• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plikttrogna Poliser

F

F.d. 50069

Guest
Här i Östergötland vi bra poliser!
Noga och pliktrogna!

Se här så effektiva de är.......

Min Dotter Anna är på väg till Jobbet på Preem macken i Ljungsbro och den lilla slarven kommer iväg sent så klart......ungar:(
Pressar på lite på MOTORVÄGEN mellan Mjölby och Linköping för att kompensera sitt mössande hemma. Så ser hon att en Polisbil ligger i röven på hennes bil och kollar farten..ja, den var OK.

Mätaren visar 120km och det är ju tillåten fart. Så hon fortsätter i tempot mot avfarten där hon skall svänga av..............NU blev det blåljus och prejning av min lilla slarvmaja.
Det var första gången hon blev stoppad av en Polis så lite nervös blev det ju såklart. Hon hade fortfarande ingen aning om varför hon blev prejad.

Fast det blev hon snabbt varse om. Hon hade kört sin VW i 125km/h på en 120km sträcka.
Inget att snacka om hon skrev på boten och blev 1500kr fattigare!
Och Polisen tappade en anhängare:eek:

Egentligen skulle jag tala om vad denne pliktrogna Polis heter som gör ett sådant rådigt ingripande men det skulle nog innebära att han blir eftertraktad i andra Polisdistrikt som en kraftfull lagen tjänare.
En sådan kraft vill vi absolut ha kvar i Östergötland.

Hur kommer det sig då att hon körde i 125km då mätaren visade 120 undrar ni säkert (det gjorde iaf jag)
Svaret är att hon hade köpt beg. Dubbdäck av en kompis och dessa däck hade en högre profil..........Räcker tydligen!
Första jobbet, första bilen då har man inte så fet plånbok!
Hon passar sig nog i fortsättningen.


Anders
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Ja vad skall man säga har dom inget bättre att göra, men det är klart det är ju lätt för dom istället för att ta det riktiga buset.

Mvh Bert
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Hur gick poliserna mätning till?

Om hastigheten grundas på "efterföljande" med polisbilens hastighetsmätare, skall det ske en kalibrering av mätaren på verkstad av efter anmälan.

Om mätningen genomfördes med en sk. polispilot skall det lämnas "rabatt" på ett par procents säkerhetsavdrag.

Vad står det för hastighet på ordningsföreläggandet?

Skriv aldrig på ett ordningsföreläggande om det inte är alldeles självklart med överträdelsen! En trafikutredare vid polisen eller en åklagare "orkar" inte driva ett bagatellmål som detta.

Ett godkänt ordningsföreläggande är en ilagakraftvunnen dom och det är mycket svårt att få den undanröjd. Skall ske genom överklagande till tingsrätt.

Lelle_22
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Nitisk polis?
Jag anser inte att polismannen har gjort något fel när det gäller fortkörningen. Hur det sedan fungerar med skyldighet att kalibrera mm känner jag inte till. Tycker mig märka att hastigeten på vägarna har en tendens att öka succsesivt och ett sådant här ingripande sprider sig snabbt och omedvetet eller medvetet tänker man på det en tid framöver när man är ute och kör.
Anne-Louise
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Nitisk polis?
Jag anser inte att polismannen har gjort något fel när det gäller fortkörningen. Hur det sedan fungerar med skyldighet att kalibrera mm känner jag inte till. Tycker mig märka att hastigeten på vägarna har en tendens att öka succsesivt och ett sådant här ingripande sprider sig snabbt och omedvetet eller medvetet tänker man på det en tid framöver när man är ute och kör.
Anne-Louise


Denna polisman hade i mina ogon lite vaj på musikörat. 5 km för fört.........och 1500 kr fattigare..........
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plikttrogna Poliser

Jag anser inte att polismannen har gjort något fel när det gäller fortkörningen. Anne-Louise

Det finns alltid människor som är beredda att försvara dryga böter för att någon stackare omedvetet har kört 5 km för fort.

Dom människorna har aldrig någonsin kört för fort och tycker att vi andra förtappade är snudd på kriminella???!!!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Det gör bara sitt jobb som man brukar säga när man inga andra riktiga jobb får. Tråkigt att vår polis är en trafikpolis och ingen kriminalpolis där blir det alldeles för svårt för dom små fröna då tar man hjälp från FBI. Sen kan dom inte kör bil själva heller, det syns på olycksstatistiken från polismyndigheten. Men kårandan är i alla fall god.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej!

Nu är lilla Kerstin här och lägger näsan i blöt och är medveten om att jag eventuellt gör ett misstag i detta. Det jag inte förstår är hur bilismen kan vara en mjölkkossa? kör vi verkligen så illa i det här landet så det går att tjäna stora pengar? eller menar ni att polisen är kriminell? Jag är ingen ängel på något sätt, men ibland undrar jag hur vi tänker....har vi bara rättigheter och inga skyldigheter? Polisen är väl alltid på fel plats när det drabbar en själv! Jag har varit chaufför i 23 år och har sett ett och annat. Så, nu har jag fått avreagera mig och detta inlägg behöver inte kommenteras, ville bara skriva hur jag kände.

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Prolemet är bara att det är så lätt att bötfälla Svensson. blev själv tagen för fortkörning,och kunde väl acceptera böterna. men när jag sen fick inbrott själv ett
par veckor senare o blev av med grejor för 40 till femtio tusen, då VAR DE INGA POLISER SOM HADE TID ATT KOMMA HIT- Fick bara ett papper nägra månader senare
om att ärendet var avskrivet.

:mad:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej!

Nu är lilla Kerstin här och lägger näsan i blöt och är medveten om att jag eventuellt gör ett misstag i detta. Det jag inte förstår är hur bilismen kan vara en mjölkkossa? kör vi verkligen så illa i det här landet så det går att tjäna stora pengar? eller menar ni att polisen är kriminell? Jag är ingen ängel på något sätt, men ibland undrar jag hur vi tänker....har vi bara rättigheter och inga skyldigheter? Polisen är väl alltid på fel plats när det drabbar en själv! Jag har varit chaufför i 23 år och har sett ett och annat. Så, nu har jag fått avreagera mig och detta inlägg behöver inte kommenteras, ville bara skriva hur jag kände.

Hälsningar Kerstin

Nej Kerstin! Du gör inget misstag. Jag tycker du är modig! Du är faktist f n min vardagshjälte. :)

Jag trodde jag hört de flesta bortförklaringar som finns från fortkörare. Så är dock inte fallet utan berättelserna fortsätter. Det svider i plånboken, men det svider minst lika mycket i själen att åka dit för fortkörning. Kostnaden kan man inte göra mycket åt men svedan i själen går att lindra genom att vända bevisbördan. Det är med andra ord polisens, eller "dubbdäckens" fel att jag åkte dit för fortkörning! Sen är det lätt och i mitt tycke väldigt simpelt, att bara stämma in i kören. "jag kör väl hur fort jag vill eftersom just jag begriper bäst" Det finns ingen annan företeelse som tar så många omotiverade liv och skadar så många människor som trafiken. Hastigheten är den variabel som spelar störst roll!! Skärpning!:(
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Jag är absolut inte felfri när det gäller bilkörning. Kör ibland medvetet för fort och ibland glöms foten kvar på gaspedalen för att jag missat en hastighetsskylt. Jag anser dock fortfarande att polisen gör rätt som bötfäller de som kör över vad som är tillåtet. Sedan kan givetvis botens storlek diskuteras i förhållande till brottets art. Jag drar den slutsatsen att böterna anses för låga eftersom så många kör för fort. Högre böter - färre fartöverträdelse - förhoppningsvis färre döda i trafiken.

Anne-Louise
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Hvordan kan en politibil plutselig ligge rett bak når man selv ligger i maksimal lovlig hastighet. Da burde man først ha sett politibilens blålys nærmet seg!

For de har vel heller ikke lov til å bryte fartsgrensen uten blålys?

mvh
magne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Hvordan kan en politibil plutselig ligge rett bak når man selv ligger i maksimal lovlig hastighet. Da burde man først ha sett politibilens blålys nærmet seg!

For de har vel heller ikke lov til å bryte fartsgrensen uten blålys?

mvh
magne

Hardangervidda 14 augusti 2009. Den svarta passaten är ingen turist, han är på väg på ny jakt. När blåljusen (eg ett blått och ett rött) tänds är det försent... Som tur var var det inte vi som var bytet...:p


090814355b.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Nej Kerstin! Du gör inget misstag. Jag tycker du är modig! Du är faktist f n min vardagshjälte. :)

Jag trodde jag hört de flesta bortförklaringar som finns från fortkörare. Så är dock inte fallet utan berättelserna fortsätter. Det svider i plånboken, men det svider minst lika mycket i själen att åka dit för fortkörning. Kostnaden kan man inte göra mycket åt men svedan i själen går att lindra genom att vända bevisbördan. Det är med andra ord polisens, eller "dubbdäckens" fel att jag åkte dit för fortkörning! Sen är det lätt och i mitt tycke väldigt simpelt, att bara stämma in i kören. "jag kör väl hur fort jag vill eftersom just jag begriper bäst" Det finns ingen annan företeelse som tar så många omotiverade liv och skadar så många människor som trafiken. Hastigheten är den variabel som spelar störst roll!! Skärpning!:(

Nu spårar du väl ur lite krinil. Trådskaparen skrev ju bara om att dottern kört 125 km på 120 sträcka. Har inte läst om att dottern haft problem med detta men som ny bilåkare på väg till jobbet kan det kännas surt och flera dagars nettolön går åt skogen i form av böter.
Det måste finna utrymme för nyansering även om man är trafikpolis.
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Svar till Knerten: Jo, polisen får lov att köra för fort utan att använda blåljus eller sirén. Vill minnas att det kallas brådskande tjänsteutövning och det finns tre olika grader av det. Exempelvis vid ett bankrån så kan det vara en bra att slå av sirénen innan för att inte märkas. Man får även lov att bryta mot lokala trafikföreskrifter vid vanlig patrullering, exempelvis köra på gågata eller t.o.m. mot enkelriktat. Blåljusen och sirénen används för att påkalla fri väg, men måste inte användas. Vid användning av larmanordning så faller ett större ansvar än vanligt på förare av utryckningsfordon så därför kan man ibland se att en polisbil slår på blåljuset vid passering av en korsning med rött ljus för att därefter slå av det igen.
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Plikttrogna Poliser

Jag tillhör säkert också den skaran bilister som tycker att det faktiskt behövs ännu fler plikttrogna poliser som verkligen tar tag i trafiksituationen för att på något sätt bidra till att dämpa ner farten på vägarna.
Det finns ju inget som säger att man hela tiden måste köra precis så fort som det är tillåtet i alla lägen.
Kanske det har med åldern att göra, men jag tycker nog att det på senare år har blivit mer stressat och hetsigt ute på vägarna. Alla tycks ha så himla bråttom.
V-backen :wink:
 
Toppen