• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppla paneler - Har jag tänkt rätt?

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag håller på att utrusta min 33 år gamla husbilsdam med solpaneler. Budgeten är lite begränsad så jag vill ha ut så mycket det går. Så här har jag tänkt:

Min MPPT-regulator (20A) har max input 12V/260W 24V/520W. Eftersom jag vill köra kylen på 12V så bör jag kanske ha en extra solpanel utöver de 2 på 100W. Men det kan jag inte på 12V eftersom max är 260W. Men om jag då seriekopplar och får 24V ner, så borde ju max ligga på 520W. Detta kan väl sedan MPPT-regulatorn fixa ner till 12V och ladda mitt 12V batteri utan större problem?

Jag har läst så mycket nu på nätet att det snurrar lite i bollen, min fråga.... Har jag tänkt rätt?

Hälsningar Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Montreal, mitt kylskåp är lika gammalt som pyramiderna i Egypten, så på tiden att det byts ut mot modern teknik. Har faktiskt redan kollat in ett par strömsnåla :)

Lasse

Om du med strömsnåla menar kompressorskåp, fundera lite på vad som är bäst, avser du att bara köra på sommaren eller använda landström är det ok. Men om du tänker använda bilen året runt och även fricampa på det mörka halvåret är den höga strömförbrukningen ett problem om du inte kör varje dag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fördelen med parallellkoppling är att om en panel blir skuggad så levererar de två andra ström i alla fall. Fördelen med seriekoppling är att vid sämre väder kommer man snabbare upp i en tillräcklig spänning för att ladda batterierna.

Ja vid gråmulet väder så känns det lite tråkigt med parallellkopplade paneler ibland som inte orkar upp till någon vidare spänning för bra laddning, men vid seriekoppling så måste ju alla paneler vara lika stora, och det kan ju ställa till lite utrymmesproblem på en del tak.
Eller kopplas i kombination både parallellt och i serie så de verkar lika stora/samma W-tal för att det skall funka med full kraft.

M.v.h. JANKRO.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag är ju helt ny på det här med solpaneler. Tidigare har vi bara kört dagsturer eller stått vid stolpe och fått landström. Man kan ju alltid räkna ut vad allt drar i watt under maximal belastning, men det är omöjligt att veta hur mycket solpanelerna ger när man står därute i naturen. Som du skrev Thomas, 7A av 12 möjliga. Det är verkligheten. Jag kommer nog att ha en förbrukning mellan 300-500Wh/dygn helt beroende på årstid och temperatur. Olyckligtvis har jag den högsta förbrukningen under den sämsta årstiden för solenergi. Nu kör vi inte under vintern, men höst och vår kan ju vara besvärliga också. Nu får jag designa ett system runt en konsumption på max 500 WH/dygn. Jag bör nog ha en MPPT-regulator som medger att lägga till paneler om det inte skulle räcka fullt ut. :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ja vid gråmulet väder så känns det lite tråkigt med parallellkopplade paneler ibland som inte orkar upp till någon vidare spänning för bra laddning, men vid seriekoppling så måste ju alla paneler vara lika stora, och det kan ju ställa till lite utrymmesproblem på en del tak.
Eller kopplas i kombination både parallellt och i serie så de verkar lika stora/samma W-tal för att det skall funka med full kraft.

M.v.h. JANKRO.
De behöver inte vara lika stora, bara regulatorn klarar av spänningen. Jag har t.ex. 100w+50w märkeffekt, 12v, och en regulatorn som klarar över 24volt
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Tackar Jankro. Jo, jag ser nu vad du menar och tror att jag fattar resonomanget. 43 Amp i regulatorn är ju inget jag vill ha. Som sagt, jag väljer att justera budgeten och väljer en 30A MPPT istället, så slipper jag förhoppningsvis den blå röken :)

Lasse
Det lär vara bättre att köpa en till regulator , bättre med två än en
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förutom som nämns ovan, att 520 W avser maxeffekt och i de flesta lägen lyser solen i vinkel eller inte helt klart och då ger panelerna mindre och hälften så mycket paneler skulle ge lägre ström ut. Kanske är man aldrig i vinkel för full effekt.
Ja om man för det mesta håller sig på våra breddgrader så kan man nog i alla fall ha en "halv gång för mycket" solpaner mot vad regulatorn kan hantera ut som laddström utan att som jag skrev ovan "strö pärlor för svin" eller onödigt mycket.
Om man köper allt nytt så kan man väl hålla sig med anpassad regulator i för hållande till panelerna, men om man redan har en anläggning så är det nog ingen fara att köpa till en extra panel och hamna en bit över regulatorns egentliga kapacitet.

M.v.h. JANKRO.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag håller med Montreal att två regulatorer kan störa varandra. Jag tror jag har sett och läst det någonstans, så jag tar nog det säkrare steget att välja en något större regulator. Det är ju trots allt inte så mycket dyrare.

