• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resan till Ljuset och Värmen

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Kan förstå att du längtar hem när du inte mår bra. Du har gjort din resa och lyckats ta dig dit du ville, så på det sättet är du klar.
Tråkigt att vända hem, men det är säkert rätt just nu. Tyvärr en del vinter kvar, men kan vara fint det också.
Var försiktig och kör inte iväg om du inte är riktigt pigg, kan bli väldigt jobbigt med dålig mage och mycket trafik.
Hoppas du blir bättre under de dagar du stannar kvar.

LageLindstrom

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Idag har jag lyckats justera framhjuls inställningen till ett läge som jag tror på, så nu känner jag att det borde gå att köra hem på däcken.
Tömde toan idag den var mer full än jag trodde fick baxa ut apparaten och dela den sen lyfte jag upp den på sadeln till elcykeln och med lite gaspådag så kunde jag ta mej till tömning, det var en billig historia men lyckades tömma. så nu står den på plats.
Det var egentligen det sista viktiga innan jag kan köra hemåt, jag avaktar hur jag mår och hur vädret är så jag slipper snö upp till färjan vilket det nu blir. Men tar jag mej till greven så blir det i så fall sista natten i husbilen, lutar åt att det blir kiel. för då har jag bara 33mil hem och någorlunda utvilad.
Startade motorn idag tog en stund innan förgasren fick bensin efter 4 veckor. sen körde jag fram och tillbaka ett par gånger för att få en känsla för hur ratten stod tidigare stod den lite till vänster sen skruvade jag ganska mycket när jag kom hit och då stod den ganska mycket åt andra hållet så nu står den nästan rakt bara en aning till höger. Jag tror jag är någorlunda rätt.
Jag har legat på sjukhus förr härnere och jag avskyr det ligger hellre i husbilen de sista dagarna har jag varit bättre men orkar inget. både pulsen och blodtrycket far upp och ner i ena fallet svettas jag och i andra fallet får jag svimningskänsla.
En del är nog psykiskt och jag brukar må bättre när jag är på väg 40mil till franska gränsen så om allt går bra en övernattning norr om barcelona, sen blir det att stanna i närheten av mountpellier pavas les flots där var fullt när jag körde ner.
det är sen det kan bli knepigt med vädret, jag kör betalvägen.
Jag har plats här till den 12/2 som går att förlängas så mår jag bara bättre så är det vädret som styr. Brukar må bättre bara jag kommer igång att köra.
Krya på dig och lycka till på din resa hem.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har du varit i kontakt med läkare eller sjukvård?
Nej jag har inte det vet inte vad det finns för hjälp här var en väldig skillnad i santa pola och campingen fixade ambulans och sen fanns det mycket mat. här är det mesta vinterstängt så de flesta restaurangerna som ska vara öppna har inte varit det sen i somras. köket öppnar inte förrän halv 8 . Idag regnar det hela dagen av och till knappt en människa ute. I morgon söndag är consum stängt den enda vettiga affären inom 1 km avstånd för långt till de andra och svårt att parkera med husbilen känner inte att jag orkar köra. sitter med datorn och laddar ned eböcker från biblioteket tiden går fortare då. 12gr ute noll inatt apparna ljuger väldigt mycket men jag har en givare utanför som visar sanningen.
Har ju legat på sjukhuset i spanien tidigare med slangar dropp och röntgen så länge jag klarar mej så stannar jag i bilen som fungerar över förväntan, betydligt bättre säng än på sjukhuset, men förmodligen kan de få ordning på mej där men jag vill klara mej själv.
Tog ute en bit ost från kylen den är total stenhård det är minusgrader i kylen slog av elen men den mat jag har där är ju totalfrusen och knappast bra.
Jag ska stå här ett tag till sen ska jag försöka köra hemåt. Hasse föreslog att köra ned 30mil till bahia där jag känner folk och det finns lätt tillgång till mat och även sjukvård. men det är en hel dagsetapp i fel riktning, jag vill hem är totalt trött på campinglivet det är för sent i livet.
Jag har ju en diagnos på hjärtat i journalen som ingen pratat med mej om ichemisk står det . Har ju mått dåligt länge hemma men tänkte att jag piggnar nog till när jag börjar köra. Så det blir en tuff hemresa.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tror inte maten måste vara dålig i ditt kylskåp. Låt det bli plusgrader o kolla sen när maten blivit tinad.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej jag har inte det vet inte vad det finns för hjälp här var en väldig skillnad i santa pola och campingen fixade ambulans och sen fanns det mycket mat. här är det mesta vinterstängt så de flesta restaurangerna som ska vara öppna har inte varit det sen i somras. köket öppnar inte förrän halv 8 . Idag regnar det hela dagen av och till knappt en människa ute. I morgon söndag är consum stängt den enda vettiga affären inom 1 km avstånd för långt till de andra och svårt att parkera med husbilen känner inte att jag orkar köra. sitter med datorn och laddar ned eböcker från biblioteket tiden går fortare då. 12gr ute noll inatt apparna ljuger väldigt mycket men jag har en givare utanför som visar sanningen.
Har ju legat på sjukhuset i spanien tidigare med slangar dropp och röntgen så länge jag klarar mej så stannar jag i bilen som fungerar över förväntan, betydligt bättre säng än på sjukhuset, men förmodligen kan de få ordning på mej där men jag vill klara mej själv.
Tog ute en bit ost från kylen den är total stenhård det är minusgrader i kylen slog av elen men den mat jag har där är ju totalfrusen och knappast bra.
Jag ska stå här ett tag till sen ska jag försöka köra hemåt. Hasse föreslog att köra ned 30mil till bahia där jag känner folk och det finns lätt tillgång till mat och även sjukvård. men det är en hel dagsetapp i fel riktning, jag vill hem är totalt trött på campinglivet det är för sent i livet.
Jag har ju en diagnos på hjärtat i journalen som ingen pratat med mej om ichemisk står det . Har ju mått dåligt länge hemma men tänkte att jag piggnar nog till när jag börjar köra. Så det blir en tuff hemresa.
Du är en förbannad tjurskalle. Varför lyssnar du inte på Evas råd? Hon om någon har erfarenhet av att någon blir sjuk där nere. Hon förlorade nyligen sin Hasse efter sjukdom. Se #76 och #79!

