• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej Gunilla o Kenth!
Mycket bra förslag, men jag hade velat ni skrivit "minst" 80 % som sponsrat
så hade "vi själva" stiftat en lag som hade varit lika inför lagen.
Men jag vet också att där för många som bara glider med!!!
Mvh.




Om 20% av klubben medlemmar sponsrar processen med 500:- / bil, blir det 800.000:-. Det kan väl räcka ett tag till en bra advokat?
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Om ni inte skrev på något och dessutom stod på utsidan när Polisen kom så är det bara för er att säga att ni körde vidare 10 min efter att polisen åkt. Ni bara parkerade en stund för att sträcka på benen, spelar ingen roll vad ni påstås ha sagt till polisen, om ni inte erkänner kan dom omöjligt bevisa att ni stod där i syfte att campa om dom inte kom tillbaka senare och ni då stod kvar? Men erkänner ni att ni stod över natten så är det nog rätt kört. Det är ju det som är syftet med förbudet och så kommer nog domstolen att tolka det oavsett vad en advokat för fram om skillnader mellan parkera eller campa.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

HBK styrelse kan inte sponsra juridiska processer utan ett årsmötesbeslut.

Vi som klubbkamrater kan lägga en slant. Från ord till handling - lägg 500:- så är ekonomin säkrad i detta fallet.

Vi campar inte på parkeringsplatser - vi parkerar inte på campingplatser

Revisorn
Kenth,
Utan att själv ha kollat, skulle vara bra om du kunde hänvisa till var i stadgarna detta framgår.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Kenth,
Utan att själv ha kollat, skulle vara bra om du kunde hänvisa till var i stadgarna detta framgår.

Jag hittar det inte heller. Jag läste igenom stadgarna och hittar inte någon sådan begränsning. 3 Kap § 9.

Stadgar

Det var nog bara revisorns oro att inte styrelsen ska ta på sig spenderbyxorna.

spargris-spara-pengar-pa-hus_99344147.jpg
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

varför bry sej om dom pengarna? en 2-krona på man blir 16,000 spänn,,så mycke böter blir de ju ändå inte,,,
de kan väl aldrig finnas nån här som inte avstår två spänn:p gott att få detta prövat,, han har ju inte precis varit ute ock provocerat,, utan haft den otur att vara den första,,

finns de nån som inte har råd med två spänn kan ja ställa upp med fyra,,:p


lite mer,,nere i smarholmen är de förbjudet att campa,,där står flera skyltar,,men,,husbilar har alltid parkerat där,, i varje fall så länge ja bott där,,

i detta fall ser ja som viktigt att sära på nationella regler ock kommunala stadgar,,här finns ju en möjlighet att få parkeringstillstånd prövat,,bil mot bil,, kommuner har ett stort intresse av att få in så många som möjligt på deras campingar,,oavsett vem dom drivs av,,finns knappast någon som "inte tycker att vi ska campa gratis#,,
om inte detta blir prövat så får vi åka omkring i en stor osäkerhet med alla dessa husbilar,,ja tror detta,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Vet att det är lite tråkig attityd från min sida,men vad vad det jag sa!
Det som jag kan se som resultat även om olle skulle vinna denna process är att det kommer upp bommar på låt säga 190 cm sedan kan vi inte stå där dagtid heller.

På något sätt har dom kunnat hålla stranden fri från husvagnar och husbilar i alla år men det kan för all del vara första gången det prövas.

Annars borde i så fall finnas rättsfall från förr att titta på.

Som sagt lite tråkig attityd men bygger det på egen erfarenhet från många är på plats.

