• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Du kan ja åka till kiel och ta färja kiel-goteborg då har du bara 35mil hem och då kan vila upp dig .Färja gå tro jag kl19.00 och kommer till Göteborg kl 09.00(10.00) .Då åka du raka vägen A7 motorvägen till kiel. Med vänlig hälsning, volker
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.457
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag tankade 70 liter bensin i min Renault Master -01 i höstas. Jag kom ca en kilometer sen stannade motorn. Min bror och jag tömde tanken och slog i ny diesel. Efter ett litet tag så startade den igen, hackade lite i början men efter några mil så gick den fint igen. Har nu kört ca 100 mil och det funkar fint. Jag tror att lite äldre dieslar är inte så känsliga som nyare.
Håller tummarna för dig!
Hoppas det är bra med dig, det är ju det viktigaste!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har nu kört 50mil och småtankat diesel hela tiden 31 l sammanlagt förutom att den nästan inte startade och smällde och levde så gick den bra sedan den blev varm. Den har gått hela dagen vågar inte stänga av, men står den länge på tomgång blir den varm.
Antar att från ha varit 40% bensin nu är 15% ska tanka fullt i morgon 15l så sjunker det mer har bara vågat köra i 80km i 40 mil ingen mat snickers och energidryck.
Ska försöka titta efter en verkstad och se om de kan fixa startmotorn snabbt annars blir det hemresa.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har nu kört 50mil och småtankat diesel hela tiden 31 l sammanlagt förutom att den nästan inte startade och smällde och levde så gick den bra sedan den blev varm. Den har gått hela dagen vågar inte stänga av, men står den länge på tomgång blir den varm.
Antar att från ha varit 40% bensin nu är 15% ska tanka fullt i morgon 15l så sjunker det mer har bara vågat köra i 80km i 40 mil ingen mat snickers och energidryck.
Ska försöka titta efter en verkstad och se om de kan fixa startmotorn snabbt annars blir det hemresa.
Härligt att du låter pigg igen. Du skriver att den blir varm, fungerar inte kylfläkten eller är kylaren dålig?

Mycket bra ide att byta startmotor innan du får mera onödiga problem men ha koll på kabelskon som jag skrev om!!

Hur ser bilen ut bak, är den jättekvaddad?
Visst är snickers jättegott eller:twitcy:

Bifogar en bild över fläkten jag köpte på Ebay splitter ny, är det en sådan du har också?
 

Bilagor

  • DSC_0074.jpg
    DSC_0074.jpg
    1,5 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

likadan fläkt min är tyst nu efter rengöring, jag menar att den går uppåt 90grader. är osäker på fläkten men när jag kör ligger alltid mätaren en bit under 90 den närmar sig bara under långa uppförsbackar körde ju upp till 1200m
vred på nyckeln ett par gånger ikväll och den startade, så jag ska kolla en kontakt i morgon inan jag lättar här.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

likadan fläkt min är tyst nu efter rengöring, jag menar att den går uppåt 90grader. är osäker på fläkten men när jag kör ligger alltid mätaren en bit under 90 den närmar sig bara under långa uppförsbackar körde ju upp till 1200m
vred på nyckeln ett par gånger ikväll och den startade, så jag ska kolla en kontakt i morgon inan jag lättar här.
Termostaten till fläkten sitter i på förarsidan i kylaren och dess kontakterna har en tendens att ärga, tom ärga av. du kan kortsluta kablarna och då ska fläkten starta, visst har du två fläktar isåfall är det den på förarsidan som ska starta.

Hur ser kylaren ut, verkar den hel och fin?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag bytte till ny kylare förra året så den kontakten har jag haft loss.
Har inte haft problem med värmen nu och bilen har startat sedan jag ruckade på kontakten, låg i skiten och regnet och spände upp generatorremmen den hade blivit slapp och förmodligen slirat och inte laddat ordentligt.
Nu har den startat jättebra inte missat en gång men startmotorn ska bytas och bakre växelådsfästet.
växelspaken rör sig när man gasar och vibrationerna forplantar sig ut i spaken från motorn beroende på belastning.
Det dieselknack som jag hade tidigare under körning och som jag inte vet om det var normalt har försvunnit nu och motorn spinner som en knack.
Förmodligen är det som pilote 1 berättat att sotet har förvunnit och kanske någon dålig spridare har blivit bra igen.
Råkade tanka lite sämre diesel än jag tänkte i travemunde och den drog ganska mycket och kändes klenare.
Fyllde i 20l prems apc diesel alltså den med terpentin i och bilen blev väldigt klen en småbacke fick jag växla ner till 4 i.
I tyskland är ju backarna kilometerlånga och bilen knallande upp utan problem och gasade man fullt blev det en liten turbo kick.
Ingen bra miljö när man gör av med mycket mer diesel.
Tror att bensinen gav en extra kick funderar på att slå i en liter blandat med tvåtaktsolja för att testa när det blir dags att köra i vår.
Tror att den behandling jag gjorde genom att blanda undermedel i oljan hjälpte till att bevara motorn när jag tankade bensin, man påstår ju att man kan köra utan olja ett tag efter fullbordad behandling jag gjorde ju bara en halv.
Tanken som sitter bak ska nog flyttas framåt, all vikt som kan flyttas framåt kommer förbättra vägegenskaperna, sedan finns det en stor snedfördelning av vikten till vänster sidan där sitter toalett vattentank batteri och förare på andra sidan finns bara gasolflaskan.
Jag har säkert kört minst 800mil på 45 dagar, jag tänker behålla bilen och den är inte till salu nu vet jag alla fel och alla fördelar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej bengtic, när du skall testa bränsle i framtiden så kan du även prova med att tanka blankdiesel i Norrköping för att känna om det gör skillnad.

