• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självförsörjande på el med solpanel?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt mål är att i stort sett bli självförsörjande på el genom att installera solpaneler på min sedan tre veckor tillbaka nyinköpta första husbil, - en Hobby Sphinx 770 GEMC, 2009.

Har för avsikt att ”toppa” tillförseln av el med hjälp av ett litet elverk (Yamaha EF3000iSE) som jag kommer använda då jag använder lite extra energikrävande grejer som tex. luftkonditionering, hårtork, mikrougn och liknande.
Utifrån bifogad skiss som skall illustrera el flödet i min husbil undrar jag:
(OBS - jag är el-amatör så ta inte för intäkt att flödet i skissen är korrekt)

1. Hur sammanfogar jag mitt nya och gamla elsystem enligt www.24volt.eu-beskrivningen ?
Dvs. var någonstans i 12 volt anläggningen kopplar jag lämpligast in min DC/DC omvandlare någonstans?

2. Vad är skillnaden mellan Monokristalina och Polykristalina solpaneler (förutom tillverkningsmetod)? Finns det några för respektive nackdelar med respektive typ?

3. Skälet till att jag valt 24 volt istället för 12 volt är att ju att inte tappa för mycket i verkningsgrad samt att inte tvingas montera larvigt tjocka kablar.
Men hur tjocka kablar ”tvingas” jag egentligen ha om jag trots allt väljer att köra 12 volt i det nya systemet?
Hur tjocka måste kablarna egentligen vara då?

Jag uppskattar att kabelåtgången på den nya solpanelsanläggningen blir totalt ca 7-8 meter:

4. En DC/DC omvandlare är väl en ”passiv ”mojäng” dvs. den låter väl inte/för oväsen?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

/Thomas
 

Bilagor

  • Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    114,4 KB · Visningar: 50

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

De største kylskåpene bruker rundt 200 gram gasol i døgnet - noe mindre når det er kaldt.
AES utgaven slår av og på brenneren etter behov - maks 24g/time. Prisen på LPG varierer fra under 60 cent til over 80 pr liter - det går 2 liter på en kilo.

Til oppvarming er LPG billigere en el i nesten hele Europa, og grunnet lavere avgift langt billigere enn diesel.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner,
24g/h (dvs. den konsumerar 24 gram gasol per timme multiplicerat med 24 timmar = 576 gram gasol per dygn.
Dvs. kylskåpet drar då således drygt ett halv kilo gasol per dygn? Har jag räknat rätt?
I ljuset av Knuts uppgift här ovan om att gasolen i Europa endast kostar säg 15 kr litern, då blir ju driftkostnaden för kylskåpet endast ca 8 SEK per dygn? 240 kr/månaden!
Kostar det alltså inte mer? Har jag räknat rätt?
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Gunilla och Kenth,
Oj, jag skall titta lite närmare på det här med gasol och dess risker.
Och kostnader.
Tack för upplysningen.
/Thomas
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Gunilla och Kenth,
Oj, jag skall titta lite närmare på det här med gasol och dess risker.

/Thomas

Träffade Truma representant på en mässa, han berättade att gas-regulatorer bör bytas var 5:e år. Förhörde mig efter det med min servicekontakt på husbilen.
Han bekräftade att blir det något fel på gasolanläggningen så sitter felet oftas i regulatorn.

Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Urszula/Bengt,
Gäller din uträkning för 7-8 meter kabel eller en meter kabel?
Måste det vara så tjock kabel i alla led?
Hur många meter kabel har du räknat med?
/Thomas

Hej,

Jag räknade på 7m från punkten där ledningarna från alla solcellerna sammankopplats och till regulatorn/batterierna.

400W från solcellerna ger 0.5V spänningsförlust vilket betyder 3% laddningsförlust.
Obs. Spänningsförlusten blir lägre när strömmen blir lägre p.g.a. att solen står lägre.

Man får väga spänningsförlusten i ledningen mot att ha tjock kabel.

