Sv: S.r husbilar i Malmö
Nu är du där igen kan jag också säga. Så fort som någon har en annan åsikt börjar du prata om din stora erfarenhet och tycka andra är osmarta. När man kan underbygga sina åsikter med vettiga fakta och stor erfarenhet och försöker syna din position blir det allmänt luddigt och hur mycket erfarenhet som egentligen finns redovisas inte konkret och det urartar i sådana här pajkastningar.
Så vem är det egentligen som har svårt att acceptera att andra kanske har större erfarenhet och alltså mer välunderbyggda åsikter. I många trådar här på forumet slängs det ut många åsikter och ges mycket kunskap. Men, och detta har inget med att någon har mer rätt än fel generellt att göra, oftast kastas dessa fram utan kontext. Man måste ta hänsyn till och redovisa så mycket som möjligt hur man resonerar och/eller i vilket sammanhang en kunskap kan appliceras. Annars blir diskussionen ju lika idiotisk som när vi slåss om vilken husbil som är bäst på vintern. Tältet och en snöskoter - är det rätt svar? Billigt, under 3500 kg och man kan bo i tält på Mount Everest så... Eller finns det ett rätt svar? För mig finns det ett svar som jag har kommit fram till är rätt utifrån mina premisser. Jag kanske behöver tänka om ibland men då får det ju finnas substans i alternativen, inte bara "jag vet också mycket"..
Så länge kunskaper och erfarenheter som läggs fram saknar en redovisad bakgrundskoppling, erfarenhetsunderbyggnad eller bara innehåller delar av vettig information för att bli meningsfull, eller är svar på någonting annat än vad vi egentligen diskuterar (som här när det gäller import och att min bil redan var i Sverige), tar jag mig friheten att stå på mig i diskussionen, oavsett om du tycker det är jobbigt eller ej. Och jag kommer att återupprepa min ståndpunkt när jag finner "felaktigt" information enligt ovan, i andra trådar även om det uppfattas som jobbigt. Jag tycker det är lika jobbigt när man måste upprepa sig eller lägga tid på att röja i informationsflödet (som i sig kan vara värdefullt, bra och tänkvärt) för att få någons sorts struktur på debatten.
Egentligen borde man inte bry sig och bara läsa på forumet men eftersom det finns många guldkorn att plocka upp tycker jag att man ibland måste bidra själv med några. Någonting borde man ju ha lärt sig på att fricampa hela vintrar, haft 6 husbilar under 12 år, med alla värmesystem som finns och i vissa fall dubbla, installerat alla batterisystem som finns inklusive lithium, haft allt från fram- bak till 4x4-drift osv.
Tyvärr kräver det en enorm tidsinsats bara för att tugga ganska meningslösa saker i det hela och därför försöker jag intala mig själv att no, no, skit i det, välj martyrlinjen och bara sug ut. Får försöka ge mig själv ett nyårslöfte kanske.
Anders