Lars o Annica
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nä teddi!
Ingen dubbel här.
Det hela gäller att "väcka" dom som sover (medlemmar) så fixar vi det.
Visst vet jag att alla inte kan, men nästa år så höjer "dom " pensionen har jag läst. & då blir vi ännu starkare!!!??
mvh.




varför bry sej om dom pengarna? en 2-krona på man blir 16,000 spänn,,så mycke böter blir de ju ändå inte,,,
de kan väl aldrig finnas nån här som inte avstår två spänn:p gott att få detta prövat,, han har ju inte precis varit ute ock provocerat,, utan haft den otur att vara den första,,

finns de nån som inte har råd med två spänn kan ja ställa upp med fyra,,:p
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Detta med deffinition pakering och camping är tydligen ett ständigt "problem" för Husbilsägare". Egna lagtolkningar, en del som är "rädda" för att få detta utrett rättsligt och f-n vet vad.
Nu har vi ett fall som naturligtvis om det går till domstol kan skapa ett prejudikat och för all framtid göra klart vad som gäller.
Sedan må alla egna tolkningar av kommuner och campingägare, poliser, vaktbolag och Husbilsägare förbli vad de är just egna tolkningar.

Jag ser gärna att detta blir klarlagt vad är tillåtet och vad är inte tillåtet.
Även om det inte blir som jag vill, men då vet jag vad som gäller!

Nu tillhör inte jag den ekoniomiska eliten (pensionär) men jag skall med glädje skicka in 500 SEK till det konto som jag hoppas HBK öppnar för att med advokathjälp få detta utrett.


500 SEK X 8000 medlemmar blir 4 miljoner SEK. Då kan vi anlita en stjärnadvokat som storbuset alltid har tillhands och driva detta så långt Rättsväsendet tillåter.

Min uppmaning är därför till HBK att som intressorg.

1. HBK (Vi medlemmar) skall vara den drabbade behjälplig att driva detta fall till prejudikat i domstol.

2. Öppna ett konto där vi medlemmar kan betala in pengar som skall betalas för denna process.

Det här är av stor vikt för oss som har Husbil och att inte få klara besked utan "flyta runt" på ett osäkert rättsläge det förefaller mig som att man skall behöva skämmas för att äga en Husbil.

Och kära vänner är det inte värt 500 SEK att få ett klarlagt rättsläge. (Det är ungefär vad en dyr flaska Wisky kostar)
Nu känns det som att en del blir trakasserade av myndighetspersoner med självpåtagen lagtolkning.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

500 spänn är de absolut värt,,ingen tvekan vingen,,men varför ta till denna summa redan nu? vi får väl vänta på resultat,,
ja tror inte han får nån bot alls,,detta handlar bara om en enda kommun bland 290,,detta måste vara en så mycke större angelägenhet för alla kommuner,,inte minst alla husbilsägare,,ja föreslår ett starkt deltagande utav nån #kunnig#,,som kan lägga upp försvaret,,ja vet redan nu att S.C.R. följer denna diskussion,,

de handlar inte om pengar,,utan de handlar om rättvisa,,när de gäller park,,
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jo du Vingen3!
Jag ser att du har långt till Helsingör angående Wiskyn!!!
Kunde inte låta bli, häromdagen kostade den Danska kronan på SEB 1.13kr,
Bara ett tips!!!
MVh. "Ps" lite vid sidan om "Ds"
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jo du Vingen3!
Jag ser att du har långt till Helsingör angående Wiskyn!!!
Kunde inte låta bli, häromdagen kostade den Danska kronan på SEB 1.13kr,
Bara ett tips!!!
MVh. "Ps" lite vid sidan om "Ds"

Det är förvånande märkligt måste jag säga. Här har vi en sak som kan komma att klargöra vad som gäller för oss som kör omkring och sover i det som lagen kallar Personbil KL.II. Då kommer det en kommentar över vad Wiskyn i Helsingör kostar.:confused:

