• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
man tvingar inte i en gänga som har pajad, o specielt inte när det handlar om bromsar.
då byter man ut till nytt
gör om gör rätt
Det var bara lite på gängan som var trasigt, 80% av gängan var okej.
Men du har rätt Jag ska se om jag ska beställa en ny sån, vad den nu kan heta måste också ha mera clips som man fäster bromsslangen i chassit.
Jag ska lufta imorgon och se hur mycket det är som läcker, är det inget som läcker så är det ju riktigt lyckat.
Man får hålla koll på instrumentpanelen om bromslampan börjar lysa. Jag ska testa bromslampan också den börjar väll lysa när nivån är för låg på bromsvätska, bäst att testa så att den funkar

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Det är bra om lampan för bromsarna tänds om det är fel. Men det kan ju fukta lite och då tar det lite tid innan den börjar lysa.
Du får troligtvis en ny tvåa om bilprovningen ser ett läkage. Så trampa ordentligt på pedalen och kolla om pedalen sjunker. Sedan kryp under och kolla på alla skarvar och anslutningar.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det är bra om lampan för bromsarna tänds om det är fel. Men det kan ju fukta lite och då tar det lite tid innan den börjar lysa.
Du får troligtvis en ny tvåa om bilprovningen ser ett läkage. Så trampa ordentligt på pedalen och kolla om pedalen sjunker. Sedan kryp under och kolla på alla skarvar och anslutningar.
Ett tillägg. Gör läckagetestet med motorn igång så du har servoverkan.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Körde bilen nu och bromsarna funkar ju hur bra som helst.
Jag har bara luftat bakhjulen inte fram.
Körde ett varv och bromsa lite häftigt och hade mig och sen parkerar nu ska vi se om det börjar läcka någonstans.
Tack alla för briljant hjälp och stöd husbilsklubben är bäst.

Det blir fler soliga dagar så jag ta bort båda bromstrummorna bak och se hur det ser ut

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Körde bilen nu och bromsarna funkar ju hur bra som helst.
Jag har bara luftat bakhjulen inte fram.
Körde ett varv och bromsa lite häftigt och hade mig och sen parkerar nu ska vi se om det börjar läcka någonstans.
Tack alla för briljant hjälp och stöd husbilsklubben är bäst.

Det blir fler soliga dagar så jag ta bort båda bromstrummorna bak och se hur det ser ut
Tänk på att det är ett 2-kretssystem när det gäller bromsarna.

Post in thread 'Projekt byta bromsrör'
Generell fråga - Projekt byta bromsrör

Toppen