toker

HBK Intresserad
Kommun
Trelleborg
att blodtrycket far upp o ner på det viset, är det jätte risk för stroke
har själv varit där innan läkarna fick rätt på mitt blodtryck.
jag var på vård centralen o dom kollade mej, o fick en tid senare. men jag han knappt hem innan dom ringde
mej o sa du får komma tillbaka bums, vi får påbörja behandling omedelbart
så skut ur husbilen o ta tag nån person som kan visa dej vårdinrättningen
det finns väl en reception eller vakt gubbe på campingen
eller gör som eva sa ring sos så fixar dom
annars kommer du kanske inte hem, inte i husbilen iallafall
högt blodtryck ska man inte leka med

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag har med största nöje läst dina trådar och inlägg i många års tid och vill fortsätta göra det, du tillför massor och ger oss en vidare syn på livet.
Var nu snäll och ta kontakt med SOS, utnyttja våra EU rättigheter och se till att få vård så att du kommer upp på banan igen. Vård kan vara allt från en spruta till någon att tala med, något av detta kommer med största säkerhet att hjälpa dig till en lite piggare dag och ljusare syn på livet.
Jag kan relatera lite av ditt mående till hur det var när man jobbade, man körde max till semestern sedan blev man ledig och då försvann motståndskraften och vips låg man där med maggont eller något annat elände.
Du lade in massor av energi i ditt nya husbilsprojekt och allt rullade på inklusive en lång körning till Spanien, sedan kom relaxen och med det försvann ditt motstånd. Nu måste du få hjälp att komma tillbaka och det får du inte i din ensamhet, svarta hål tenderar att växa.
Hälsningar
Peter

