• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Trycket är 10 bar. Sprutan är en sk LVLP. Det har jag översatt till Låg Volym/Lågt tryck.

Tryckinställningen på sprutan har endast ett + och ett - tecken. Övriga skruvar har siffror men jag vet inte vad siffrorna står för. Justerar det hela och provsprutar på en stor plåt tills det ser bra ut och känns bra. Ändrar inte inställningarna så länge jag inte ändrar blandningarna.

Ser ju att proffsen står i stor färgdimma och då blir förmodligen glansläget snabbt uppnått.

Det irriterar mig att se robotar lackera bilar så elegant och lätt då det vållar mig stor möda. Då det gäller renheten i lacken är det så klart stor skillnad om man jobbar i en box. Men det är ändå inte renheten som är problemet utan att nå exakta färgmängden som ger spegelglans utan att man får rinn. Hatar rinn.

:)

F

F.d. 53078

Guest

Pistolen har inget som man ställer trycket med , den har en skruv att styra mängden luft. Den andra skruven är till att styra mängden med färg.

Lufttrycket styrs av en klocka som man sätter till slanget till sprutan. Dessa klockor till pistoler bör ha fuktavskiljare oksá.

Se bilden .

Bilagor

• air.jpg
    air.jpg
    3,6 KB · Visningar: 468

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Juan!
Det är bra att vi börjar reda ut begreppen. Tryck är väl det som sas pressar mot luftmängdskruven på sprutan. Då jag öppnar den handlar det väl om luftmängd och inte längre om tryck. Som du ser på bilden har jag en vattenavskiljare på sprutan.

:)

F

F.d. 53078

Guest

Nej det är mängden luft trycket är konstant .
Totalt har du 4 skruvar fast du använder bara en trycket.
Kompressorns tryck ställer du in pá Ca 3kg
bredden max
färgmängd max
Luftmängden max fast prova.
Färgmängden till en vanlig málning ställer du skruven utskruvad sá att pistolens fingerskiva áker in helt och hállet. Denna skruv använder man om man vill ha ett mycket tunnt lager med färg, motivlack eller dyl.

Den andra skruven upptill har du bredden pá strálen
Skruven vid inloppet kan du ställa mängden luft.

95% Ok. skall du vara glad över, det är massa som inverkar vid málning
Typ av pistol
Luftmängd
lufttryck
Temperatur
Viskositeten
typ av färg vattenbaserad eler thinner
mm. mm.

Om du vattenslipar med ett 3000 paper och sedan polerar sá blir lacken finare än en orginallack
Här finns säkert mälare som kan svara bättre än jag.

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tack Juan!

Har skrivit ut ditt inlägg och kommer att studera det och tillämpa det då jag ger mig på nästa del av bilen.

Varför bör jag reducera trycket på kompressorn? Sköter inte luftmängdskruven på sprutan om att jag får den luft jag vill ha utan att kompressorn startar ideligen?

Min målsättning är att återställa bilens färg till den som var då den var brödbil i Italien. Med samma högglans dessutom. Hoppas få återkomma till dig då det blir aktuellt med kosmetikan. Du är duktig på färgsättningar har jag sett.
Tack!
Alve

F

F.d. 53078

Guest

Lufttryck och luftmänngd är som volt och Ampere eller som mängd vatten eller vattentryck.

Eftersom du har en HVLP spruta skall ditt lufttryck ligga lágt
Lägger du för högt tryck, men lite mängd sá gör du en kompensering, men ditt tryck blir fel och slösar med färgen och bláser pá den váta färgen. En kompensation kan vara att mála med längre avstánd
Dimman med färgen skall vara bra inställd.

Vi lever nu i en starkt komuniserande värld sá se här:

How to setup your spray gun - YouTube

Spray Gun Adjustments - YouTube

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Förstår jag dig rätt att du menar trycket i sprutan, att jag borde skaffa mig en manometer för luftslangen in i sprutan?

F

F.d. 53078

Guest

Asi es correkt rätt recht oikea richtig.

Nej föresten en manometer är en tryckindikator som visar trycket

Du skall ha en aparat som reducerar trycket.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du behöver en tryckregulator på kompressorn. Den reducerar det utgående trycket till sprutan. Kompressorn kan fortfarande vara inställd på 10 bar, men via regulatorn får du t.ex. 3 bar till sprutan. Många tryckregulatorer innehåller f.ö. en vattenavskiljare som är effektivare än den som du har på din spruta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den ser ut att ha en regulator till höger i framkant, den skall ställas på 2-3 bar, kolla vad som rekommenderas till din spruta! Blir lite fundersam när jag ser fri avgiven luftmängd 150 L/min vid 6 bar, hur mycket drar din spruta?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det betyder att kompressorn är kraftigt underdimensionerad till sprutan, du riskerar att trycket svänger, och att kompressorn tar skada eftersom den får gå kontinuerligt, vilket inte hobbykompressorer (och de flesta andra) inte är gjorda för.

F

F.d. 53078

Guest

150 L/min vid 6 bar och du använder 2-3 bar sá det kan gá.

Ställ in den högra ratten till manometern till 2,5 - 3 bar och ställ in sprutans färgmoln. Dá kan du se om trycket gár ned.
För att ställa ner trycket sá máste du ha en förbrukning annars sá har du högre tryck i slangen, och mätaren visar inte det lägre trycket.

Skulle trycket sjunka efter en stunds provsprutning sá kan du mála en kort stund och sedan vänta tills trycket stiger detta ser du med den vänstra mäteren som skall ligga högre än den högra som ligger lägre. D.V.S du har 3kg att spela med mellan 3 till 6 kg. Prova med en billig färg och mála en masonitskiva eller nágonting för att prova med.

Det sváraste med en málning är förarbetet och iställningar inte sprutandet.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Konstaterar alltså att jag har tänkt precis tvärtom. Inte någon tanke på att jag bör skona kompressorn. Jag har betraktat kompressorn som ett batteri. Sett till att alltid ha hög spänning för att den svaga ström jag tar ut skall vara konstant.

Kompressorn har helt riktig gått hela tiden. Dock korta tider ändå eftersom de ytor jag målar är små och jag gör ett uppehåll mellan varven för att kolla att färgen är lagom seg för att ta nästa lager.

LVLP trodde jag dessutom betydde att jag kunde använda en ganska klen kompressor.

Tack för alla goda råd! Skall tillämpas vid nästa törn. Nu skall bilen ut på vägarna så det dröjer ett tag.

:mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kompressorer av den här typen har en intermittens på ca 20% vilket betyder att de som exempel skall arbeta 2 min av en 10min period. Detta betyder att en så här liten kompressor är lämplig för däckpumpning och renblåsning, men inte för någon typ av luftverktyg. En kompressor som går mer eller mindre konstant ger också andra problem som t.ex. uppvärmning av utgående luft, vilket gärna ger kondens. En lämplig kompressor till din spruta bör ge 500-1000 L/min ungefär.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Blir inte den väldigt dyr. Man är ju amatör. Verkligen!
:cool:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Helt rätt att du borde ha en större kompressor, men du klarar det med din om du bara planerar och tar det lungt. Kolla trycket till sprutan, ställ in det på manometern och bara kör.
Hälsningar Bror

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ett lite riskabelt råd, att bara köra är att riskera att kompressorn rasar. Kör korta perioder, stäng av och låt kompressorn kallnar emellan, så bör det fungera med lite tur.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Helt riktigt men det är billigare att köpa två sådanahär än köpa en som ger 1000 minutliter. Kanske en ide vore att göra klart allt för lackering och sedan försöka hyra en passande kompressor.

Toppen