Jo, glömde ju att..... det är halva nöjet att sitta och planera. Den andra halvan är att lära sig nya saker av dom som kan mer här på Husbilsklubben :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Montreal, mitt kylskåp är lika gammalt som pyramiderna i Egypten, så på tiden att det byts ut mot modern teknik. Har faktiskt redan kollat in ett par strömsnåla :)

Lasse

Glömde, mitt är bara 27 år, men fungerar fortfarande perfekt, har bara kompletterat med ett par fläktar på baksidan för bättre effektivitet.
Vi kör alltid på gas, noll elförbrukning, viktigt höst, vinter, vår, låg gasförbrukning! :)
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Apropå kylskåpens gasförbrukning… förra sommaren var vi många i vår sommarstuga så jag använde husbilen som extrasovrum. Dessutom körde jag kylen med de grejor som inte rymdes i stugans kyl. Den öppnades max någon enstaka gång om dagen och var bara halvfull. Konstaterade att den drog ur en P11 på ca tre veckor. Ingen annan gasförbrukning. Tror den är på 190 L. Hade varit billigare med ett kompressorskåp…
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Apropå kylskåpens gasförbrukning… förra sommaren var vi många i vår sommarstuga så jag använde husbilen som extrasovrum. Dessutom körde jag kylen med de grejor som inte rymdes i stugans kyl. Den öppnades max någon enstaka gång om dagen och var bara halvfull. Konstaterade att den drog ur en P11 på ca tre veckor. Ingen annan gasförbrukning. Tror den är på 190 L. Hade varit billigare med ett kompressorskåp…
Ditt skåp drar då drygt 520 gram gasol per dygn. 300 gram är mer normalt vid ca 25 grader. Men oavsett ger det en gasolkostnad på 400-500 kr i månaden. Kan väl vara svårt att köra ett kompressorkylskåp så mycket billigare om du inte ligger på hemma el! Ett modernt kompressorkylskåp av hygglig storlek drar troligen ca 0,5 - 1 Kwh per dygn. Då är du bunden av solel, bilel eller elstolpe. Gasol ger mig mycket större frihet!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ditt skåp drar då drygt 520 gram gasol per dygn. 300 gram är mer normalt vid ca 25 grader. Men oavsett ger det en gasolkostnad på 400-500 kr i månaden. Kan väl vara svårt att köra ett kompressorkylskåp så mycket billigare om du inte ligger på hemma el! Ett modernt kompressorkylskåp av hygglig storlek drar troligen ca 0,5 - 1 Kwh per dygn. Då är du bunden av solel, bilel eller elstolpe. Gasol ger mig mycket större frihet!
Men om man nu har tillräckligt med paneler och sol, då måste det ju vara en större frihet än att leta efter gas vart tredje vecka.. :rolleyes: ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så klart. Men vi lever på olika breddgrader!
Nu var det ju inte breddgrader vi diskuterade ..... Det var väl friheten ;)

Men du kanske står här med din husbil... Om du vill jämföra breddgrader

Tio i topp – Solligan 2021
  • Luleå, 590 soltimmar.
  • Svenska högarna, 590 soltimmar.
  • Umeå, 567 soltimmar.
  • Visby, 522 soltimmar.
  • Stockholm, 518 soltimmar.
  • Ölands norra udde, 508 soltimmar.
  • Östersund, 499 soltimmar.
  • Nordkoster, 485 soltimmar.
Då räcker nog solen till skall du se.. ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu var det ju inte breddgrader vi diskuterade ..... Det var väl friheten ;)

Men du kanske står här med din husbil... Om du vill jämföra breddgrader

Tio i topp – Solligan 2021
  • Luleå, 590 soltimmar.
  • Svenska högarna, 590 soltimmar.
  • Umeå, 567 soltimmar.
  • Visby, 522 soltimmar.
  • Stockholm, 518 soltimmar.
  • Ölands norra udde, 508 soltimmar.
  • Östersund, 499 soltimmar.
  • Nordkoster, 485 soltimmar.
Då räcker nog solen till skall du se.. ;)
Fan Muskatten, du är rätt enveten! Men det gillar jag! :) Men möjligheten till gasol ger mig ändå så mycket större frihet! Med kompressorkylen väljer jag bort gasolen..., det vill jag verkligen inte!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu var det ju inte breddgrader vi diskuterade ..... Det var väl friheten ;)

Men du kanske står här med din husbil... Om du vill jämföra breddgrader

Tio i topp – Solligan 2021
  • Luleå, 590 soltimmar.
  • Svenska högarna, 590 soltimmar.
  • Umeå, 567 soltimmar.
  • Visby, 522 soltimmar.
  • Stockholm, 518 soltimmar.
  • Ölands norra udde, 508 soltimmar.
  • Östersund, 499 soltimmar.
  • Nordkoster, 485 soltimmar.
Då räcker nog solen till skall du se.. ;)
Och färskare siffror... se bild...
 

Bilagor

  • Screenshot_20230208_230059_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230208_230059_Samsung Internet.jpg
    409,7 KB · Visningar: 22

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu var det ju inte breddgrader vi diskuterade ..... Det var väl friheten ;)

Men du kanske står här med din husbil... Om du vill jämföra breddgrader

Tio i topp – Solligan 2021
  • Luleå, 590 soltimmar.
  • Svenska högarna, 590 soltimmar.
  • Umeå, 567 soltimmar.
  • Visby, 522 soltimmar.
  • Stockholm, 518 soltimmar.
  • Ölands norra udde, 508 soltimmar.
  • Östersund, 499 soltimmar.
  • Nordkoster, 485 soltimmar.
Då räcker nog solen till skall du se.. ;)
Höllviken, januari 2023, 4 soltimmar!
 
Toppen