Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Ja nu har det gått ett tag, Husbilen avställd min clio har fått nya hjul/däck, beställde nokia året runt från däckonline, när de kommit till Finspångs Bilskrot visade sej att jag köpte enligt pappren på bilen men någon hade monterat andra fälgar däcken var 13" och fälgarna 14", rena katastrofen, dessutom var det 8 hål i fälgarna för att det skulle passa många bilar.
Men det hade inte passat min bil eftersom man kunde se att bultarna i hålen inte låg i centrum.
Eftersom jag var på en skrot så lyfte man in en likadan clio som min som kommit in en vecka innan och tog bort hjulen skiftade däck och allt var klart.
600 kostade det oförskämt billigt med tanke på merjobbet och att riktpriset skulle varit samma, provkörde och inga vibrationer fanns bilen kändes som ny, man böt samtliga ventiler mot nya, perfekt jobb rekommenderas!
Förstod varför hastighetsmätaren visade nästan 10km för mycket tidigare och nu normala 4 km vid 100km/t, var ju fel hjuldiameter.
Enda problemet är att man lätt kör för fort man känner inte farten i bilen och däckljudet är mycket lägre än tidigare, väl investerade pengar.
Hällde ju i RVS i motorn med på följd att den går tystare nu så jag har fått problem med att köra eftersom jag inte hör varvet som tidigare blir lätt att man gasar för mycket och slirar iväg.
Utanför huset står en gammal trött Husbil, men jag vet att om jag vrider på starten så hostar den igång vilket jag ska göra om /när det blir plusgrader, har en teori om varför kopplingen fastnar när den får stå.
Har sett vatten i motorummet så någonstans rinner det in och kanske tar sej till lamellen och då rostar det fast på kort tid, kopplingen fungerar ju perfekt så fort man får bort att den fastnat, räcker nog att man varmkör ordentligt.
Så egentligen nu när gasolpannan verkar fungera skulle man kunna dra iväg någonstans men vart och så här års?
Blir nog flyg har sett resor men min far blir sämre och jag kan ju inte sitta i värmen och dricka öl när jag borde vara hemma så jag avvaktar. Nåddes av dödsbud idag allas vår Jappe somnade in i sin husbil efter att i snö och ruskväder nått santa pola. Det var en mycket tråkig nyhet, det var en färgstark människa, de sista åren bodde han heltid i sin husbil och den är verkligen liten inuti med mellanvägg både fram och bak men väldigt välsolerad. Vi lär inte se någon fortsättning på Moselboka om inte det finns ett manuskript som någon kan jobba vidare på.
Jo jag vet hur man mäter spänningsfall har ju undervisat i det i ca 30 år men tack för omtanken M. Jag överväger att byta generator för säkerhets skull inte särskilt svårt alls, hittar säkert en fabriksrenoverad i tyskland.
Och ja jag vet att jag gärna vill stressa och komma någonvart och sen är jag lite bekväm med att leta mindre vägar.
Funderar om jag inte skulle kunna möta våren söderut och få en lite kortare vinter, färja till lubeck vidare berlin och stanna några mil söderut vid
https://www.tropical-islands.de/en/ och sen vidare via munchen österike till kroatien eller möjligen italien. Inte så väldigt långt att köra inte badbart men jag badar inte så mycket numera, och kanske lite lugnare körning dit och hem. God och billig mat i kroatien, billig camping.