Själv har jag 2x90W solceller med 1 meter 2,5 kvadratmillimeters kabel från varje solcell och från sammankopplingspunkten 5 meter 6 kvadrat och det funkar riktigt bra.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Gunilla och Kenth,
Oj, jag skall titta lite närmare på det här med gasol och dess risker.
/Thomas

Du kan installera ett larm som varnar om du får läckage av gasol. Vi har ett kombinerat larm som varnar för narkosgas, gasol och brand. Känns tryggt att sova med larmet aktiverat när man har gasolen igång för t.ex värme på natten.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Är också orolig för gasolläckage. Jag monterade ett gaslarm (Alde) och Truma magnetventil. Vid en gasolläcka inne i husbilen så tjuter gaslarmet samtidigt som magnetventilen stänger gasolen. Det känns jättetryggt. Kostnaden är ca 3000kr
Ha det
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Urszula,
STORT tack för hjälpen Bengt. Jag skall ta och titta lite närmare på de där siffrorna lite längre fram i tiden för att se vad de egentligen innebär.
Just nu är jag helt slut i huvudet av alla ”gasol-omprövnings-tankar”.
/Thomas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

En god ting med å ha et tankannlegg for LPG er at det ikke lenger finnes slanger i systemet. Risikoen for lekasjer er sterkt redusert. Når det gjelder forbruket på kylskåp så er tallet fra fabrikken enten brennerens forbruk ved kontinuerlig drift eller skåpets normale forbruk ved en gitt omgivelsestemperatur, er ikke en temp oppgitt så er det kontinuerlig drift. I et AES skåp brenner gassen til skåpet er nede på termostat temp, når dette skjer stenges gassen til temp i skåpet stiger over termostatens hysterese. For oss som har Alde og kylskåp i gang sammenhengende i omlag 6 mnd går det med endel gass - pleier å fylle tanken når den er omlag halvfull og vi er utenfor Sverige - selv i Norge er LPG billigere enn i Sverige. Fyllte i går kveld for NOK 5,88 pr. liter i Strømmen ved Lillestrøm.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

CapYank,
Var köper man den typen av larm? Är dom tillförlitliga?
/Thomas

Här bland annat: JR Larmcenter - Produkter - Larm - Gaslarm - NX5

Jag har inte hunnit testa gasol larmet skarpt eftersom vi köpte husbilen i år.
Men jag litar på att det är tillförlitliga grejer med tanke på priset.
Vill du bara ha ett larm för gasol så finns det billiga för några hundralappar på Clas Ohlson och Kjell & CO.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Lite ditt om datt...

Jag skulle inte vilja vara utan gasol i min bil. Helt enkelt grymt effektivt inom sitt användnings område!
Känner ingen oro i hanteringen.

Har nu en bil med fast tank, än så länge lite få ställen att tanka på,
samtidigt behövs det ju inte tanka direkt ofta! ;)

Gällande solceller.
Hmmm... Ja ni som följt mina inlägg i div. byggtrådar i det ämnet,
har oxå läst mina tankegångar= Hellre för mycket, än för litet!
Vikt har jag aldrig brytt mig om, jag köper fordon som hanterar det... :)

Trevlig Helg!
Själv drar jag till Hannover 06.00. Gällande nya Volvo FH.
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Montreal,
Som jag tidigare redovisat lär vikten inte bli något direkt problem, alls.
Mitt befintliga kylskåp drivs av gasol/12 volt/230 volt med hjälp av s.k. absorptions teknik vilket är allt annat än ”effektivt”.
(har av det skälet starka funderingar mot att även byta ut kylskåpet mot ett kompressions drivet 12 volts kylskåp.)
Jag tycker att gasol är farligt och kostsamt, jag gillar av de skälen inte gasol så därför vill jag försöka undvika gasol.
/Thomas

När vi seglade var gasol "farligare" än nu i husbilen. Gasol är tungt och rinner ut ur en bil. I en båt rinner ev utläckande gasol ner i kölsvinet och har sedan ingen väg ut.
 
Toppen