• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkörning på gräsmattan

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Den nya bilen är insatsberedd! Provkörning idag på gräsmatta med 40 cm måttligt packad snö och det gick bra utan att behöva utnyttja tillsatsväxellådan. Bilen visar inte minsta tendens att slira.

Första skarpa fiskeresan inplanerad till nyår och förhoppningsvis lite mer av utmaning i fjällterrängen.

IMG_4653 (Large).jpg

IMG_4652 (Large).jpg

IMG_4651 (Large).jpg

IMG_4650 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Kul att se, skulle vara kul och höra från alla som har flyttat ut i sina bilar hur dom har det just nu hur det går med framkomligheten där Ni befinner Er.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning på gräsmattan

Kul att se, skulle vara kul och höra från alla som har flyttat ut i sina bilar hur dom har det just nu hur det går med framkomligheten där Ni befinner Er.

Inga problem vid norra kanten av Vänern, har bara fått någon cm senaste dygnet och hade väl knappt en dm innan. Småvägarna är fina vintervägar, speciellt med dubbdäck på:) - is och åter is med pudersnö på, enda som saknas är snövallar att stötta mot. E18 och liknande är saltade - massor av spolarvätska behövs... Men inga problem att ta sig fram med en Fiat Ducato...

Ha det gott därute.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Har du kedjor på driven? Det ser så ut på bilden.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Har du kedjor på driven? Det ser så ut på bilden.

Förlåt, trodde att du undrade om Lundsholms bil.

Kedjor har jag aldrig behövt till någon av mina fyrhjulsdrivna husbilar. Den nya torde driva optimalt, när fyrhjulsdriften kopplas in så går 2/3 av momentet till bakaxeln (där 2/3 av hjulen sitter) och 1/3 till framaxeln.

Jag har gott hopp om att bilen skall ta sig fram i riktigt djup snö med lågväxel inkopplad, men om den sedan kan konkurrera med min föregående Sprinter som förutom 4WD och lågväxel även hade mekaniska diffspärrar, det får visa sig i vinter. Någon med erfarenhet av terrängbilar i klubben har hävdat att de elektroniska diffspärrarna skall fungera lika bra. Om inte annat så har den nya bilen bättre markfrigång så detta bör annars kompensera en del.

aake
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

hej
Du har en en riktig bil"Mersa" å ingen "skiten" Fiat, för då har har "setat" där i snön, å fått invänta våren.
/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

hej
Du har en en riktig bil"Mersa" å ingen "skiten" Fiat, för då har har "setat" där i snön, å fått invänta våren.
/Vidhem

Nå, jag har läst på Meinwomo att även Fiat Ducato går att köpa (eller efterutrusta) med både 4WD och lågväxel och det är detta det i första hand hänger på och inte vilket bilfabrikat det är.
Visst är jag lite fäst vid MB, men inte kan den konkurrera i terräng med Iveco Daily 4x4. Jag provkörde en Bimobil EX 345 på ett sådant chassie i somras och den skulle ledigt köra ifrån min bil i ökensand eller extrem djupsnö. Det skulle krävas en Unimog för att kunna ta upp kampen.

aake
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Hej.
Det finns också en bil som är mittemellan Sprintern och Unimogen,den heter SCAM Truks.Ålands Elandelslag har en sådan byggd som linjebil,vi köpte den ramren och byggde påbyggnaden i Hörby,den finns också som husbil.Det är ett litet bolag som använder mest Iveco delar.Gå in på www.scamtruks.it
Mvh Jan-E.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

hej
Du har en en riktig bil"Mersa" å ingen "skiten" Fiat, för då har har "setat" där i snön, å fått invänta våren.
/Vidhem

Undrar varför nästan 70 % av alla husbilar idag byggs på Fiat och ca 5 % på Mercedes? Undrar också om du har provat en Iveco 4x4. Iveco är en del av Fiatkoncernen. Nä du Vidhem..., det där håller inte och det vet du. Du har fastnat i dina gamla, felaktiga, fördomar när det gäller chassi.

Fast jag önskar dig en riktigt god fortsättning! :)

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

Visst tror jag det! Anser Fiat Ducato överlägsen andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa också.

