Kan jag få hjälp med ett förtydligande angående laddning av LiFePO4.
Jag har under många år byggt 12v system i mina båtar och seglat på de sju haven med välfungerande blysyra batteribankar. Nu på ålderns höst har jag gått över till husbil och investerade då i LiFePO4 batterier.
Eftersom detta var en ny teknik så har jag grundligt funderat och läst över hur systemet skall ställas in och fann att Victron hade alla de ”prylar” som jag efterfrågade.
Nu till min fråga:
Många skriver om hur man skall maximera sin laddning in till batteribanken och anger en inställning på 3.65 v / cell.
Detta gäller både från solceller, dc-dc och 230v.
Har jag fel uppfattning när jag uppfattat att dessa batterier mår bäst med en laddning mellan 20 - 80 % ev
10 - 90 % och inte alltid laddas till 100 %.
Jag har ställt in mina instrument på abs 3.45 och float 3.30 per cell.
Dessa inställningar för att maximera livslängden.
Troligen har detta debatterats i tidigare inlägg, men med inlägg i just denna tråd behöver vi kanske lyfta frågan igen.
Det låter som du är kvar lite i "Bly-tänket"
Eller så tänker du på Li-jon batterier, de mår bäst mellan 20-80% typ elbilar, mobiler m.m.
Vad har du för typ av LFP?
Hur lång livslängd har du kalkylerat med?
Hur ofta cyklar du ditt batteri?
Att de "mår bäst" mellan 20-80% SoC vet jag inte, det finns ingen Li-kemi som har så brett brukarspann som LFP.
Edit: Jag själv använder mina LFP mellan 10-100%, samt jag underhållsladdar dem inte.
Är du ute efter att behålla full kapacitet=100% så är det viktigaste att hålla en god balans mellan cellerna
I "off grid" anläggningar där man kanske cyklar batteribanken varje dygn brukar man ibland nöja sig med 3,50-3,55V, då har man oftast även aktiv toppbalansering värt namnet.
Budget "drop-in" har knappt balansering värt namnet, de kräver då att man regelbundet laddar upp till 100% för att verkligen få till en balansering innan ev. obalans blir för stor att hantera för bms'et.
Varför underhållsladdar ni era LFP?
Självurladdningen är ju mikroskopisk i ett LFP, jämfört med blybatterier som nästan kräver denna typ av laddning.