Lycka till och ha det bra. Ta det lugnt när du kommer hemåt, nu har det inte snöat på hela dagen (Onsdag) men det ligger över en dm. snö i landskapet.

JANKRO.

Ps. Såg nu i den andra tråden att du redan är hemma. Så välkommen hem i stället.
 
Senast ändrad:

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hej bengt.
Det är glädjande att du och bilen har kommit hem helskinnade.bensin-diesel blandningen har nog bränt ur all sot och motorn har tappat lite kompression och kraft.
Men sotet och kompressionen lär ju återkomma med tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag tror nog mest det beror på sämre bränsle upplevde samma sak med caddyn, brukar tanka blankdiesel på en mack i Norrköping det ger lite mer mil och lite bättre kraft.
Ska köpa lite billig tvåtaktsolja och blanda regelbundet.
Såg att jag kört ganska mycket mot vinden hem och det var nog det som tog mycket kraft.
Blir nog inget åka nu annat än möjligen prata med verkstaden jag fick tips om i Norrköping.
Ska börja plocka ur allt i morgon och öpna avtappningen men vattnet ska vara slut redan nu är ju allt fruset så jag hoppas inte det blir några skador ska koppla in elen i morgon och dra på trumaboilern.
har ju pluggat det avloppet med en bit skaft av tandborsten.
Jag ska forska i det här med dieseltillsatser har försökt tidigare men kommit fram till vätebehandlat någonting, allt är ju kolväten så det är ju inget svar.
Jag såg ju en kvinna manuellt fylla på ca 10l av någonting i förmodligen den tanken som har en diesel som ökar effekten ganska mycket vilket märks mycket mer på en gammal klen motor.
Eftersom alla mackar har det i europa så kan det bara vara en affärshemlighet alla i branchen vet säkert vilka tillsatser det rör sig om.
Sitter bara och njuter av att vara hemma och inte behöva gå upp i ottan för att göra ett 10 timmarspass vid ratten, visserligen kallt ute men det var ju minusgrader långt ner i spanien och sånt tänker man inte på.
Vårt klimat är inte så mycket kallare annat än kortare perioder än vad en stor del av europa har, vi har golfströmmen och inte bor vi högt uppe i bergen heller.
Sen är vi svenskar bättre och trevligare än alla andra eller hur.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Innan du gör förmycket med bilen har jag följande tanke: du har ett fint skåp men bilen har problem. Såg ett avstannat biltransport projekt , 25000 kr och tänkte på dig. Dvs lyfta över skåpet på ny bil! Min första husbil en Frankia 88/89 satt fast på chassit med fyra stora bultar. Det hade inte varit svårt att flytta över.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det är väl mest anslutningen till hytten som kan bli svår hytt och framdel är helt ihopbyggda och man kan inte se någon skarv, så en massa plastjobb skulle det bli.
Själva husbilsdelen sitter nog bara med några bultar, hade jag en lokal med verktyg och lyft att jobba skulle man kunna överväga det.
Nu har jag ju tänkt mej att inte göra några långresor söderut utan hålla mej i södra sverige på sommaren i bra väder och då är egentligen det inga problem 50 mil kan man ju köra på en dag om man ligger i och då når jag alla tänkbara mål för sommaren.
Det som är glädjande är att efter inspektion så förefaller det bara vara ett antal sprickor i plasten mestadels nedtill och inte in i bodelen, tanken sitter löst och och en bit nedanför fästena som släppt är den hel vilket jag tror eftersom jag misstänker det var avtappningen som lossat så är det inte mycket jobb att sätta tillbaka den.
Ska köpa ett par riktiga ramper att backa upp bilen på så kan jag laga allt och göra en deal med försäkringsbolaget för då får jag det som jag vill ha det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

OK. Men det är bättre att ställa den på pallbockar eftersom du dels lyften bilen ofjädrat dels får hjulen fria ifall du kanske behöver fixa något med dom tex bromsar och dess ledningar.

