• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självförsörjande på el med solpanel?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt mål är att i stort sett bli självförsörjande på el genom att installera solpaneler på min sedan tre veckor tillbaka nyinköpta första husbil, - en Hobby Sphinx 770 GEMC, 2009.

Har för avsikt att ”toppa” tillförseln av el med hjälp av ett litet elverk (Yamaha EF3000iSE) som jag kommer använda då jag använder lite extra energikrävande grejer som tex. luftkonditionering, hårtork, mikrougn och liknande.
Utifrån bifogad skiss som skall illustrera el flödet i min husbil undrar jag:
(OBS - jag är el-amatör så ta inte för intäkt att flödet i skissen är korrekt)

1. Hur sammanfogar jag mitt nya och gamla elsystem enligt www.24volt.eu-beskrivningen ?
Dvs. var någonstans i 12 volt anläggningen kopplar jag lämpligast in min DC/DC omvandlare någonstans?

2. Vad är skillnaden mellan Monokristalina och Polykristalina solpaneler (förutom tillverkningsmetod)? Finns det några för respektive nackdelar med respektive typ?

3. Skälet till att jag valt 24 volt istället för 12 volt är att ju att inte tappa för mycket i verkningsgrad samt att inte tvingas montera larvigt tjocka kablar.
Men hur tjocka kablar ”tvingas” jag egentligen ha om jag trots allt väljer att köra 12 volt i det nya systemet?
Hur tjocka måste kablarna egentligen vara då?

Jag uppskattar att kabelåtgången på den nya solpanelsanläggningen blir totalt ca 7-8 meter:

4. En DC/DC omvandlare är väl en ”passiv ”mojäng” dvs. den låter väl inte/för oväsen?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

/Thomas
 

Bilagor

  • Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    Skiss el flode 2012 09 21.jpg
    114,4 KB · Visningar: 50

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Kompletterande gasolförbrukningsuppgift. Mitt RM6505 med netto 101 l kyl och 23,5 l frysfack drar vid 25 graders temperatur i genomsnitt 300g gasol per dygn enligt manualen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Gunilla och Kenth,
Oj, jag skall titta lite närmare på det här med gasol och dess risker.
Och kostnader.
Tack för upplysningen.
/Thomas

Lär dig hantera gasol

Gasolens egenskaper.

1 Rätt blandning
För att du ska kunna tända en blandning av gasolgas och luft måste den innehålla mellan 2 och 10 volymprocent gasol. Är gasolhalten lägre eller högre kan du inte få den att brinna.

2. Effektivt
Gasol är ett mycket effektivt bränsle. Ett kg gasol ger cirka 12,8 kWh vilket motsvarar ungefär 1,5 liter bensin. I gasolflaskan finns gasolen som vätska. Två liter gasolvätska väger runt 1 kg och ger cirka 500 liter gasolgas.

3. Gasol är luktsatt
Av säkerhetsskäl tillsätter vi ett luktämne som fungerar som en varningssignal långt innan gasen kan antändas. Om det luktar illa, stäng gasoltillförseln, vädra och leta efter läckage.

4. Gasol är miljövänligt
När blandningen mellan luft och gas är optimal blir förbränningen fullständig. Då bildas endast koldioxid (samma gas som i till exempel läsk), kvävgas (den vanligaste gasen i luft), och vattenånga.

5. Gasol är tyngre än luft
Läckande gas samlas därför lågt. Golv, källarutrymmen och golvbrunnar är med andra ord riskområden vid läckage.

Läs mer om gasosl här:
Visa bilaga Propane_safety_SE.pdf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

LPG for fylling på biltanker er nesten uten unntak tilsatt stinkgass. Selv har jeg aldri funnet gass uten lukt på mine turer rundt i Europa og Australia. En kjenner lukten godt når en avslutter tankingen - det slipper alltid ut en liten sky :D

Butan uten lukt brukes i industrien som drivmiddel i aerosolbokser, noen butanbokser for fylling av lightere er og uten lukt - samme gjelder engangslightere. Propan har jeg ikke funnet uten tilsats. Bil LPG er en blanding av disse to gassene, en bør ikke tanke masse i Syd-Europa for bruk nordover - det kan bli svakt trykk i systemet av dette om en får for mye butan, her nord er det nesten ren propan i pumpene.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Självförsörjande på el med solpanel?

Traded: Jag läste dina tankar om 24v. Antar att du menar solpanel på 24v som sedan omvandlas till 12v via regulatorn. Fullt normalt!
Vill du lära dig mer om solpaneler så kan du söka på Solpanel. Bl.a. finns denna tråden Solpanel och regulatorer
 
Toppen