Tar man inte detta på större allvar så är det kanske lika bra att lägga ner saken och sedan kan vi åka omkring och bli behandlade som de som förr kallades Zigenare numera Romer eller Vandringsfolket. Max en natt i kommunen sedan kördes de iväg, oönskade vad de än kom och de kunde inte åberopa rättsläge eller andra prejudikat.
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

whiskeyn behöver vi innan vi går o lägger oss på stränderna runt landet:D näää förlåt,,

ja har själv tatt för mycke nu,,slutskrevet!! välkommen vingen till kungsbacka,,på både whiskey o färsk makrill:p:p
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Alldeles rätt teddi, om en åklagare mot all förmodan skulle lägga enerig på en sån här skitsak så gäller det för den drabbade att INTE godkänna ett sk. Strafföreläggande med en bot på ca. 500 SEK, som denne då kommer att utfärda för att slippa jobba vidare med detta, vilket i praktiken är erkänna och att bli dömd för brottet.

Saken kommer då att gå till domstol och det är då vi skall ha dessa ekonomiska muskler att kunna anlita en advokat som för talan i rätten.
För i Rätten gäller inte vanligt "bondförnuft" utan att för en slipad advokat kunna slå ledamöterna där i huvudet med juridiska spetsfundigheter, Tyvärr skall väl tilläggas.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

whiskeyn behöver vi innan vi går o lägger oss på stränderna runt landet:D näää förlåt,,

ja har själv tatt för mycke nu,,slutskrevet!! välkommen vingen till kungsbacka,,på både whiskey o färsk makrill:p:p

Tackar för inbjudan den låter lockande. Nu har jag turen att kunna ställa upp min gamla pärla mellan Tanum o Grebbestad och där kunna åtnjuta förmånen att fiska makrill o ta en kall till denna delikatess tillredda.
Men Kungsbacka är också för mig en kär ort har hela släklhistorien i trakterna av Fjärås/Halland smeder så långt ögat kan nå bakåt:)
 

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Om inte polisen har resurser att åka på rapporterade inbrott o.dyl. så bör de inte heller ha tid med misstänkta brott att campa/parkera på "fel" plats.
Vilken skada vållar en husbil som står parkerad över natten, de flesta husbilar har slutna system för alla typer av utsläpp i naturen vilket inte en pesonbil har.
Jagt tycker att det börjar lysa ett löjets skimmer över hanteringen av jakten på husbils-ägarna.
Tack för ordet//Lex
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej trådskaparen!
Ursäkta om jag förvillade en del folk, men där ser man så lätt det är att komma utanför tråden.
Nu gällde det parkering av våra P2, om det så är här eller där.
Det gäller för oss att kämpa för våra rättigheter annars kör " dom" över oss!!!
Mvh. "PS" Chivas Whiskey 12 år 1L kostar 209 dkr i H-ör (tips)! "Ds"
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En fin ställplats i Skillinge blev till höjdhoppställning på 2,04
 

Bilagor

  • DSC00727.JPG
    DSC00727.JPG
    497,6 KB · Visningar: 45
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag tackar för det massiva stödet från styrelse och medlemmar i HBK.

Har idag blivit uppringd av en trevlig hjälpsam f.d. polis.
Han har varit husbilsägare i nästan 40 år och han läste om anmälan i Hallandsposten.

Enligt egen utsaga, har han erfarenhet av liknande tidigare fall och har lovat att ge mig information om dessa.
Kan ju vara intressant att veta hur det gick för andra personer som blivit polisanmälda för olaga camping.

Vidare information följer när jag vet mer.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En fin ställplats i Skillinge blev till höjdhoppställning på 2,04

Vem har gjort denna bom? ser inte ut att vara av Vägverket iaf och för mig verkar det inte vara regelrätt, kanske är privat mark.

Ställer direkt upp med slantar gör jag oxå och varför inte ge det som blir över till dem som försöker ordna ställplatser och tömningsstationer om det nu skulle gå så långt.
Ser gärna att Teddi tar tag i detta han har ju lite jä--a anamma i sig han. :D:D

Mvh
Pelle
 
Toppen