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kom två trevliga svenskar till campingen från norrland, Pratade med en fransman som Hade varit ett antal gånger till kiruna och testat nya franska bilar, Han tittade lite under motorhuven på min bil, undrade lite över dieselvärmaren, tyckte jag var en uppfinnare. kollade länge under huven var t.o.m under och tittade på motorn. Han heter Alain fantastiskt trevlig och kunnig, vi pratade om däcken och han hade ett annat sätt att ställa in framvagnen men här finns det inga verktyg i närheten det blir att kolla hur bilen känns och känna på däcken.
Jag har en mycket god vän som ger riktga råd som tycker jag inte ska ha bråttom hem, men hålla mej här .
Bilen har fungerat bra sängen är bra sitter bekvämt i fåtöljen. När jag reser mej upp så känns det som lågt blodtryck men sen på morgonen är det högt. Läser på nätterna sista tiden tills jag kan somna, har underskott på sömn men gör inget.
Lyckas få i mej mat och det gör att jag mår bättre.
Det underliggande problemet löser man knapast att man dolt det för mej är mysko vårdcentralen ifråga ska läggas ner.
Min far hade samma hjärtproblem fick åka helikopter på gotland, man satt dit en pacemaker.
Men jag tar det lugnt nu mår bättre solen skiner. Tar det lugnt och ganska snabbt kan jag packa och köra om jag vill men solen ska skina varje dag i minst en vecka till.
blir ju bättre hemreseväder ju löngre jag väntar. blir det värre så får jag försöka få hjälp från vården finns ett apotek i närheten de kan nog hjälpa mej. Skulle tagit några foton men har inte tagit något alls härnere.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kom två trevliga svenskar till campingen från norrland, Pratade med en fransman som Hade varit ett antal gånger till kiruna och testat nya franska bilar, Han tittade lite under motorhuven på min bil, undrade lite över dieselvärmaren, tyckte jag var en uppfinnare. kollade länge under huven var t.o.m under och tittade på motorn. Han heter Alain fantastiskt trevlig och kunnig, vi pratade om däcken och han hade ett annat sätt att ställa in framvagnen men här finns det inga verktyg i närheten det blir att kolla hur bilen känns och känna på däcken.
Jag har en mycket god vän som ger riktga råd som tycker jag inte ska ha bråttom hem, men hålla mej här .
Bilen har fungerat bra sängen är bra sitter bekvämt i fåtöljen. När jag reser mej upp så känns det som lågt blodtryck men sen på morgonen är det högt. Läser på nätterna sista tiden tills jag kan somna, har underskott på sömn men gör inget.
Lyckas få i mej mat och det gör att jag mår bättre.
Det underliggande problemet löser man knapast att man dolt det för mej är mysko vårdcentralen ifråga ska läggas ner.
Min far hade samma hjärtproblem fick åka helikopter på gotland, man satt dit en pacemaker.
Men jag tar det lugnt nu mår bättre solen skiner. Tar det lugnt och ganska snabbt kan jag packa och köra om jag vill men solen ska skina varje dag i minst en vecka till.
blir ju bättre hemreseväder ju löngre jag väntar. blir det värre så får jag försöka få hjälp från vården finns ett apotek i närheten de kan nog hjälpa mej. Skulle tagit några foton men har inte tagit något alls härnere.
Blir glad Eric! Du vet att jag gillar dig och egentligen är väldigt rädd om dig. Ser dig dock fortsatt som en tjurskalle. :)

