• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkörning på gräsmattan

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Visst tror jag det! Anser Fiat Ducato överlägsen andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa också.

Tittar vi närmre på den svenska marknaden i år, efter 11 månader, så är siffrorna ändå tydligare. Fiat har drygt 87% medan MB har 1.71%! (Peugeot 0,09 och Citroen 0,21)

Det är lätt att blanda in känslor för olika fabrikat i den här typen av diskussioner. Då kan kalla fakta vara nyttiga för balansen. :)

God fortsättning! :)
:-/<rister
Krinil, det är alltid trevligt att ta del av dina sakliga och balanserade inlägg, speciellt när de bygger på kontrollerbara fakta vad avser t.ex drivlinor. När det kommer till chassier/draghuvuden/påbyggnader blir det dock mer blandat och komplicerat, ofta används ju ex AL-KO's chassier i st för Fiats i europatillv husbilspåbyggen.

Att drivlinestatistiken ser ut som den gör är med säkerhet en följd av att Fiat lyckats med en långsiktig strategitanke vad gäller just "pris/kvalitet/driftsäkerhet" som stämmer överens för majoriteten av oss husbilsköpare och därmed för "våra" påbyggare (Bürstner, mfl)! Om enbart slumpen avgjorde, skulle inte Fiat kunna vara/bli så dominerande på husbilsmarknaden som de faktiskt har blivit/och fö nu varit under många år!

Husbilister som vill avvika finns och de väljer av någon mer eller mindre välgrundad orsak bort Fiat men är i dagsläget inte särskilt många = en minoritet enligt Krinils inlägg. Detta speglar en verklighet för många marknadsledare, de sista procenten av köpare kostar alltmer att nå!
/ God fortsättning till dig Krinil och övriga HBK'are
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Krinil är ju en Besserwisser, så tröttsam:yes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

Nu är vi inne i denna oändliga slinga på nytt!
Vad sägs om mitt gamla förslag om att endast yttra sig om bilar man äger eller ägt och då endast uttala sig om vad som inte är bra/kunde vara bättre? Vi kan som omväxling tävla om vem som kan komma med den mest nedgörande kritiken av den egna bilen!

Av mina nuvarande bilar så är plåtisen lite trång, ssk tvättrummet, och isoleringen kunde vara mycket bättre.

Den nya LEV har jag lovat att uttala mig om när jag kört den några månader, men redan nu kan jag berätta att den är tung och törstig.

Husbilar på Fiat och Peugeot har jag ägt förutom flera tidigare på MB och någon på VW LT och vid anfordran kan jag komma med negativ kritik på alla.

aake

Nej då aake. Det här är inte en oändlig slinga. Det är bara min och 87% av de svenska husbilsköparnas uppfattning..., den kan vara fel! :)

Sen ska vi absolut diskutera våra erfarenheter av husbilar. Även sådant som är mindre bra eller rent av dåligt, med våra husbilar. Risken är dock att när 80-90 % av oss kör Fiat, ser det givetvis ut som om Fiat är överrepresenterat av fel!

Att bara diskutera fel kan vara vilseledande. Jag är väldigt nöjd med min LMC. Byggd på Fiat och ALKO. Försedd med Aldevärme, osv. Men är 10 % av Fiatköparna missnöjda, är de ändå fler än någon som köpt något annat fabikat det senaste året och märks givetvis tydligt. Vi vet ju att de 90% som är nöjda ofta är tysta.

:-/<rister
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

aake, fina bilder på en fin bil. Tror du kommer bli nöjd med den och hoppas du berätter om dina äventyr.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

En liten sak till. Krinil du behöver INTE maila mig denna gång, TACK.

God fortsättning alla

Ps
Tycker denna 4 hjulsdrivna bil verkar kanon, så nice med AWD.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Man får väl vara nöjd den här vintern att man har AWD på personbilen iallafall.

Min ögonsten V60 D5 AWD R Design Polstar, okejdå, efter frun:(
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Visst Krinil, det ligger något i vad du säger. Och jag läste i något av årets nummer av Promobil en redogörelse om felstatistik på lätta lastbilar från TÜV och de senaste årsmodellerna av Fiat Ducato låg riktigt bra till, i nivå med MB sprinter och VW Crafter, vilket inte har varit fallet tidigare.

