Kul ( och bra) att du engagerar dig Janne.
Om jag har uppfattat rätt...så är det ibland så att..visst är det en " tjurskalle " ! Men bara ibland. Det varierar. När Begtic skriver att blodtrycket går upp o ner... då utgår han från " en känsla " inte att han mäter. Jag är skeptisk till det... Hur är det Janne? Jag är också läkare men mera sån här googleläkare. Enligt min googleutbildning så är just ett problem med högt blodtryck att patienten inte känner eller märker något själv. Så det är därför jag tror att t ex be ett apotek att mäta blodtryck är ett bra råd.
Sen Janne, blodtrycks-sänkande mediciner är väl avsedda att tas varje dag... under lång tid... inte då och då?
Själv har jag tre olika...de tar jag varje morgon.
Bengtic har en egen mätare med i fantastiska Cosmos.
Sen Janne... jag tror att du...har en väl positivt inställning till ( svensk) sjukvård? Där tror jag att jag och bengtic är mera överens..
Du skriver att..visa för din doktor! Först ska man överhuvudtaget få en tid..och att det sedan skulle finnas nån speciell doktor för bengtic.... det tror jag inte...o den doktor som man träffar skriver en remiss...där väntetiden normalt är 3-6 månader...o behövs det ytterligare undersökningar så är väntetiden 3-6 månader för dessa...... svaret på den sista undersökningen ska sen skickas till den som skrev remissen... o egentligen borde det nog skickas vidare till den som skrev den ursprungliga remissen... för mig..för något år sedan tog det tre veckor innan ett svar nådde fram från sjukhuset i Kristianstad till två andra vårdplatser för att sedan hamna i Malmö och jag kunde äntligen få beställa tid och sedan bli opererad i Ängelholm... så tyvärr..jag är absolut absolut inte imponerad...( om jag är något så är jag mera förbannad) ...
Obs..och detta svar skickas med vanlig postgång...
Ps det hade ju varit ett kul experiment att använda vanlig postgång för att lägga in svar i trådar här!
1) Resultat av blodtrycksmätning påverkas även av faktorer som omständigheter vid mätningar: personal som mäter blodtryck (påverkad av tidsbrist, arbetsschema, effektivitetstänk, osv) och patientens relaterade faktorer (stressad-/besvär-/ont-påverkad, osv.), därför är analys av resultat tagna enligt principer som jag beskrev i mitt tidigare inlägg är avgörande för rätt behandling, behandlingsutvärdering samt anpassningar som ska göras.
2) Situation i sjukvården (Sverige, Skandinavien, Europa, USA, ... 1-a, 2-a, 3-e s.k. världen) är superkomplicerat och mycket intressant och mycket viktigt... det är inte hbklubben som är rätt forum för diskussion om det.
3) Det bör kanske noteras att vi (inte som HBklubbens meddlemar) som medborgare har visst ansvar för situationen... vi ändå går till val (till Riksdagen, Regioner, Kommun, EU ...) eller gör vi inte det?