• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Laddningen från generatorn till lithium batteriet måste gå via startbatteriet... Och då är det startbatteriet som tar emot " ström Spikarna"... Ett bly batteri klara detta men inte ett lifepo4 batteri...

Sen är det viktigt att dc-dc booster startar via D+ eller spänningen (har glömt vid vilken spänning)... Har man inte någon av dessa "startar" så kommer lifepo4 batteriet att tömma ditt startbatteri.... :eek:

Detta är vad jag har fått lära mig ;)

Glöm inte att generatorn måste också klara av laddströmmen som skall gå via dc-dc boostern...

Men Peter visst är det väl ändå tvärtom.

Nu vet jag inte riktigt vad ni menar med en "strömspik" men misstänker att det är hög ström, alltså höga Ampere.
Ett blybatteri tar inte emot hög ström, då måste isåfall spänningen ökas rejält och då kokar istället ett blybatteri.
Ett Litiumbatteri däremot tar emot hög ström utan att öka spänningen nämnvärt.

Ett blybatteri sammankopplat med ett Litiumbatteri kommer att laddas upp från Litiumbatteriet då 12V-blybatterier har lägre vilospänning än 12V-Litiumbatterier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men Peter visst är det väl ändå tvärtom.

Nu vet jag inte riktigt vad ni menar med en "strömspik" men misstänker att det är hög ström, alltså höga Ampere.
Ett blybatteri tar inte emot hög ström, då måste isåfall spänningen ökas rejält och då kokar istället ett blybatteri.
Ett Litiumbatteri däremot tar emot hög ström utan att öka spänningen nämnvärt.

Ett blybatteri sammankopplat med ett Litiumbatteri kommer att laddas upp från Litiumbatteriet då 12V-blybatterier har lägre vilospänning än 12V-Litiumbatterier.
Nu gör du mig osäker....
De spänning spikar jag hört om är de som tydligen kan komma i från generatorn... Och det klara inte ett lifepo4 batteri av....
Nu var det många år sen jag läste på ett forum om detta....
Jag började ju redan 2015 (tror jag) med lifepo4 batteri.... Då var det andra saker som alla pratade om...

Minns att jag blev rekommenderat att inte använda bms...... 2 ½ år senare fick jag köpa nytt lifepo4 batteri :swoon:

Så om min information är felaktig så är jag tacksam över att du informerade mig.. :bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu gör du mig osäker....
De spänning spikar jag hört om är de som tydligen kan komma i från generatorn... Och det klara inte ett lifepo4 batteri av....
Nu var det många år sen jag läste på ett forum om detta....
Jag började ju redan 2015 (tror jag) med lifepo4 batteri.... Då var det andra saker som alla pratade om...

Minns att jag blev rekommenderat att inte använda bms...... 2 ½ år senare fick jag köpa nytt lifepo4 batteri :swoon:

Så om min information är felaktig så är jag tacksam över att du informerade mig.. :bye:
Aha, ni menade hög spänning, ja det gillar inga batterier, och är skadligt över tid, där räddar bms'et från skador.
Så jag missförstod er när ni nämnde ström= A.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske har det avhandlats förut men det är ju något av en djungel det här med Lithium. Jag tänkte ersätta mina 2x150AH AGM med ett 300ah lithium. Men vad är det som motiverar prisskillnaderna som finns på marknaden?

11000 kr
https://www.amazon.se/LiFePO4-batteri-300Ah-litiumbatteri-uppladdningsbart/dp/B0BDF961H9/

18000kr
12V BatteryGO Litiumbatteri 304AH

45000 kr
Victron 300Ah LiFePO4 Litium
Det är nog din plånbok... :rolleyes::twitcy:

Här är för min plånbok.. ;)