Men du får mig ändå aldrig att återigen köpa en framhjulsdriven husbil. Den Fiat (Dethleff) jag hade några månader en sommar för ca. 10 år sedan skyndade jag mig att sälja innan vintern kom eftersom den slirade på plan gräsmark.
1992 lät jag Pillos bygga en alkovbil på ett fabriksnytt Peogeot-chassie. På många sätt en utomordentlig husbil (och med permanent 4WD), men drivlinan höll inte så länge. Jag ägde bilen i 6 år och hann köra runt 8.000 mil och under denna tid havererade först några drev i bakaxeln och sedan ett bakre hjullager. Detta trots regelbunden service. Bilen var förvisso något överlastad i likhet med många husbilar från den tiden. Några av mina byggen på MB har fungerat utan större fel i flera tiotusental mil,vilket naturligtvis är ett klent statistiskt material, men jag låter mig ändå påverkas.

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

En liten sak till. Krinil du behöver INTE maila mig denna gång, TACK.

God fortsättning alla

Ps
Tycker denna 4 hjulsdrivna bil verkar kanon, så nice med AWD.

När har jag mailat dig? Fast skulle jag vilja är det inget du kan undanbe dig! :)

Fortsatt god fortsättning själv.

:-/<rister
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Vi husbilister kan ha väldigt olika behov, intressen, möjligheter/vilja att nyttja husbilen samt olika kunskaper/förutsättningar när det gäller att förstå olika bilkonstruktioner!

För eget unikt behov så har t.ex Aage på ett utmärkt sätt identifierat och klarat ut vad just han vill ha/behöver för "husbil", jag antar att han också är på det klara med han utgör en unik minoritet med ref till sin bakgrund. Jag "köper" Aages helhetskoncept men självklart är det inte relevant för oss normalhusbilister söderöver "som inte ens kör husbil i riktigt vinterväglag" och alltså än mindre på oplogade vägar!

Vet inte men jag tvivlar på att fler än 10% av husbilarna i sverige överhuvudtaget rullar vintertid och om i så fall mest i södra sverige, där de flesta bor eller ännu längre söderut i solen. Med "rulla" menar jag fö inte bara några enskilda vackert väderdagar under vår sk vinter som här i söder utgörs av "skitig men halkfri välsaltad sommarvägbana"!

Tekniskt vad avser fram-/bakhjulsdrift så har jag avvikande uppfattningar men det måste till en bredare disk än enbart "drivning" så jag avstår från kommentarer här, kanske lämpligt på en HB-träff? Alla typer av husbilskonstruktioner utgörs ytterst av kompromisser mellan t.ex handling, boende och ekonomi som kommer oss köpare till del och hur vi verkligen förutsätts använda våra kära husbilar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

Ledsen aake. Det var inte min mening att förstöra din tråd. Jag tycker din Weinsberger 4x4 Lev är en riktigt kompetent läckerbit. Den växer ett ha-begär även hos mig. Sedan har den kanske inte lika stor relevans för mig, vid mina breddgrader, på skånska Söderslätt! :) Men som sagt, det var egentligen din bil tråden handlade om!

:-/<rister
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Ledsen aake. Det var inte min mening att förstöra din tråd. Jag tycker din Weinsberger 4x4 Lev är en riktigt kompetent läckerbit. Den växer ett ha-begär även hos mig. Sedan har den kanske inte lika stor relevans för mig, vid mina breddgrader, på skånska Söderslätt! :) Men som sagt, det var egentligen din bil tråden handlade om!

:-/<rister

Så rigid är jag inte! Jag tycker oftast att det är trivsamt när trådarna drar iväg och får ett eget liv och det är inget i dina inlägg som jag inte uppskattar.
Och förresten skall du inte känna dig säker därhemma, den enda gång jag fastnat med husbilen var mellan Lund och Dalby en februaridag för många år sedan: bandvagnsväder!

