• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppla paneler - Har jag tänkt rätt?

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag håller på att utrusta min 33 år gamla husbilsdam med solpaneler. Budgeten är lite begränsad så jag vill ha ut så mycket det går. Så här har jag tänkt:

Min MPPT-regulator (20A) har max input 12V/260W 24V/520W. Eftersom jag vill köra kylen på 12V så bör jag kanske ha en extra solpanel utöver de 2 på 100W. Men det kan jag inte på 12V eftersom max är 260W. Men om jag då seriekopplar och får 24V ner, så borde ju max ligga på 520W. Detta kan väl sedan MPPT-regulatorn fixa ner till 12V och ladda mitt 12V batteri utan större problem?

Jag har läst så mycket nu på nätet att det snurrar lite i bollen, min fråga.... Har jag tänkt rätt?

Hälsningar Lasse
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag håller på att utrusta min 33 år gamla husbilsdam med solpaneler. Budgeten är lite begränsad så jag vill ha ut så mycket det går. Så här har jag tänkt:

Min MPPT-regulator (20A) har max input 12V/260W 24V/520W. Eftersom jag vill köra kylen på 12V så bör jag kanske ha en extra solpanel utöver de 2 på 100W. Men det kan jag inte på 12V eftersom max är 260W. Men om jag då seriekopplar och får 24V ner, så borde ju max ligga på 520W. Detta kan väl sedan MPPT-regulatorn fixa ner till 12V och ladda mitt 12V batteri utan större problem?

Jag har läst så mycket nu på nätet att det snurrar lite i bollen, min fråga.... Har jag tänkt rätt?

Hälsningar Lasse
Det du bör kolla upp är hur du kan montera solcellerna på ett säkert sätt. Din bil är gammal och då är frågan om det går att enbart limma fast fästena för hårda paneler. Jag har själv en Hymer från 1989 och på den går det inte att bara att limma. Plåten på taket skulle släppa från isoleringen och resa på sig. Jag har inga paneler på min bil.
Det finns flexibla solceller som går att limma fast. Verkningsgraden blir sämre med såna paneler pga bla att dom bla inte kyls av underifrån, dom blir för varma. Sen finns alltid risken att få in vatten mellan panelen och taket. Om dom ska tas bort kan det vara ett h_____e att få bort dom.

Det är nu du kan fråga om hur andra i klubben har monterat sina solceller.
Och vad de har för typ av paneler hårda eller flexibla.
Det finns även varianter av de hårda och flexibla.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det du bör kolla upp är hur du kan montera solcellerna på ett säkert sätt. Din bil är gammal och då är frågan om det går att enbart limma fast fästena för hårda paneler. Jag har själv en Hymer från 1989 och på den går det inte att bara att limma. Plåten på taket skulle släppa från isoleringen och resa på sig. Jag har inga paneler på min bil.
Det finns flexibla solceller som går att limma fast. Verkningsgraden blir sämre med såna paneler pga bla att dom bla inte kyls av underifrån, dom blir för varma. Sen finns alltid risken att få in vatten mellan panelen och taket. Om dom ska tas bort kan det vara ett h_____e att få bort dom.

Det är nu du kan fråga om hur andra i klubben har monterat sina solceller.
Och vad de har för typ av paneler hårda eller flexibla.
Det finns även varianter av de hårda och flexibla.

Jag limmar mina och mina kompisars tunna paneler först på kanalplast.... Sen kan man limma direkt på taket, värmen går nu inte ner i taket...
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Herbert, jag har ett 2x2 m stort takräcke på min Ducati där det får plats fyra st 100W Biltema-paneler. Fästen får man klura till på något sätt. Fördelen med den placeringen är ju att panelerna kyls lite underifrån vilket är bra.

skipper.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vika batterier menar du då, borde väl behövas 800-1000Ah till bara kylen, utan övrig förbrukning?

