denna §5.



http://strandmiljolaholm.files.wordpress.com/2010/07/p7190386.jpg
Här har vi ett exempel på sådant som inte gynnar oss.

Lars
 
Toppen