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

Tack för det aake. Visst kan det blixtra till här nere också. Jag har deltagit i organiserad konvojkörning på E6 söder om Malmö. Vi körde i en plogad korridor, enkelriktad trafik, med särskilda uppsamlingsplatser. Tiderna meddelades i lokalradion, eftersom alla försök till tidtabeller snöade igen. Det var som sagt enkelriktad trafik, med bandfordon och plogbilar i täten, ändå fastnade vi ibland. Drivorna var upp till 4 meter höga.

Jag har också suttit fast på en sönderregnad camping i Alsace. Fiaten bara grävde ner sig i gräset. Fick hjälp av en dansk 4 x 4 Jeep att komma loss. Han drog även loss bakhjulsdrivna bilar. (Ett tips när det verkar lurt är att alltid ställa sig så att man backar ut från gräsytan, vid framhjulsdrift. Eller ännu heller, stå kvar med drivhjulen på någon hård yta.)

:-/<rister
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

En imponerande bil du skaffat dig aake, 4WD-husbil är en dröm även för mig.
Kan du inte skriva lite mer om dina äldre husbilar med fyrhjulsdrift, Peugeoten verkar som en ovanlig husbil för sin tid.
Själv drömmer jag om en vinterhusbil på ca (minst) 5 ton och förmåga att dra 2 tons släp för roliga aktiviteter vintertid.
4WD vore guld men i vilket fall så inget utan drivning på bakhjulen, jag delar din åsikt om framhjulsdrift.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Bäckmark

Dessa bilar har jag nyss skrivit om, se inlägg 42 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65590-3/

Peugeoten hade fyrhjulsdrift i form av viskokoppling om jag minns rätt och den fungerade bra utom vid krävande uppgifter som uppdragning av båtsläp på grusstränder då det luktade bränd koppling. Tillsatsväxellåda/lågväxel hade behövts. En utmärkt vinterbil i övrigt byggd av Pillos i Skillingaryd efter min ritning, med skjutdörrar till förarhuset. Här en bild på bilen:
img446 (Large).jpg

Det franska företaget Dangel lär bygga mer kvalificerade former av 4WD för Peugeot, Citroen och Fiat, inkopplingsbara och även med lågväxel. Se denna länk:
Dangel 4x4 - experts in four wheel drive systems
Vad jag förstått går det även i efterhand att låta konvertera sin Fiat, men det lär nog kosta en slant.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Dags att komma med en utvärdering av vinteregenskaperna hos min nya lätta expeditionsmobil (Weinsberg LEV). Detta efter en tre dygn lång resa till en by norr om Jokkmokk, vilken jag berättade om i går (http://www.husbilsklubben.se/forums/t67664/).

Att bilen tar sig fram i allt slags före både med och utan släp är självklart, med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda, elektroniska diffspärrar, antisladd mm, men nu har jag även fått en god uppfattning om bokomforten under stränga vinterförhållanden.¨

Kabinen är konstruerad av företaget RKB i Sachsen (rkb-sachsen.de), ett synnerligen gediget bygge med 47 mm PU-skum runt om (alltså även i mellanvägg och i dörren mellan bodel och förarhus). Bilen är utrustad med tre olika dieselvärmare, en Webasto Dual Top luftburen centralvärmare, en Eberspächer tillsatsvärmare för motorn (som går in automatiskt om spillvärmen från motorn inte räcker till i stark kyla) och en Webasto motor- och kupévärmare med tidur.

Under färd och boende är centralvärmepannan påslagen och reglerar temperaturen i bodelen och på varmvattnet på vanligt sätt. Motorvärmaren får man slå på 20 - 30´ före avfärd för att få ett varmt och torrt förarhus.

Jag är hitintills mycket nöjd med värmekomforten i bilen. Jämn värme utan något som helst kallras. Även varmt nere vid golvet mot mellandörren. Golvet i tvättrum och duschkabin behagligt uppvärmda och här finns även en handdukstork med varmluftsutblås. Samtidigt så effektiv ventilation att dusch och handdukar torkar på mycket kortare tid än hemma i huset. Centralvärmepannan ger även ordentlig uppvärmning av vatten- och avloppstankar, kopplingar och av det utrymme som rymmer vattenpåfyllningslocket och toatanken

Någon har klagat på att förrådet/garaget i bilens aktre del inte blir fullt uppvärmt, men det ser jag inte som någon nackdel, tvärtom!

