Exakt, därav mitt påpekande om att tråden handlar om lifepo4, men ändå bidrar med fakta.
Jag kunde varit tydligare med att jag har AGM.
Slutsatsen håller ändå:
OM en lifepo4 tillverkare godkänner liggande celler i skrift är det ju fritt fram för den tillverkarens batterier att placeras liggande.
Frågan är ju bara vem det är som godkänner liggande montering, är det verkligen tillverkaren (om vi vet vem det är), importören,
eller en säljsugen återförsäljare som tar chansen p.g.a. att han gärna vill sälja och inte har några tillräckligt låga celler att tillgå.
Winston, som är en av de absolut mest välrenommerade tillverkarna av LiFePo4 celler/batterier, tillät i början många olika monteringsriktningar för sina celler, liggande platt, stående på högkant och givetvis konventionellt med anslutningarna uppåt, efterhand har man tagit tillbaka detta och numera gäller endast konventionell montering.
För min del känner jag ju när jag tittar på cellernas konstruktion att för mej är detta helt naturligt. Säkerhetsventilen och anslutningarna uppåt. Säkerhetsventilen skall ju släppa ut överskottstryck förmodligen i gasform om något händer, men vad sker om cellen ligger ner, då kommer det definitivt vätska med kemikalier istället. Det känns inte särskilt bra.