• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoverar äldre hembygge

Kan virke som du har et innslepp av luft någonstans, men med trykk på dieseln så skulle det bli synlig.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Körde Rolands recept igen. Då startade den och nu låter jag den gå på tomgång några minuter.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Läget är sådant att jag kan starta motorn om jag luftar den först. Då jag varvar upp den till 2000 varv och sakta, sakta minskar till tomgång så fortsätter den att gå på tomgång dock med c:a 100 varv mindre än tidigare.

Om jag tar upp den till 2000 varv och sedan släpper gasen helt så stannar den och kan inte återstartas direkt.

På 2000 varv låter den att gå rent men på låga varv låter den lite osäker.

Dags för samma smiles igen: :confused:

I

Ice-Man

Guest

Garanterat tjuvluft någonstans på sugsidan!
Hade själv problem på en resa med min förra buss. Kollade filter, pump och rubbet. Det visade sig till slut att felet satt ungefär 10 meter längre bak, nämligen banjokopplingen ända bak vid ena tanken! Som en nödlösning så stripsade vi fast en 17-nyckel i ena änden av en bit trädgårdsslang och slängde ner i tanken, andra änden satte vi med slangklämma på sopparöret. Sedan gick den perfekt hem.
Det var en pytteliten läcka, men fullt tillräcklig för att den skulle bete sig märkligt. I vårt fall så orkade den ingenting när vi belastade den (i uppförsbackar t.ex.). Den gick bra så länge vi hjälpte till att pumpa för hand.

I ett annat fall (vår nuvarande buss) så bytte jag soppafilter precis innan vi skulle iväg en runda. Allt gick bra tills vi skulle starta efter att ha gjort ett tvåtimmarsstopp på vägen, då ville den inte starta. Efter handpumpning hoppade den igång hur fint som helst. Den gången hade jag inte lyckats sätta dit det ena filtret helt 100. Lossade filtret och skruvade dit det igen, sedan gick den hur fint som helst. Det som hände var att soppan rann tillbaka ner i tankarna och istället fylldes bränslesystemet med luft, och än så länge är det inte många bilar som går på okomprimerad luft...

Det krävs så otroligt liten läcka för att det ska bråka!

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

Jag tror att den suger tjuvluft någonstans mellan matarpump och tank. Vag jag förstår är bilen av äldre modell och det är troligt att gummit i slangarna som sitter på sugledningen har torkat och att luften smyger in där. Min rekommendation är att byta dessa slangar, troligen sitter det en slang i närheten av tanken och sedan bör det sitta en slang i motorrummet ganska nära matarpumpen. Kolla så att det inte sitter fler slangar på vägen, om det gör det byt dem också. Sedan är det "bara" att lufta igen och starta. Jag tror inte att det är något fel efter matarpumpen för då skulle den bete sig annorlunda. Det kan även vara backventilen som jag nämnde tidigare men jag tror inte det eftersom bilen i så fall borde gå rent direkt efter start. Att du måste varva den tyder på att den har svårt att få tillräckligt med bränsle och det måste byggas upp ett rejält undertryck för att den ska orka suga, dvs högt varv innebär att den hinner med att suga så mycket att den eventuella smygluften inte hinner minska undertrycket. När du sedan låter den gå på tomgång får den bränsle blandat med luft, dock tillräckligt med bränsle för att gå men den inblandade luften gör att den går orent och på ett lägre varvtal. Hoppas den här utläggningen hjälper dig att förstå hur det funkar och att det också löser dina problem.

Mvh / Roland

F

F.d. 53078

Guest

Sätt en backventil innan insprutningspumpen så hidrar du att dieseln rinner bakvägen. gjorde det på min personbil som alltid står parkerad på en ramp som lutar.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Juan!

Kom igen nu Juan! Du menar väl inte att det skulle vara ett alternativ till nya slangar om det visar sig att dom behöver bytas ut? Jag känner visserligen för din idé eftersom det känns som om att så fort jag stänger av motorn så töms insprutningsavdelningen på bränsle.

Backventilen förhindrar väl inte att luft sugs in om det finns något smyghål?

Nu börjar en annan avdelning av göra själv. Den här bilen är försedd med en tank på 150 l. Den innehåller nu gissningsvis 60-70 l. Tanken tom väger förmodligen också 40 kg. Om jag inte kommer åt slangkopplingen till tanken så måste den, tanken, kanske kopplas loss. Kan naturligtvis inte släppa ner en vikt på c:a 100 kg. Den kan jag ju inte hissa upp igen. Tanken kanske måste tömmas. Var gör man av 60 l diesel?

Hoppas jag är ute i förtid och målar f på väggen.
:confused:

Ha de bra!
Alve

F

F.d. 53078

Guest

Det vore underbart om en backventil kunde ersätta gamla slangar!