 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Kan jag få hjälp med ett förtydligande angående laddning av LiFePO4.
Jag har under många år byggt 12v system i mina båtar och seglat på de sju haven med välfungerande blysyra batteribankar. Nu på ålderns höst har jag gått över till husbil och investerade då i LiFePO4 batterier.
Eftersom detta var en ny teknik så har jag grundligt funderat och läst över hur systemet skall ställas in och fann att Victron hade alla de ”prylar” som jag efterfrågade.
Nu till min fråga:
Många skriver om hur man skall maximera sin laddning in till batteribanken och anger en inställning på 3.65 v / cell.
Detta gäller både från solceller, dc-dc och 230v.
Har jag fel uppfattning när jag uppfattat att dessa batterier mår bäst med en laddning mellan 20 - 80 % ev
10 - 90 % och inte alltid laddas till 100 %.
Jag har ställt in mina instrument på abs 3.45 och float 3.30 per cell.
Dessa inställningar för att maximera livslängden.
Troligen har detta debatterats i tidigare inlägg, men med inlägg i just denna tråd behöver vi kanske lyfta frågan igen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har ställt laddningen, efter kalibrering, till 15-85% för vårat 330Ah VE-batteri. Multiplus invertern/laddaren ser till att batteriet har "float-spänningen" 13.4V (3.35V/cell). Rekommenderad är 13.5V. VE rekommenderar även att åtminstone en gång i månaden ladda upp batteriet till 14-14.4V för cell-balanseringens skull. Rekommenderade abs/charge-spänningen är 3.55V/cell.
Jag missade säga att jag har ingen underhållsladdning på då , precis som PeterK säger, det i princip inte finns någon självurladdning.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan jag få hjälp med ett förtydligande angående laddning av LiFePO4.
Jag har under många år byggt 12v system i mina båtar och seglat på de sju haven med välfungerande blysyra batteribankar. Nu på ålderns höst har jag gått över till husbil och investerade då i LiFePO4 batterier.
Eftersom detta var en ny teknik så har jag grundligt funderat och läst över hur systemet skall ställas in och fann att Victron hade alla de ”prylar” som jag efterfrågade.
Nu till min fråga:
Många skriver om hur man skall maximera sin laddning in till batteribanken och anger en inställning på 3.65 v / cell.
Detta gäller både från solceller, dc-dc och 230v.
Har jag fel uppfattning när jag uppfattat att dessa batterier mår bäst med en laddning mellan 20 - 80 % ev
10 - 90 % och inte alltid laddas till 100 %.
Jag har ställt in mina instrument på abs 3.45 och float 3.30 per cell.
Dessa inställningar för att maximera livslängden.
Troligen har detta debatterats i tidigare inlägg, men med inlägg i just denna tråd behöver vi kanske lyfta frågan igen.

Det låter som du är kvar lite i "Bly-tänket"
Eller så tänker du på Li-jon batterier, de mår bäst mellan 20-80% typ elbilar, mobiler m.m.

Vad har du för typ av LFP?
Hur lång livslängd har du kalkylerat med?
Hur ofta cyklar du ditt batteri?

Att de "mår bäst" mellan 20-80% SoC vet jag inte, det finns ingen Li-kemi som har så brett brukarspann som LFP.
Edit: Jag själv använder mina LFP mellan 10-100%, samt jag underhållsladdar dem inte.

Är du ute efter att behålla full kapacitet=100% så är det viktigaste att hålla en god balans mellan cellerna
I "off grid" anläggningar där man kanske cyklar batteribanken varje dygn brukar man ibland nöja sig med 3,50-3,55V, då har man oftast även aktiv toppbalansering värt namnet.

Budget "drop-in" har knappt balansering värt namnet, de kräver då att man regelbundet laddar upp till 100% för att verkligen få till en balansering innan ev. obalans blir för stor att hantera för bms'et.

Varför underhållsladdar ni era LFP?

Självurladdningen är ju mikroskopisk i ett LFP, jämfört med blybatterier som nästan kräver denna typ av laddning.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att de "mår bäst" mellan 20-80% SoC vet jag inte, däremot är det väldigt få Wh kvar mellan 0-5% samt 95-100%, därför stoppar en del laddningen där.
Är det inte just 5% i var ände?
Dvs 280Ah x 5% = 14Ah.