Tittar vi närmre på den svenska marknaden i år, efter 11 månader, så är siffrorna ändå tydligare. Fiat har drygt 87% medan MB har 1.71%! (Peugeot 0,09 och Citroen 0,21)

Det är lätt att blanda in känslor för olika fabrikat i den här typen av diskussioner. Då kan kalla fakta vara nyttiga för balansen. :)

God fortsättning! :)
:-/<rister
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Aake, du vet att man måste ha extraljus på en frontbåge för att den ska vara laglig, va? Inte för att jag tror att besiktningen bryr sig, men hamnar du i en flygande kan dom nog vara kinkiga..
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Provkörning på gräsmattan

Visst tror jag det! Anser Fiat Ducato överlägsen andra chassi/drivlinor när det gäller just förhållandet pris/kvalitet/driftsäkerhet. Det anser tydligen husbilsbranschen i Europa också.

Tittar vi närmre på den svenska marknaden i år, efter 11 månader, så är siffrorna ändå tydligare. Fiat har drygt 87% medan MB har 1.71%! (Peugeot 0,09 och Citroen 0,21)

Det är lätt att blanda in känslor för olika fabrikat i den här typen av diskussioner. Då kan kalla fakta vara nyttiga för balansen. :)

God fortsättning! :)
:-/<rister

Vilken av Fiats egenskaper håller du högst? Att kamremmen fryser fast för att motorhuven är otät så att motorn rasar, eller att man måste byta olja långt före serviceintervallet för att partikellfiltret är som det är?
Eller kanske att man säljer bilar utan uppvärmd vevhusventilation eller att en alldeles för hög backväxel inte är ett fel utan en egenskap?

/ undrar Ulf B som har hittat den perfekta husbilen och är väldigt sugen på att byta men tvekar för att det är en, ja just det.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.913
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning på gräsmattan

Vilken av Fiats egenskaper håller du högst? Att kamremmen fryser fast för att motorhuven är otät så att motorn rasar, eller att man måste byta olja långt före serviceintervallet för att partikellfiltret är som det är?
Eller kanske att man säljer bilar utan uppvärmd vevhusventilation eller att en alldeles för hög backväxel inte är ett fel utan en egenskap?

/ undrar Ulf B som har hittat den perfekta husbilen och är väldigt sugen på att byta men tvekar för att det är en, ja just det.

Jag har använt mina bilar året runt. Det är första året vi ställt av i år. Nu bor jag i södra Sverige och är kanske inte representativ. Men hade jag använt husbilen mer frekvent hela året hade jag försett den med motorvärmare. Elektrisk doppvärmare eller dieselvärmare. Jag hade också försett den med värmeväxlare, eftersom en vinterbil oftast har vattenburen värme.

Jag har alltid haft motorvärmare och kupévärmare i mina personbilar. Både av komfortskäl, för att skona motorn och för att spara bränsle. Jag använder motorvärmaren okt - mars, dvs halva året. Det är välinvesterade slantar.

Jag har inga problem med backväxeln. Visst kunde man önska en lägre utväxling men jag tycker inte det är något problem.

Jag har en 07:a. Upptäckte tidigt att den tog in regnvatten i motorrummet. Min handlare lät montera en kåpa åt mig. Tror den kostade drygt 500:- netto och tog en halvtimme att skruva dit.

Det är klart att ett fabrikat som närmar sig 90% av marknadsandelarna i Sverige uppvisar fler fel, numerärt, än andra fabrikat. Samtidigt ser jag just marknadsandelen som det största argumentet för Fiat.

:-/<rister
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Provkörning på gräsmattan

Nu är vi inne i denna oändliga slinga på nytt!
Vad sägs om mitt gamla förslag om att endast yttra sig om bilar man äger eller ägt och då endast uttala sig om vad som inte är bra/kunde vara bättre? Vi kan som omväxling tävla om vem som kan komma med den mest nedgörande kritiken av den egna bilen!

Av mina nuvarande bilar så är plåtisen lite trång, ssk tvättrummet, och isoleringen kunde vara mycket bättre.

Den nya LEV har jag lovat att uttala mig om när jag kört den några månader, men redan nu kan jag berätta att den är tung och törstig.

Husbilar på Fiat och Peugeot har jag ägt förutom flera tidigare på MB och någon på VW LT och vid anfordran kan jag komma med negativ kritik på alla.

aake
 
Toppen