Jo
Du måste väl ha en gemensam jord dvs minus från fordonsdel till bodel. De är väl inte isolerade ifrån varandra. Det är ju den du "knyter" DC-DC minusjorden mot. Jag har nog nyligen "jobbat" med den CTEK boostern du nämner (med inbyggd MPPT)...Du kan gärna göra en sväng till Åkersberga ifall du har tid så kan vi diskutera hur allt kan kopplas ihop. Skicka mejl eller PM....
Visst är det gemensam jord. CTEK.n är inga problem att koppla in. Det är bara att byta rakt av, aktivera litiumläget med styrkabeln till plus. Det är lite mer pyssel med isolerade Victron 18A boostern. In och utgången får man dra till samma jord, ganska enkelt det också. Hade det funnits en oisolerad 18A Victron hade köpt en sån.
Tack för att du erbjuder hjälp men jag har ganska bra koll på prylarna.
Det kanske blir vid något annat tillfälle.
Av ren nyfikenhet.... Hur har du löst det med att 230v kan ballancera dina celler..?
Inga konstigheter, när kör med bilen är spänningen ut 14,2V.
När bilen inte körs (ställplats och camping) och när el är ansluten laddar 230V laddaren med 14,6V tex 2 timmar i ABS läget. Med den högre spänningen fungerar balanseringen bättre. Jag får testa mig fram till vilken spänning som fungerar bäst.
Antagligen är det passiv balansering i det dropin batteriet som jag har beställt.
Aktiv balansering hade varit bra. Man får tänka på att det finns ingen bypass inställning som går att komma åt. Så där går ingenting att ändra.
Men allt det där har du bra koll på.