Det är en annan sak att stoppa laddningen vid en lägre spänning , eller avbryta urladdningen vid en högre spänning än max/min specifikation, då förlorar man inte många Ah/Wh.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vi menar samma sak att man inte skall tömma batterierna men ej heller alltid topp ladda dessa. Om vi sedan anger det i Ah, v eller % saknar betydelse. Att ange det i % eller spänning är övergripande. Att ange det i Ah beror på bankens storlek.
Diskussionen är enbart övergripande!
Mina batterier, 3 x 165 Ah, har ingen eller obetydlig självurladdning men eftersom vi står ”off grid” till 95 % så är det mina solceller som laddar upp banken. Det är närmast denna regulator inställning som jag avser. Laddaren för 230v har jag använt vid enbart ett tillfälle.
Vi pratar enbart inställningar för daglig laddning. Cellbalansering är vård av dyrgriparna.
Att jag är kvar i ”bly tänket” får du gärna utveckla.
 

Bilagor

  • IMG_2788.png
    IMG_2788.png
    1 MB · Visningar: 21

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi menar samma sak att man inte skall tömma batterierna men ej heller alltid topp ladda dessa. Om vi sedan anger det i Ah, v eller % saknar betydelse. Att ange det i % eller spänning är övergripande. Att ange det i Ah beror på bankens storlek.
Diskussionen är enbart övergripande!
Mina batterier, 3 x 165 Ah, har ingen eller obetydlig självurladdning men eftersom vi står ”off grid” till 95 % så är det mina solceller som laddar upp banken. Det är närmast denna regulator inställning som jag avser. Laddaren för 230v har jag använt vid enbart ett tillfälle.
Vi pratar enbart inställningar för daglig laddning. Cellbalansering är vård av dyrgriparna.
Att jag är kvar i ”bly tänket” får du gärna utveckla.
Jag gör ungefär som du när husbilen inte används och har bara juserbara Victron laddare. 13,3V(3,325) som storage/float för att hålla celler laddade utan stress ifall vi vill åka ut och absorptionsladdning till 13,85V(3,4625) under en timme under normala resor. Jag har JK BMS med aktiv balansering vid 3,45V och oftast räcker detta men om obalansen drar iväg så laddar jag upp dem och balanserar dem vid 14,2-14,4V. Livslängden på celler är nog längre än de år som återstår av mitt husbilsåkande eftersom jag på 3+ år bara förbrukat runt 50 cykler.
Om man har dropin batterier så får man nog gå upp mot 14,6V ibland för att få balansering. Detta märker man om laddningen plötsligt bryter fast absorptionsspänningen inte är uppnådd och tiden inte löpt ut.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.873
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi menar samma sak att man inte skall tömma batterierna men ej heller alltid topp ladda dessa. Om vi sedan anger det i Ah, v eller % saknar betydelse. Att ange det i % eller spänning är övergripande. Att ange det i Ah beror på bankens storlek.
Diskussionen är enbart övergripande!
Mina batterier, 3 x 165 Ah, har ingen eller obetydlig självurladdning men eftersom vi står ”off grid” till 95 % så är det mina solceller som laddar upp banken. Det är närmast denna regulator inställning som jag avser. Laddaren för 230v har jag använt vid enbart ett tillfälle.
Vi pratar enbart inställningar för daglig laddning. Cellbalansering är vård av dyrgriparna.
Att jag är kvar i ”bly tänket” får du gärna utveckla.

Ja med "bly tänk" tänkte jag
-använd inte hela kapaciteten i batteriet.
-ladda gärna kontinuerligt.

Ett inte ovanligt misstag annars är att blanda ihop de olika Li-kemierna.
Har man LiJon håll dej typ mellan 20-80%
Har man LiFePO4 håll dej typ mellan 1-100%.
Bra (nya) LFP celler levererar dock ofta ca 5% mer än marknadsförda Ah.

