• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självförsörjande på el med solpanel?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt mål är att i stort sett bli självförsörjande på el genom att installera solpaneler på min sedan tre veckor tillbaka nyinköpta första husbil, - en Hobby Sphinx 770 GEMC, 2009.

Har för avsikt att ”toppa” tillförseln av el med hjälp av ett litet elverk (Yamaha EF3000iSE) som jag kommer använda då jag använder lite extra energikrävande grejer som tex. luftkonditionering, hårtork, mikrougn och liknande.
Utifrån bifogad skiss som skall illustrera el flödet i min husbil undrar jag:
(OBS - jag är el-amatör så ta inte för intäkt att flödet i skissen är korrekt)

1. Hur sammanfogar jag mitt nya och gamla elsystem enligt www.24volt.eu-beskrivningen ?
Dvs. var någonstans i 12 volt anläggningen kopplar jag lämpligast in min DC/DC omvandlare någonstans?

2. Vad är skillnaden mellan Monokristalina och Polykristalina solpaneler (förutom tillverkningsmetod)? Finns det några för respektive nackdelar med respektive typ?

3. Skälet till att jag valt 24 volt istället för 12 volt är att ju att inte tappa för mycket i verkningsgrad samt att inte tvingas montera larvigt tjocka kablar.
Men hur tjocka kablar ”tvingas” jag egentligen ha om jag trots allt väljer att köra 12 volt i det nya systemet?
Hur tjocka måste kablarna egentligen vara då?

Jag uppskattar att kabelåtgången på den nya solpanelsanläggningen blir totalt ca 7-8 meter:

4. En DC/DC omvandlare är väl en ”passiv ”mojäng” dvs. den låter väl inte/för oväsen?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

/Thomas
 

Bilagor

  • Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    114,4 KB · Visningar: 50

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Gå direkt till 12v. 24v är bara en omväg och tillbehör oftast dyrare samt svårare att hitta.
500w solpaneler samt 500 amp extra batterier låter litet i överkant och kostar och väger mycket.
Jag har själv ca hälften av detta och med all belysning LED, LED TV mm så klarar jag mig utmärkt utan landström. Tänker du dock köra ex. AC på 230v så räcker det ändå inte någon längre tid.
Då behöver du mer än dubbelt vad du räknar med och det har du troligen inte lastvikt till.
Att köra generator funkar i skogen men på ställplatser eller campingar får du snabbt ovänner.
Det finns mycket att läsa om solpanneler och elförsörjning på detta forum så sök och finn.:)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Det är som allting annat - en balansfråga. All omvandling kostar extra energi. Det är svårt att råda då behoven är väldigt olika. Bäst effekt av solen får man såklart med en solföljare.

Vi är helt självförsörjande från solen under tiden maj - augusti och klarar oss med komplement från bilens generator under färd mars - oktober, Än har vi aldrig varit under 90 Ah.

Såhär ser vår balans ut:

IN: 100 w solpanel till LR 1812, kopplat med 5 trådar till EBL 220, 2 st 90Ah (nom) batteri) = 144 Ah effektivt. Ingen 230 V in.

UT: LED-belysning, LED-TV. Omvandlare ner 13,6V till 12V, 9V och 5V. Omvandlare upp 13,6V till 19V. Inga 230 V förbrukare.

Förbrukare: Bilradio, ALDE, TV, Routrar, PC, platta, mobiler.
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner!
Energiåtgången per dygn uppskattar jag till ca 1300 Wh/dygn
500 watt solpaneler och 4-500 amp batteri bank är av det skälet erforderligt om jag förstår problemet rätt.

Den i särklass största förbrukaren är kylskåpet.
Kylskåpet är också den enda förbrukaren som kommer kopplas till 24 volts anläggningen.
24 volts anläggningen laddar ju batterierna på 12 volts anläggningen vilket innebär att jag kan fortsätta med att använda alla mina 12 volts uttag i bilen.
Argumentet ”svårare att hitta” 24 volts tillbehör är därför inte relevant här som jag ser det.
Vad gäller AC 230 volt avser jag alltså att köra elverk, inte 12 eller 24 volt.

På måndag skall jag registreringsbesiktiga bilen och vad jag förstår kommer jag ”få” en godkänd last kapacitet om drygt 1 ton varför problemet med vikt i stort sett inte finns. (Fordonets godkända totalvikt i Tyskland är5400 kg)

Självklart kommer jag vid behov köra elverket då jag fricampar, inte på ställplatser eller liknande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Batterier plus solceller, kablar regulator väger minst 300 Kg, det plockar snabbt på lastvikten! Skall du sedan plocka in fyra personer med alla tillhörigheter, cyklar m.m. får du snart ett viktproblem. Varför skall du köra kylskåpet på el? Gasdrivna kylskåp är riktigt effektiva när de körs på gas?! :)
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Hej,

En kabel för 500W 12V-solpaneler bör vara åtminstone 4 mm i diameter koppar. Och för 24V-paneler 3 mm.