Vad jag menar är att som på min V70 så sitter det en backventil i tanken i den elektriska bränsle pumpen. Bilen står alltid parkerad i en kraftig lutning.
Bilen startade inte om jag hade motorn upptill . Jag satte dit en backventil efter filtret i motorn sedan så startar bilen helt Ok varje morgon. Volvo ville reparera det hela med en ny bränslepum på över 500€

Jag tänkte att det kan vara något linande i din bil att dieseln rinner tillbaka i tanken. sätter du en backventil så hindras bränslet att rinna tillbaka.

Har du sprickor i bränsleslangarna skall du naturligtvis byta dessa då borde dom väl också läcka ut diesel. Kolla även rören för du har troligtvis bränslerör också

Din pump sitter i motorrummet och suger upp diesel ifrån tanken så det hela blir lite annorlunda.

60l diesel kan användas till att rengöra saker med, köp 2 25l dunkar sug ut det med en slang om du lämnar kvar 10 liter tror jag inte att det gör skada.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

För att konstatera (eller utesluta) om sugledningen är problemet kan du dra en provisorisk sugledning med en slang från tanken via påfyllningsröret till matarpumpen. Om bilen går bra då vet du att det är sugledningen, om det inte hjälper , ja då är det att leta vidare.

Lycka till / Roland

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har nu kopplat en slang direkt från tanken till bränslefiltret vid pumpen. Måste invänta bättre laddning till startbatteriet för att kunna testa ordentligt.

En sak noterar jag, eftersom slangen är transparent, luftbubblor vandrar bakåt mot tanken. Detta sker efter startförsök eller efter ivrigt pumpande. Efter en stund stannar det upp. men då finns luft i slangen.

Jag tycker att det tyder på att läckan finns någonstans i motorrummet. Kanske dåliga packningar vid banjobultarna eller vid själva pumpen eller slangen från pump till burken med luftningsskruven.

Man kan naturligtvis byta samtliga packningar och slangar men jag försöker komma på någon metod att hitta läckan.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

Jag tycker att det verkar som du har ringat in problemet. Som du säger så tyder det på att läckan sitter någonstans i motorrummet. Jag tror att det bästa är att byta de slangar och packningar som du kommer åt och hoppas att det hjälper. Att specifikt leta efter läckan tror jag tar längre tid än att byta.

Lycka till / Roland

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En frekk test er litt grease utenpå der du mistenker lekke og ny pumping, luften går ikke gjennom greaselaget. Kan brukes på pakningene på banjobultene og andre pakninger mot omverden.

F

F.d. 55451

Guest

Hur är det med att blåsa lite luft in från tanken sidan och se hur det kommer ut med tvålvatten över.
Som vid punktering.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nu har jag hittat felet. Det var den korta slangstumpen mellan pumpen och filtret som var boven. Kom på det genom att luftbubblorna stannade upp då jag höll händerna om slangen. Bytte den i går kväll och luftade på alla ställen idag.

Har startat motorn flera gånger nu utan gaspådrag också. Alltså i tomgångsläge. Släpper gasen vid 2000 varv och den fortsätter snällt på tomgång.

Bankernas inlåningsräntor är bedrövliga men avkastningen på medlemsavgiften i HBK kan man inte klaga på. Tack alla igen!

:mcride::D:D:D

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

Bara roligt att man kunde hjälpa till.
Ha en bra sommar och fortsatt lycka till med renoveringen.

Mvh / Roland

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Av olika skäl har jag varit tvungen att skjuta på den fortsatta renoveringen sedan jag fixade framdelen. Nu tar jag dock tag i den bakre delen och kontrollerar elkopplingarna. Karossen skall bli vit ända ner nu. Längst bak blir endast draganordningen och stötfångarhörnen svarta.

P6130156.JPG

P6130157.JPG

Gnetar vidare.
:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Måste ta någon "före"-bild. Så här eländigt ser det ut idag. Skall fortsätta med att reparera och lacka bit för bit. Nu tar jag endast bakpartiet fram till nästa plåtskarv runt hörnet. Skall försöka rationalisera lite ändå som t.ex. ta alla åtgärder av samma typ över hela området samtidigt. Allt svetsande, allt slipande, allt rostskydd, allt spacklande, slipande igen, grundmålning och slutmålning.

Har hittat ett tidigare okänt fuskjobb. Bild 2 visar en skada, inte rost, utan antagligen av en påkörning bakifrån. Det har man "reparerat" med spackel, 3 mm tjockt. Där skall jag svetsa i ny plåt nu.

P6150158.JPG P6150159.JPG

Gnetar vidare.
:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Skyltarna "tung bil" hade jag fäst med dubbelhäftande tejp. Fick bryta bort dem med bräckjärn. Nu får jag inte bort klisterresterna. Har testat: Rödsprit, thinner och bensin. Försökte slipa. Lacken skall ju ändå slipas ner. Klisterhinnan hindrar slippapperet att bita på lacken.

Något medel måste väl finnas som löser upp limresterna??

P6180161.JPG

F

F.d. 24477

Guest

värm lite med värmepistol och gnugga lite med fingret så lossnar det.

Toppen