Ett bra exempel,
Tesla kom ut med en variant av sin budgetmodell som endast är bakhjulsdriven, den modellen är utrustad med ett LFP-batteri.
När man äntligen lärt ägarna att bara ladda till 80% i sina elbilar med LiJon batterier, vill man nu att de ska ladda till 100% i de med LFP, just för att hålla upp kapaciteten, fast LFP lär väl ändå nästan överleva själva Teslan.
LiJon har runt 1500 cykler.
LFP har 3000-5000, eller fler cykler, när de sedan är nere på 80% av ursprungliga kapaciteten, och räknas som förbrukade, ja då stoppar kineserna ner dem i en ny batterlåda och säljer dem som nya igen, marknadspriserna börjar dock närma sig sitt rimliga värde på dessa budgetbatterier som många köper på nätet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja med "bly tänk" tänkte jag
-använd inte hela kapaciteten i batteriet.
-ladda gärna kontinuerligt.

Ett inte ovanligt misstag annars är att blanda ihop de olika Li-kemierna.
Har man LiJon håll dej typ mellan 20-80%
Har man LiFePO4 håll dej typ mellan 1-100%.
Bra (nya) LFP celler levererar dock ofta ca 5% mer än marknadsförda Ah.

Ett bra exempel,
Tesla kom ut med en variant av sin budgetmodell som endast är bakhjulsdriven, den modellen är utrustad med ett LFP-batteri.
När man äntligen lärt ägarna att bara ladda till 80% i sina elbilar med LiJon batterier, vill man nu att de ska ladda till 100% i de med LFP, just för att hålla upp kapaciteten, fast LFP lär väl ändå nästan överleva själva Teslan.
LiJon har runt 1500 cykler.
LFP har 3000-5000, eller fler cykler, när de sedan är nere på 80% av ursprungliga kapaciteten, och räknas som förbrukade, ja då stoppar kineserna ner dem i en ny batterlåda och säljer dem som nya igen, marknadspriserna börjar dock närma sig sitt rimliga värde på dessa budgetbatterier som många köper på nätet.
Skiljer du på LFP och LiFePo4?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Detta är ett riktigt bra och prisvärt "Direct replacement" batteri ifall max 100A kontinuerligt räcker. Digital Skipper krånglar aldrig med returer och har en bra kundtjänst

Visa bilaga 232629
Hade detta på min förra bil, en Fiat 2018, med en litiumanpassad laddare. Funkade klockrent utan DC-DC. Behövde inte ändra några inställningar.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Finns ju litiumpolymer som används bl.a till modellflyget de lär ha 500ggr men samma teknik med typ platta plastpåsar har förekommit i sk lifebatterier frågan är väl vad det är för kemi när skalet är så annorlunda mot de vanliga, såg när will prowse stoppade en skruvmejsel genom en. Sen är ju gasen giftig också. Såna vill man inte ha i en bil speciellt inte inne i en bobil.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Det låter som du är kvar lite i "Bly-tänket"
Eller så tänker du på Li-jon batterier, de mår bäst mellan 20-80% typ elbilar, mobiler m.m.

Vad har du för typ av LFP?
Hur lång livslängd har du kalkylerat med?
Hur ofta cyklar du ditt batteri?

Att de "mår bäst" mellan 20-80% SoC vet jag inte, det finns ingen Li-kemi som har så brett brukarspann som LFP.
Edit: Jag själv använder mina LFP mellan 10-100%, samt jag underhållsladdar dem inte.
1710401142212.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hade detta på min förra bil, en Fiat 2018, med en litiumanpassad laddare. Funkade klockrent utan DC-DC. Behövde inte ändra några inställningar.
Det kan vara bra att ha lite koll om man ska köpa ett Victron Superpack 100A batteri.
Det finns en variant som inte klarar stora kapacitiva laster, tex en växelriktare. Då klipper batteriet. Det finns en nyare version som klarar hög laddning och högt uttag.
Även en del skydds parametrar har tillkommit.

Nackdel, ingen bluetooth.
 
Toppen