Och så till minuskontot. Alla husbilar är kompromisser och så även denna! Den kraftiga isoleringen gör att bilen blir tung, runt 4.300 kg tjänstevikt (på 5 ton totalvikt) trots att bilen inte är längre än 6,9 meter och dessutom är bilen ordentligt hög (3½ meter), vilket sammantaget leder till hög dieselförbrukning. Förbrukningen lite svår att skatta exakt eftersom värmepannan är igång ständigt under bruk av bilen, men jag tror det blir svårt att komma under 1,7 l/mil. Vi får se var det hamnar under sommarens resor då pannan endast behöver producera tappvarmvatten.

Att dragvikten är begränsad till 2 ton kan man också se som en liten nackdel (min lilla plåtis på en fyhjulsdriven Sprinter 316 får dra 2,8 ton), men 2 ton räcker för mina behov, tyngre än så är inte ens mitt dubbelaxlade båtsläp.

De kjolar och andra plastdekorationer som Weinsberg låtit montera utanpå RKB´s kaross håller inte alls samma kvalitet som grundkarossen så man får vara tacksam för att företaget inte gav sig på att försöka bygga hela bilen själv.

aake
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Låter bra det där. Några frågor, varför två dieselvärmare till motorn/hytten?
Sitter det några vattenburna radiatorer extra i hytten?

Har skummat igenom tråden men inte sett om du beskrivit detta..
Alltid kul med lite rapporter, tack!


Erik
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Erik

En Eber som tillsatsvärmare är vad jag förstår standardutrustning på MB Sprinter och det skulle sannolikt ha gått bygga om denna (med separat cirkulationspump och fläkt och med tidur) för att kunna använda den som parkeringsvärmare. Så har jag låtit göra på min gamla plåtis. I denna nya bil fick jag besked om att det inte fanns någon dieselvärmare och beställde då en kraftfull Webasto före leverans. Eftersom prylarna är betydligt billigare i Tyskland så blev detta inte så mycket dyrare än vad en ombyggnad skulle ha kostat här hemma. Fungerar bra så här, med tillsatsvärmare som går in automatiskt vid behov och dessutom alltså en Webasto motor och kupévärmare på 5,5 kW styrd med ett knapptryck. 30´räcker för att få motor och kupé uppvärmda vid -30* utomhustemperatur.

Några radiatorer i förarhuset känner jag inget behov av. Förarhuset är helt avskilt från bodelen med en lufttät och välisolerad mellanvägg och dörr. Så vill jag ha det och så har det blivit i flertalet av mina husbilar.

Här en bild av dörren till förarhuset:
RIMG0010.jpg

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Tack Aake för dina fina rapporter från vinterns land. Kul att din nya bil verkar leva upp till dina ganska tuffa husbilskrav. Om jag hade samma behov skulle jag troligen också göra samma val av bil.
Nu till det kära ämnet om Chassimärke. Jag har äget fyra husbilar. De två första var byggda på Fiats generation före 250 chassiet. Båda var Alko byggen. Jag hade ganska mycket problem med bromsar, elsystem, bristande värme och allmänt mycket strul.
Det var också skralt med lastvikt så det blev byte till en Hymer byggd på MB 518 bas.
Den bilen hade fin drivlina och kändes mycket som en personbil och var tyst och fin.
Tyvärr lämnade vägegenskaperna litet att önska då den var ganska vek och gungig trots luftfjädring bak. Den var dock törstig om man inte körde mycket lungt. Servicekostnaderna var också obehagligt mycket högre än på de tidigare fiatbyggerna.
Jag är numera tillbaka på Fiat/Alko men denna gång med 3l motor och med bra lastvikt.
Visst är det litet mera buller och lastbilskänsla än M-B bygget men allt fungerar, servicen var billig och förbrukningen är låg. Den optimala bilen finns nog inte inom det prisspann jag har att leva med så jag klarar mig nog bra med nuvarade bil även om stjärna i nosen alltid är något förmer.:)
 
Toppen