En fråga, hur ser din elcentral och laddning ut?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Finns ju bara en liten brun panel med strömbrytare och brytare till vattenpumpen och inte så mycket mer.
under soffan finns det en automatisk batteriladdare röd och ett relä som ska skifta mellan bobatteri och startbatteri och där tror jag det inte fungerar som det ska när jag köpte bilen var en säkring som jag tror har med det att göra bortplockad.
När jag stannat så var bobatteriet fulladdat det går att se på en enkel mätare men även på regulatorn till solpanelen där en grön lysdiod lyser när det är fullt, däremot startbatteriet låg någon volt lägre och det är ju det gamla bobatteriet alltså inget startbatteri som normalt behöver ligga lite högre för att vara fulladdat. Startbatteriet borde ju vara mest laddat eftersom det laddas direkt av generatorn och endast om det är fulladdat ska ju bobatteriet laddas.
Något säjer mej att den lille elektrikern varit där och kopplat?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Finns ju bara en liten brun panel med strömbrytare och brytare till vattenpumpen och inte så mycket mer.
under soffan finns det en automatisk batteriladdare röd och ett relä som ska skifta mellan bobatteri och startbatteri och där tror jag det inte fungerar som det ska när jag köpte bilen var en säkring som jag tror har med det att göra bortplockad.
När jag stannat så var bobatteriet fulladdat det går att se på en enkel mätare men även på regulatorn till solpanelen där en grön lysdiod lyser när det är fullt, däremot startbatteriet låg någon volt lägre och det är ju det gamla bobatteriet alltså inget startbatteri som normalt behöver ligga lite högre för att vara fulladdat. Startbatteriet borde ju vara mest laddat eftersom det laddas direkt av generatorn och endast om det är fulladdat ska ju bobatteriet laddas.
Något säjer mej att den lille elektrikern varit där och kopplat?
Jag frågar därför att det finns lite trådar uppe med bla schema under elförsörjning mm så om du kan läsa schemor vilket jag förstått att du kan så kan du ev få lite tips.

Men nej, mig veterligen finns det inget som laddar motorns batteri först, så sålde dock Volvo Penta sin idiot konstruktion med dubbla dioder för 40 år sedan, det som den konstruktionen gjorde var att garantera att bodelsbatteriet aldrig skulle få bli fullt:(

Ta några foton och lägg upp ifall du vill ha lite tips, jag har rätt bra koll tror jag:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag trodde i min enfald att startbatteriet hade prio 1.
Skulle egentligen vilja göra om alltihopa själv det brukar ofta vara enklare än att hålla på med något som någon annan gjort och flera varit i och petat i efteråt.
Jag skulle vilja ha det så att startbatteriet laddas först och när det är fullt ladda bobatteriet via reläomkoppling.
Problemet är när strålkastaren är på då blir det ju så att det ganska så fort slår tillbaka igen. När jag bytte batterierna så började reläet slå fram och tillbaka som en liten motor.
Trodde det spökade först men det var solpanelen som lurade reläet att slå om.
kanske det skulle vara bättre att koppla startbatteriet till solpanelen, men det har ju fungerat hittills. Ska fixa foton möjligen finns det i någon kamera någonstans efter vårens felsökning.
Möjligen fick mina batterier för mycket laddning både från solpanelen och laddaren när jag campade i portugal.
spänningen låg hela tiden på 14,5 volt på bägge batterierna.
Det gamla startbatteriet misstänker jag var ganska gammalt när jag köpte bilen eftersom den startat lätt har det inte blivit testat riktigt.
Ska man vara säker borde man ha ett extra batteri eller några extra brytare
som skiljer bort bobatteriet och som också kan parallellkoppla batterierna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nja, med dagens generatorer så är det bara att ladda allt på en gång.

Om du har en inverter i husbilen(vilket är bra att ha hursomhelst) så kan du göra som jag, dra igång den när motorn laddar och sedan driver invertern en laddare som laddar bodelsbatteriet dvs du får perfekt laddning av bodelsbatteriet.

Att dra igång invertern när den laddar är enklast mha ett relä kopplat till laddlampan/sladden från generatorn detta relä ansluter du sedan tex till omkopplaren på invertern.

Det finns också färdiga prylar, tex CTEK DUAL eller från LEAB(mycket bra firma på riktiga laddare).

DUAL är bra då den även hanterar solceller!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nja nu är ju bilen knappast dagens, men nog har jag en liten inverter och en nyköpt laddare som den klarar. då skulle jag kunna skilja systemet åt och inte riskera något. Men åker nog på ett nytt startbatteri för att vara säker på start.
C-tek dual borde ju vara perfekt men den är heller inte gratis.
Att jag klarat att vara ute så länge och klarat mej ganska bra förutom startmotorn är ju ett bevis för att bilen är bra kanske jag är för kritisk.
Nu vet jag felen och att det går att lita på bilen jag vet vilken temp jag måste sätta på fläkten är det inte under noll kan jag köra med gasolen som punktvärme det fungerar bra.
 
Toppen