Ett 115A blybatterier har måtten..
350x175x235mm...
Då har två måttet.=700x175x235mm
Och då har du 230Ah
Och det blir i volym 0.028dm³


En eve 310A lifepo4 cell har måttet...
207x71x174 mm
12st 310A celler blir då... 852x174x207 mm
Och då har du 930Ah..
Och det blir i volym 0.030dm³

Som du kanske ser.... Nästan lita stor volym... :swoon:;)


Lithium Batterie 12 STÜCKE 3,2 V 310 AH 320 AH Klasse A lifepo4 Batterie RV-Akku RV und Solarenergiespeichersystem https://amzn.eu/d/8rQ45S3
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett 115A blybatterier har måtten..
350x175x235mm...
Då har två måttet.=700x175x235mm
Och då har du 230Ah
Och det blir i volym 0.028dm³


En eva 310A lifepo4 cell har måttet...
207x71x174 mm
12st 310A celler blir då... 852x174x207 mm
Och då har du 930Ah..
Och det blir i volym 0.030dm³

Som du kanske ser.... Nästan lita stor volym... :swoon:;)


Lithium Batterie 12 STÜCKE 3,2 V 310 AH 320 AH Klasse A lifepo4 Batterie RV-Akku RV und Solarenergiespeichersystem https://amzn.eu/d/8rQ45S3

Och 100AH minst för övrig förbrukning då? ;)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men om man nu har tillräckligt med paneler och sol, då måste det ju vara en större frihet än att leta efter gas vart tredje vecka.. :rolleyes: ;)

Med 300g förbrukning blir det ungefär 36 dagar, för de flesta är det nog inte ett jätteproblem att att byta en gastub efter 36 dagars användning av husbilen, och de flesta husbilar har ju två tuber. För många är det väl närmast en hel sommar? Om man bor heltid i husbilen är det naturligtvis
annorlunda.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Med 300g förbrukning blir det ungefär 36 dagar, för de flesta är det nog inte ett jätteproblem att att byta en gastub efter 36 dagars användning av husbilen, och de flesta husbilar har ju två tuber. För många är det väl närmast en hel sommar? Om man bor heltid i husbilen är det naturligtvis
annorlunda.
Nu hade jag stor dometic kyl/frys 7655 tror jag den hette... Och jag tror att de som har liknande kyl/frys har säkert samma gas förbrukning....
Och de bor säkert heltid även de dagar de är på semester :rolleyes:;)

Vilken storlek du har på din kyl/frys kunde du kanske berätta :yes::bye:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
De behöver inte vara lika stora, bara regulatorn klarar av spänningen. Jag har t.ex. 100w+50w märkeffekt, 12v, och en regulatorn som klarar över 24volt

Hej Esbjörn, sorry jag såg inte ditt inlägg förrän nu, men vad jag alltid har fått lärt mig och även många andra efter att olika stora paneler varit seriekopplade och inte givit så mycket som de borde, så kör du nu inte omkring med 24V och 100W på taket och inte 150W som du tror??, för just att det går inte att seriekoppla olika storlekar/effekt helt enkelt.

(Jag såg att du i ett rätt gammalt inlägg själv hänvisade till just den här förklaringen nedan om seriekoppling av paneler att det var ok.)

Man kan som jag skrev kombinera lite olika varianter med serie och parallel koppling för att hamna rätt.
Här har du en anvisning från den seriösa firman som länken ledde till, och som jag redan hade i gömmorna, men det finns flera förklaringar om man söker.

Punkt två. Det är nominella strömmen som de ger som behöver vara lika för strömmen bestäms av den panel som har lägst ström, och olika ström blir på två 12V som är olika stora.........
Det skrivs även om vikten av samma ström vid punkt fyra med olika paneler.
SOLPANELER KOPPLINGAR.3.JPG

Vill som vanligt påpeka att jag kan ha fel för kunskapen har kommit från att läsa och tytt skrift på olika ställen och även från de som man kan tycka bör veta hur det hänger samman. Det vore ju bra om det är fel så man kan blanda och seriekoppla 12V solpaneler hur som helst.
Kanske någon med djupare kunskaper om el vet det rätta.
Ett stort och ett litet 12V batteri i serie till en lastbil med 24V startmotor funkar i alla fall inget vidare vet jag.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen