F
F.d. 50069
Guest
Sv: Plikttrogna Poliser
FAST INTE OM CHASSIET!!!! som min undran gällde!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
FAST INTE OM CHASSIET!!!! som min undran gällde!
Varför, när det var vid fullt rattutslag!Lägga på däck som gör att man måste karva i innerskärm = tokigt.
Bordee bötfällas rejältdet med.
Mats
Är det inte så att Ambulans endast får köra för fort när de har så kallade prio 1 larm och påkallar fri väg?
Polisen har 4 olika angelägenhetsgrader, Tjänsteutövning, brådskande yrkesutövning, brådskande tjänsteutövning samt trängande fall.
Rätta mig gärna
/J
Polisen har ej särskilda prioriteringsgrader reglerna gäller alla utryckningsfordon.
Är det inte så att Ambulans endast får köra för fort när de har så kallade prio 1 larm och påkallar fri väg?
Polisen har 4 olika angelägenhetsgrader, Tjänsteutövning, brådskande yrkesutövning, brådskande tjänsteutövning samt trängande fall.
Rätta mig gärna
/J
Intressant diskussion detta om hög hastighet.
Om vi dubblade hastigheten istället så skulle alla komma fram dubbelt så fort. Det skulle innebära hälften så många bilar där ute att ev stöta ihop med eller irritera sig på.
Det skulle också innebära att risken att stöta ihop med vilda djur också halverades!
De hastighetsgränser vi har är ett resultat av ett stort trafiksäkerhetsarbete. Beslutas det om en hastighet är det inte rimligt att enskilda polismän anser att man kan åka 10 km fortare. Jag anser att böter bör utgå så nära överträdelse av den utsatta hastighetsgränsen som rättssäkerheten tillåter. Ytterst handlar det om politiska beslut som enskilda tjänstemän ska följa.
Vad har det för betydelse vilken sorts polis som skriver böterna? Trafikpolis eller inte. Det finns idag ordningspoliser som kör motorcykel och bedriver ren hastighetsövervakning, precis som det finns trafikpoliser som ingriper vid andra brott och t o m skriver en brottsanmälan.., fast det kan ta lite längre tid!
Vi har en sorts poliser i Sverige, trots vissa specialiceringar. Det tycker jag vi ska vara tacksamma för.
Stackarn. Har hört talas om polisen i Östergötland. Ska vara "hemska".
Men, det är lättförtjänta pengar staten får in. Fortkörning och alla lastbilschaufförer som kör 1 minut för länge.
Tänk om dom kunde jaga "riktiga" brottslingar istället.
Hej Matts.
Jag tycker det är trist när en stark skribent som du generaliserar så här grovt. Jag kan förstå den bitterhet man känner när man inte får det stöd man borde ha rätt till av samhället. Jag har dock aldrig mött en polis som betraktar ett inbrott med en axelryckning. Jag har faktiskt aldrig mött någon polis som betraktat något brott med en axelryckning. Polisen har dock som många stora organisationer, stundtals problem med resursutnyttjandet. Man har också problem att leva upp till de olika prioriteringar, politiska eller populistiska, som hela tiden förändras. Visst kan vi i olika situationer önska att delar av polisens arbete borde prioriteras annorlunda. Men att använda felparkeringar eller andra felbeteende som argument att misskreditera polisens arbete generellt, känns bara så trist. Det känns mer som ett sätt att försöka bortförklara egna brister, även om det råkar gälla en gudstäjnst!
Krister N