• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppla paneler - Har jag tänkt rätt?

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag håller på att utrusta min 33 år gamla husbilsdam med solpaneler. Budgeten är lite begränsad så jag vill ha ut så mycket det går. Så här har jag tänkt:

Min MPPT-regulator (20A) har max input 12V/260W 24V/520W. Eftersom jag vill köra kylen på 12V så bör jag kanske ha en extra solpanel utöver de 2 på 100W. Men det kan jag inte på 12V eftersom max är 260W. Men om jag då seriekopplar och får 24V ner, så borde ju max ligga på 520W. Detta kan väl sedan MPPT-regulatorn fixa ner till 12V och ladda mitt 12V batteri utan större problem?

Jag har läst så mycket nu på nätet att det snurrar lite i bollen, min fråga.... Har jag tänkt rätt?

Hälsningar Lasse
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Ja, man blir lite snurrig av all data och till slut vet man inte riktigt vart man ska styra. Jag får helt enkelt skaffa en större MPPT (30A) och inte försöka ta genvägar som inte fungerar

Lasse
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Observera också att effekten på panelerna är under förutsättning att de är vinklade mot solen. Ligger de platt på taket som jag har dem så ger de aldrig fullt ut och ju lägre solen står ju mindre ger de. Min kyl drar ca 15 Amp ( ca 200 watt och är det varmt vill den ha det stor del av dygnet. Men du kanske har ett kompressorskåp som drar mindre? Kolla först vad kylskåpet vill ha per dygn. Förmodligen behöver du ha mycket mer effekt från panelerna och helst ett Lifepo4-btteri som laddas mycket fortare och kan gå ner ända till runt 10% kvar mot ca 50% i vanliga batterier.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Ja, man blir lite snurrig av all data och till slut vet man inte riktigt vart man ska styra. Jag får helt enkelt skaffa en större MPPT (30A) och inte försöka ta genvägar som inte fungerar

Lasse
Du kan lägga till ytterligare en 100W panel utan problem,du kommer ytterst sällan över 260W och skulle du göra det skadar detta inte regulatorn,men räkna på hur mycket ström kylen kräver först, har du möjlighet att köra kylen på gasol är det klart bättre, men har du en kompressor kyl är det en annan sak.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har en gammal kompressorkyl, som jag vill inte köra på gasol, så svårt att säga hur mycket den drar. Förmodligen en hel 100W-panel och lite till. Du har en poäng där Olof, att man sällan når upp till fullt produktivitet, åtminsone på våra breddgrader och med en horisontell panel. Men jag har lite tid kvar att fundera. Först dieselvärmare och sedan 5 nya däck. Sedan när det värsta har lagt sig så blir det solpaneler :)

Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en solcellsregulator kan ju inte heller "växla upp" spänningen. Det gör ju också att siffrorna ser ut som de gör på specen så man kan bli lite fundersam på hur de menar och tänka fel.
(Nu bortser vi från att solpanelerna ger något högre spänning än vad de kallas.)
(Vi bortser även från en eller fler parallelkopplade bara är samma som en större panel med samma spänning.)

För att ladda 12V batterier så måste man ju ha 12V paneler eller flera seriekopplade paneler för ännu högre spänning som MPPT regulatorn tar ner till 12V's laddning.

För att ladda 24V batterier så måste man ju ha minst 24V paneler eller i alla fall minst två 12V paneler i serie, eller fler seriekopplade paneler för ännu högre spänning som tas ner till 24V's laddning.

Sen kommer det kluriga, regulatorn tål bara att ladda på utgången med ex. 20A antingen det är 12V eller 24V. För det är Amperen/strömmen som mest styr grovleken på komponenter m.m.
Sedan får man räkna, eller enklast kanske det vore det kanske med en tabell.
När man räknar om/tar ner spänningen till batteriernas spänning så ökar ju Amperen uppåt i stället och det är ju det som är idén med en MPPT regulator, och det är även då det talet inte får bli mer än 20A.

Om man tänker fel som det kan bli enligt specen så skulle 24V och 520W uppe på taket nertaget till 12V bli en laddström/A. på ca. 43A. som alltså är dubbelt mot vad den regulatorn kan ladda med.