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Klart att du ska ta alla dessa råd om hjälp med att kolla upp din hälsa.
Det kan inte vara bra att gå lite i ovisshet, red ut din sjukdom.
Jag tror nog att det betyder mycket för oss som följer dig att du tar hand om dig själv. När man mår dåligt tar man inte så bra beslut heller, med rätt hjälp kan du nog bli friskare snabbt. Sedan har du ju gjort en lång resa med tanke om att bli kvar längre, hemma vet du ju hur det är. Resan var väl ett sätt att få må bättre, tror nog att om du blir friskare att du hinner få det innan våren kommer och det är dags att vända hemåt.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Du kanske kan kolla på apoteket om de tar blodtryck? Jag tror att vissa apotekt fixar det. Så får du förhoppningsvis ett värde att utgå ifrån. Som också förhoppningsvis är taget av någon med erfarenhet.
Enstaka blodtrycksmätningar har värde i akuta fall.
Mest optimala är det att ha tillgång till många mätningar som görs "more or less" regelbundet under längre tid (inklusive anteckningar om ev. situationer i smb med mätningar som visar värden som ligger utanför "normala" för patienten i fråga), alltså att personen har blodtryckshäfte.
Många apparater för blodtrycksmätning har funktion för sparande av många mätningar (inklusive anteckningar) tack vare appar som överför data via Bluetooth.
Sådan apparat skulle jag rekommendera att Du Bengtic ska använda och visa Din doktor.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kul ( och bra) att du engagerar dig Janne.
Om jag har uppfattat rätt...så är det ibland så att..visst är det en " tjurskalle " ! Men bara ibland. Det varierar. När Begtic skriver att blodtrycket går upp o ner... då utgår han från " en känsla " inte att han mäter. Jag är skeptisk till det... Hur är det Janne? Jag är också läkare men mera sån här googleläkare. Enligt min googleutbildning så är just ett problem med högt blodtryck att patienten inte känner eller märker något själv. Så det är därför jag tror att t ex be ett apotek att mäta blodtryck är ett bra råd.
Sen Janne, blodtrycks-sänkande mediciner är väl avsedda att tas varje dag... under lång tid... inte då och då?
Själv har jag tre olika...de tar jag varje morgon.
Bengtic har en egen mätare med i fantastiska Cosmos.
Sen Janne... jag tror att du...har en väl positivt inställning till ( svensk) sjukvård? Där tror jag att jag och bengtic är mera överens..
Du skriver att..visa för din doktor! Först ska man överhuvudtaget få en tid..och att det sedan skulle finnas nån speciell doktor för bengtic.... det tror jag inte...o den doktor som man träffar skriver en remiss...där väntetiden normalt är 3-6 månader...o behövs det ytterligare undersökningar så är väntetiden 3-6 månader för dessa...... svaret på den sista undersökningen ska sen skickas till den som skrev remissen... o egentligen borde det nog skickas vidare till den som skrev den ursprungliga remissen... för mig..för något år sedan tog det tre veckor innan ett svar nådde fram från sjukhuset i Kristianstad till två andra vårdplatser för att sedan hamna i Malmö och jag kunde äntligen få beställa tid och sedan bli opererad i Ängelholm... så tyvärr..jag är absolut absolut inte imponerad...( om jag är något så är jag mera förbannad) ...
Obs..och detta svar skickas med vanlig postgång...
Ps det hade ju varit ett kul experiment att använda vanlig postgång för att lägga in svar i trådar här!

Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Kul ( och bra) att du engagerar dig Janne.
Om jag har uppfattat rätt...så är det ibland så att..visst är det en " tjurskalle " ! Men bara ibland. Det varierar. När Begtic skriver att blodtrycket går upp o ner... då utgår han från " en känsla " inte att han mäter. Jag är skeptisk till det... Hur är det Janne? Jag är också läkare men mera sån här googleläkare. Enligt min googleutbildning så är just ett problem med högt blodtryck att patienten inte känner eller märker något själv. Så det är därför jag tror att t ex be ett apotek att mäta blodtryck är ett bra råd.
Sen Janne, blodtrycks-sänkande mediciner är väl avsedda att tas varje dag... under lång tid... inte då och då?
Själv har jag tre olika...de tar jag varje morgon.
Bengtic har en egen mätare med i fantastiska Cosmos.
Sen Janne... jag tror att du...har en väl positivt inställning till ( svensk) sjukvård? Där tror jag att jag och bengtic är mera överens..
Du skriver att..visa för din doktor! Först ska man överhuvudtaget få en tid..och att det sedan skulle finnas nån speciell doktor för bengtic.... det tror jag inte...o den doktor som man träffar skriver en remiss...där väntetiden normalt är 3-6 månader...o behövs det ytterligare undersökningar så är väntetiden 3-6 månader för dessa...... svaret på den sista undersökningen ska sen skickas till den som skrev remissen... o egentligen borde det nog skickas vidare till den som skrev den ursprungliga remissen... för mig..för något år sedan tog det tre veckor innan ett svar nådde fram från sjukhuset i Kristianstad till två andra vårdplatser för att sedan hamna i Malmö och jag kunde äntligen få beställa tid och sedan bli opererad i Ängelholm... så tyvärr..jag är absolut absolut inte imponerad...( om jag är något så är jag mera förbannad) ...
Obs..och detta svar skickas med vanlig postgång...
Ps det hade ju varit ett kul experiment att använda vanlig postgång för att lägga in svar i trådar här!
1) Resultat av blodtrycksmätning påverkas även av faktorer som omständigheter vid mätningar: personal som mäter blodtryck (påverkad av tidsbrist, arbetsschema, effektivitetstänk, osv) och patientens relaterade faktorer (stressad-/besvär-/ont-påverkad, osv.), därför är analys av resultat tagna enligt principer som jag beskrev i mitt tidigare inlägg är avgörande för rätt behandling, behandlingsutvärdering samt anpassningar som ska göras.

2) Situation i sjukvården (Sverige, Skandinavien, Europa, USA, ... 1-a, 2-a, 3-e s.k. världen) är superkomplicerat och mycket intressant och mycket viktigt... det är inte hbklubben som är rätt forum för diskussion om det.