Mvh Bengt
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Montreal,
Som jag tidigare redovisat lär vikten inte bli något direkt problem, alls.
Mitt befintliga kylskåp drivs av gasol/12 volt/230 volt med hjälp av s.k. absorptions teknik vilket är allt annat än ”effektivt”.
(har av det skälet starka funderingar mot att även byta ut kylskåpet mot ett kompressions drivet 12 volts kylskåp.)
Jag tycker att gasol är farligt och kostsamt, jag gillar av de skälen inte gasol så därför vill jag försöka undvika gasol.
/Thomas
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Urszula/Bengt,
Gäller din uträkning för 7-8 meter kabel eller en meter kabel?
Måste det vara så tjock kabel i alla led?
Hur många meter kabel har du räknat med?
/Thomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Personligen tror jag att du underskattar vad allting väger som man plockar in i en husbil, men det kommer du förmodligen att märka. Om du sedan har för avsikt att använda bilen för fricamping utanför de absoluta sommarmånaderna kommer du snabbt att upptäcka att solceller är synneligen ineffektiva när solen inte står mer eller mindre vertikalt. Att då försöka driva kylskåpet på el är nästan dömt att misslyckas. Däremot är gasförbrukningen på ett absorbtionsskåp låg, vi kör därför alltid vårt på gas. När det gäller elverk får du många driftstimmar om du skall ladda en stor batteribank, och mycket körning med elverk brukar omgivningen inte uppskatta. I fjällen hade vi ett par storförbrukare av el bredvid oss i vintras, den ena körde elverk morgon och kväll varje dag, den andra körde motorn på tomgång några timmar varje dag, inte särkilt uppskattat av oss andra. Vi har 200Ah batteribank, och klarade oss fyra dygn utan annan laddning än det lilla vår rörliga 50w solcell gav. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Om du har en EBL 220 så finns där 2 st ladd-ingångar och en solpanel-ingång. Koppla DC/DC laddaren till valfri ladd-ingång.

Alt 2: Koppla DC/DC direkt på 12V batterierna.

PS! Efter sol så är gasol den billigaste energin till kylskåpet.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner!
Energiåtgången per dygn uppskattar jag till ca 1300 Wh/dygn
500 watt solpaneler och 4-500 amp batteri bank är av det skälet erforderligt om jag förstår problemet rätt.

Den i särklass största förbrukaren är kylskåpet.
Kylskåpet är också den enda förbrukaren som kommer kopplas till 24 volts anläggningen.
24 volts anläggningen laddar ju batterierna på 12 volts anläggningen vilket innebär att jag kan fortsätta med att använda alla mina 12 volts uttag i bilen.
Argumentet ”svårare att hitta” 24 volts tillbehör är därför inte relevant här som jag ser det.
Vad gäller AC 230 volt avser jag alltså att köra elverk, inte 12 eller 24 volt.

På måndag skall jag registreringsbesiktiga bilen och vad jag förstår kommer jag ”få” en godkänd last kapacitet om drygt 1 ton varför problemet med vikt i stort sett inte finns. (Fordonets godkända totalvikt i Tyskland är5400 kg)

Självklart kommer jag vid behov köra elverket då jag fricampar, inte på ställplatser eller liknande.

Hej igen
Om du inte har för avsikt att köra AC annat än på 230 via elverk eller landström förstår jag ännu mindre din konstruktion. Att byta ett nästan nytt kylskåp mot ett kompressorskåp förstår jag inte alls. Jag har erfarenhet av absortionskåp sedan 1989 och aldrig upplevt problem. Finns landström kör jag på det annars gasol. 12v enbart under den tid jag kör. Kylskåp drar mycket litet gas så ..
Du bör nog väga din bil med det du ämnar ha med dig inkl vatten människor mm. Allt är oftast inte vad man tror och man har i de flesta fall mycket mindre lastvikt än vad teorin säger.
Det finns mycket att läsa om lastvikt men de vikter man ser i instrument och presentationer från tillverkarna är ofta helt utan någon last och tillbehör. Jag såg i dina bilder på bilen att du redan har gott om tillbehör (mcplattform, hydralsiska stödben mm) och de väger också endel.
De har ofta också en varians på kanske +- 5 %. från spec. Väg din bil i lastat skick innan du köper din utrustning (det finns risk för övreraskning) för då vet du din riktiga marginal.
Lycka till med ditt ombygge:)
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner, hej igen och tack för dina synpunkter,
Jag har för avsikt att åka runt i Europa under de närmaste nio månaderna och jag vill kunna stanna till på platser där jag inte är beroende av någon elstolpe med 230 volt.

Och ja, jag har för avsikt att väga min bil, inklusive vatten och min medpassagerare (en liten cool vovve på 5kg).
Men som jag tidigare påpekat så tror jag inte att vikten kommer bli något större problem för mig då jag lever i tron om att få kunna lasta bilen med drygt 1 000 kg..
Jag kan kanske ha fel på den här punkten, men just nu ser jag inte lastvikten som något överhängande problem.
Det är själva inkopplingen/hopkopplingen av de bägge systemen som jag i det här skedet vill finna en bra lösning på.