:confused: Tittar på det jag skrev och vet inte om det förklarar på ett vettigt sätt :msn_wall: eller bara rör till det.
Det får stå, men läst det inte om det verkar rörigt. M. mycket v.h. JANKRO....Sorry.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tackar Jankro. Jo, jag ser nu vad du menar och tror att jag fattar resonomanget. 43 Amp i regulatorn är ju inget jag vill ha. Som sagt, jag väljer att justera budgeten och väljer en 30A MPPT istället, så slipper jag förhoppningsvis den blå röken :)

Lasse
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, en solcellsregulator kan ju inte heller "växla upp" spänningen. Det gör ju också att siffrorna ser ut som de gör på specen så man kan bli lite fundersam på hur de menar och tänka fel.
(Nu bortser vi från att solpanelerna ger något högre spänning än vad de kallas.)
(Vi bortser även från en eller fler parallelkopplade bara är samma som en större panel med samma spänning.)

För att ladda 12V batterier så måste man ju ha 12V paneler eller flera seriekopplade paneler för ännu högre spänning som MPPT regulatorn tar ner till 12V's laddning.

För att ladda 24V batterier så måste man ju ha minst 24V paneler eller i alla fall minst två 12V paneler i serie, eller fler seriekopplade paneler för ännu högre spänning som tas ner till 24V's laddning.

Sen kommer det kluriga, regulatorn tål bara att ladda på utgången med ex. 20A antingen det är 12V eller 24V. För det är Amperen/strömmen som mest styr grovleken på komponenter m.m.
Sedan får man räkna, eller enklast kanske det vore det kanske med en tabell.
När man räknar om/tar ner spänningen till batteriernas spänning så ökar ju Amperen uppåt i stället och det är ju det som är idén med en MPPT regulator, och det är även då det talet inte får bli mer än 20A.

Om man tänker fel som det kan bli enligt specen så skulle 24V och 520W uppe på taket nertaget till 12V bli en laddström/A. på ca. 43A. som alltså är dubbelt mot vad den regulatorn kan ladda med.

:confused: Tittar på det jag skrev och vet inte om det förklarar på ett vettigt sätt :msn_wall: eller bara rör till det.
Det får stå, men läst det inte om det verkar rörigt. M. mycket v.h. JANKRO....Sorry.

Men du kan det överhuvudtaget bli mer än 20A.. Detta är ju vad regulatorn ger max.... Även om du har 1000w eller mycket mer solpaneler
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en gammal kompressorkyl, som jag vill inte köra på gasol, så svårt att säga hur mycket den drar. Förmodligen en hel 100W-panel och lite till. Du har en poäng där Olof, att man sällan når upp till fullt produktivitet, åtminsone på våra breddgrader och med en horisontell panel. Men jag har lite tid kvar att fundera. Först dieselvärmare och sedan 5 nya däck. Sedan när det värsta har lagt sig så blir det solpaneler :)

Lasse

Det låter ovanligt med en kompressorkyl som tydligen skulle kunna gå på gas?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har rätt Montreal, det är ju ett absorptionskylskåp för katten! Inte kompressor.... :)
Ska du köra ett sådant kylskåp via solpaneler, tror jag du har för litet tak.
I Sverige på sommaren kan en 100W panel leverera hyffsat i kanske 4 timmar mitt på dagen, typ 5A, har du då 3x100W på taket kan du en molnfri dag köra kylen i 4 timmar, resten av dygnet måste en gigantisk batteribank driva kylen.
Ifall du promt vill köra kylen på 12V (det minst effektiva läget) så gör det bara med motorn igång.

Jag provade 12V med en frisk batteribank på 3x95Ah AGM på färjeöverfarten Göteborg-Fredrikshamn, när vi var framme var batteribanken typ tom och all 12V hade slagits ifrån.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Varför inte renovera ditt så att det kan gå på gas?
På färjor måste gasen vara avslagen. När jag åker färja så stoppar jag in kylklampar på överfarten. Då håller den kylan.