3) Det bör kanske noteras att vi (inte som HBklubbens meddlemar) som medborgare har visst ansvar för situationen... vi ändå går till val (till Riksdagen, Regioner, Kommun, EU ...) eller gör vi inte det?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag instämmer med toyota i stort sett allt han skriver en mycket klok man även kollega.
Jag har tagit blodtrycket med en Withings digital blodtrycks mätare inte gratis utan dyr och de säljer avancerade apparater i sjukvården finns blåtand och wifi och den kan med en app koppla upp sej mot en server som skickar data tillbaka med råd.
Det som är knepigt att jag mår ganska dåligt med typ 150 och närmare 90 på morgonen. Idag kände jag mej ganska bra stod ute och pratade i solen sen kände jag mej ganska plötsligt svim färdig testade och då var det låga trycket 53 och det höga 103.
Altså väldigt lågt var kom det ifrån ska sluta med losartan`? Jag känner mej osäker när blodtrycket far upp och ner som det vill-
Jag kan garantera att man mår dåligt från svimningskänslor och balansproblem till att bli totalt genomsvett fast det är kallt. Men sjukdomarna verkar ha försvunnit förutom hosta men väldigt torr luft i husbilen just nu 27 men har varit lägre.
Har ätit ordentligt i kväll mår ganska bra. Ett kraftigt pendlande blodtryck utan fysisk ansträngning gör att jag blir lite orolig att köra iväg. Men tror nu mera på att jag klarar det, soligt väder lagom varmt och ska fortsätta resten av veckan, har bokat till nästa onsdag skjuter på beslutet och avvaktar plusgrader i europa. Är det inte riktigt illa i sverige bortser jag från det jag är ändå hemma. resväg bestämmer jag senare.
JanneB jag har läst mycket av det du skrivit under åren men känner att du är lite rädd att ge svar som jag vet att du kan. min doktor jag har ingen doktor de gånger jag trodde det så säjer de att han slutat är på kurs eller liknande när jag frågar vem är min doktor då? Så får jag inget svar, jag har ingen doktor och så har det varit i ett antal år i Äggskallebyn som den benäms i folkmun. Att man skriver ichemiskt hjärta i journalen låter konstigt men står under diagnos men ingen läkare har sagt ett ord om det, en skrev att det fanns spår av en infarkt men när jag ville följa upp det var han inte nåbar jobbade på en annan avd med vattentäta skott imellan.
Och så håller det på hela tiden men jag har spray som jag ska använda istället för de tabletterna jag hade att lägga under tungan, man skriver bara ut utan att förklara vad felet liksom på säkerhet så man har gjort något.
Hade jag varit lika inkompetent i mitt jobb skulle jag säja upp mej direkt.
Finns ingen kompetent doktor i Finspång så fort de är någorlunda färdiga med utbildningen söker de sej till ett större sjukhus. Kvar blir det lata de inkompetenta de som ingen annan vill anställa. vi har en vårdcentral stor som ett mindre sjukhus det står nästan helt tomt man går genom öde korridorer som alltid är stängda och tomma finns inga läkare finns heller ingen utrustning för någonting ingen röntgen apparat eller någon annan utrustning, alla måste skickas närmar 40km till norrköping, där det är 90% chans att hamna på en hård brits i en korridor utan någon som helst övervakning eller kontroll av någon personal överhuvudtaget. Inte bara min erfarenhet utan det är så att ambulanspersonalen mycket bra kollar det viktigaste men avråder ofta att köra till norrköping eftersom de vet att man får ingen hjälp där.
Jag vet att jag skulle kunna få hjälp här men nu mår jag bättre så jag räknar med att köra hemåt när vädret tillåter.
Jag vet att jag får hjälp av toyota liksom tidigare som har en exklusiv förmåga när det gäller att hitta luckor i vädersystemen.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Hallo Bengt,
då ses vi inte i år heller. Vi passerade dig igår på väg till vårt ställe men hade inte tid att göra en avvikare pga en hel del som måste göras snarast.
Tråkigt att läsa om allt som drabbar/drabbat dig, du som är så levnadsglad och trevlig. Vad jag skulle rekommendera dig är att uppsöka en läkare snarast och få klarhet i ditt blodtryck pendlande. Själv åkte jag på en stroke i Tyskland, men tyskarna räddade mig både med snabb ambulans, snabb CT/MRT röntgen och snabb åtgärd. Bara att tacka och buga! Hade jag väntat ”för att se” till dagen efter, då hade jag inte kunnat skriva dessa rader nu, en sak som är säker!

Krya på dig, fixa bilen och framför allt hälsan så ses vi förhoppningsvis någon gång inom snar framtid.

//ranko, Marianne hälsar

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Bengtic, mät blodtrycket flera gånger om dagen och notera på papper med datum och klockslag under några dagar och ta med dig detta till läkare så de kan se så får du säkert hjälp.
Jag håller med Dig och Marianne & Ranko:
Bengtic kör inte hem innan Du får kontroll av Ditt nuvarande hälsotillstånd (inklusive orsaker till svängningar i blodtryck) genom läkarbedömning och ev. justering av Dina läkemedel. Annars utsätter Du Dig (och ev. andra trafikanter) för risker. Hälsobedömning ska inte göras via HBklubben, inte heller via andra digitala former.
Här gäller fysiskt möte - Man ska besöka vårdcentral och träffa doktor och bli undersökt. Läkarbedömningar regleras med lagar i varje land i olika syften bl a för att fokusera på patientens bästa, säkerställa att man beaktar riktlinjer för utredningar och behandlingar, etc.

Toppen