Jag kände inte till att gasol är energieffektivt vad gäller drift av mitt (absorbtions-) kylskåp. men som jag tidigare sagt så tycker jag att gasol är farligt (och kostsamt), jag gillar av de skälen inte gasol därför vill jag försöka undvika gasol.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

En investering som er raskt innspart er en tank for gasol/LPG - ser du har bil på Iveco Daily chassi - der er det plass til en 110 liter tank. I mesteparten av Europa kan du tanke for 10 - 15 kr per kg gasol. Kjappvarianten er en tankflaske på 26 liter = 11 kg med samme plassbehov som en P11 eller PA11. Har selv en 110liter = 44 kg gasol montert slik at det orginale flaskeanlegget finnes men er avstengt med en vender.

En kan godt ha solpanel for 24V og med en MPPT regulator lade 12V batteribank, dette gir korte nye kabler som en kan avpasse dimmensjon på etter hvilket A tall en får maksimalt. Med 250W på taket og en MPPT så holder jeg mine 300 Ah batterier godt toppet opp hver dag. Vinterstid trenger jeg å kjøre litt med noen dagers mellomrom for opptopping av ladningen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner, hej igen och tack för dina synpunkter,
Jag har för avsikt att åka runt i Europa under de närmaste nio månaderna och jag vill kunna stanna till på platser där jag inte är beroende av någon elstolpe med 230 volt.

Och ja, jag har för avsikt att väga min bil, inklusive vatten och min medpassagerare (en liten cool vovve på 5kg).
Men som jag tidigare påpekat så tror jag inte att vikten kommer bli något större problem för mig då jag lever i tron om att få kunna lasta bilen med drygt 1 000 kg..
Jag kan kanske ha fel på den här punkten, men just nu ser jag inte lastvikten som något överhängande problem.
Det är själva inkopplingen/hopkopplingen av de bägge systemen som jag i det här skedet vill finna en bra lösning på.

Jag kände inte till att gasol är energieffektivt vad gäller drift av mitt (absorbtions-) kylskåp. men som jag tidigare sagt så tycker jag att gasol är farligt (och kostsamt), jag gillar av de skälen inte gasol därför vill jag försöka undvika gasol.

Det var ju litet annan med "bara" en så lättviktig passagerare. Bilar som din är ju annars något som familjer mest syns i så för din del tror jag inte vikten blir ett bekymmer.
DC/DC omvandlare är normalt helt tysta och alstrar inte mycket värme dvs är effektiva.
Det är AC/DC eller DC/AC som kan ge ljud på frekvenser som kan vara problem.
På din elbox finns ingång för "solcell" och dit bör omvandlaren kopplas med en säkring som max bör vara på vad den boxen har som ingångsmax. Detta ligger troligen runt 30A. Så kopplat kommer
den extra krets att fungera som en Laddare och alltid hålla dina nuvarande batterier på topp.
Med så stor kapacitet som du räknat med har du nog ganska bra marginaler. Det är ju en regäl investering att bli självförsörjande men bra när man nått målet.
Kommer du att göra dig helt gasolfri dvs byta ut värmare och spis mot diesel? Detta är ju möjligt
och då behöver du ju bara tanka bilen. Att åka runt under hela vintern låter som en dröm så ha det bra:)
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Knut
Min bil är faktiskt utrustad med en 110 liters gasol/LPG tank.
Hade ingen aning om att jag på kontinenten kan tanka gasol för de rimliga pengarna (10-15 kr/kg gasol).
Med denna för mig nya kunskap undrar jag hur driftkostnaden för mitt befintliga 12 volt/gasol/230 volts kylskåp ser ut om jag driver det på gasol.

Montreal uppger här att absorptionstekniken i kylskåpet till trots så är själva driften av kylskåpet med gasol mycket effektiv.
Din (Knut) kunskap om gasol kostnaden på kontinenten (som jag alltså inte hade en aning om) gör att jag skulle vilja veta vad driftskostnaden för att driva kylskåpet blir per dygn, ungefär, - någon som vet?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Bestliner
Tack för dom orden,
Min ”elbox” som du säger, menar du då den som jag på skissen kallar för ”Elektronik blocket”?
Och, ja, min tanke är/var att göra mig helt gasolfri.
Nu har dock tipsen och kommentarerna till mig här på forumet gjort mig en smula osäker på min lite tvärsäkra (okunniga) synsätt på och mot gasol. Får se vad det hela slutar med, - man lär sig ju så länge man le …
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Ett Dometic RMD8505 vilket troligen är vad du har drar max 24g/h enligt tillverkaren. Troligen blir det lägre vintertid då skåpet knappast går för fullt hela tiden
 
Toppen