Samma om det är +30 typ så lägger jag in klampar på dagtid om solen ligger på mot kyskåpssidan. Set återfryser jag dom på natten. Funkar toppen så.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På färjor måste gasen vara avslagen. När jag åker färja så stoppar jag in kylklampar på överfarten. Då håller den kylan.

Samma om det är +30 typ så lägger jag in klampar på dagtid om solen ligger på mot kyskåpssidan. Set återfryser jag dom på natten. Funkar toppen så.
Jag kan tyvärr inte riktigt se sammanhanget med mitt svar? :wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tackar Jankro. Jo, jag ser nu vad du menar och tror att jag fattar resonomanget. 43 Amp i regulatorn är ju inget jag vill ha. Som sagt, jag väljer att justera budgeten och väljer en 30A MPPT istället, så slipper jag förhoppningsvis den blå röken :)

Lasse
Men du kan det överhuvudtaget bli mer än 20A.. Detta är ju vad regulatorn ger max.... Även om du har 1000w eller mycket mer solpaneler


Hejsan bra, där ser man att det ofta inte räcker utan man tappar någon info trots fundering över det man skriver. En tjugoAmp. regulator har ju sin begränsning på max. 20A i laddström ut naturligtvis, och uträkningen om man fattar fel och laddar upp med 24V och 520W paneler på taket gör väl att uttrycket "strö pärlor för svin" blir välplacerat. Det kommer ju inte ut mer än 20A vid 12V laddning så hälften av panelerna på taket gör ju ingen nytta helt enkelt..........
Sen är väl frågan hur det går med regulatorn i längden om den matas med för mycket. Men ofta tänker man fel i sådana sammanhang.
En vanlig 230V laddare har ju för mycket spänning och massor med Amp. in till laddaren och klarar ju ändå av att ladda ett 12V batteri med de 20Amp. som det står på laddaren, så det blir i princip samma resultat av för många solceller in...... För mycket in som inte gör någon nytta bara.

M.v.h. JANKRO.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Hejsan bra, där ser man att det ofta inte räcker utan man tappar någon info trots fundering över det man skriver. En tjugoAmp. regulator har ju sin begränsning på max. 20A i laddström ut naturligtvis, och uträkningen om man fattar fel och laddar upp med 24V och 520W paneler på taket gör väl att uttrycket "strö pärlor för svin" blir välplacerat. Det kommer ju inte ut mer än 20A vid 12V laddning så hälften av panelerna på taket gör ju ingen nytta helt enkelt..........
Sen är väl frågan hur det går med regulatorn i längden om den matas med för mycket. Men ofta tänker man fel i sådana sammanhang.
En vanlig 230V laddare har ju för mycket spänning och massor med Amp. in till laddaren och klarar ju ändå av att ladda ett 12V batteri med de 20Amp. som det står på laddaren, så det blir i princip samma resultat av för många solceller in...... För mycket in som inte gör någon nytta bara.

M.v.h. JANKRO.
Förutom som nämns ovan, att 520 W avser maxeffekt och i de flesta lägen lyser solen i vinkel eller inte helt klart och då ger panelerna mindre och hälften så mycket paneler skulle ge lägre ström ut. Kanske är man aldrig i vinkel för full effekt.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag har en 100w och en 130w panel parallellkopplade, under bra förhållanden mitt på dagen i Sverige har jag aldrig fått strömstyrka över 7 A. Det teoretiska maxet är ca 12 A.

Seriekoppling: summera ihop hur många volt panelerna levererar och kontrollera att regulatorn klarar den maxspänningen. Den ström i ampere du får ut är det som den sämsta panelen kan leverera.

Parallellkoppling: summera ihop hur många ampere panelerna kan leverera. Regulatorn kan aldrig lämna mer än det max som står på den. Spänningen från panelerna till regulatorn är det som den sämsta panelen levererar.

En 100w panel har en toppspänning på runt 17 V, kolla att din regulator klarar en inspänning på minst 51 V om du skall seriekoppla tre stycken.

Fördelen med parallellkoppling är att om en panel blir skuggad så levererar de två andra ström i alla fall. Fördelen med seriekoppling är att vid sämre väder kommer man snabbare upp i en tillräcklig spänning för att ladda batterierna.
 
Toppen