• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.

Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du får trösta dig med att det löser sig med största säkerhet....... frågan är bara om en timme eller tre ;)........ eller fem.

Det finns ytterligare en liten hake. Du har 12V vid säkringen. Haken är att det sitter troligen "bara" kabelskor både in och ut från säkringsboxen för strömförsörjningen. Om du har 12V in på säkringen och dess båda sidor, så är det då en bra anslutning på utgången vid säkringen? Kabelskorna sitter på undersidan och är knappt åtkomliga. man kan lossa säkringsboxen med två? skruvar troligen? men kablarna är så korta att det inte hjälper så mycket tyvärr.
En annan fundering blir tempmätaren som inte funkar. Den borde få 12V till instrumentpanelen och olika grad av jordning genom givaren som styr nålens läge, och det blir lite omvänt från jordproblem på det övriga.
Du borde även ha en givare/kabel som tänder lampan för överhettning av motorn, den givaren är bara till/från och inte steglös som tempgivarens. Om den kabeln ansluts till jord på motorn så skall lampan för överhettning tändas (om den funkar för den har troligen aldrig varit tänd om funktionerna varit ok. under alla år).

M.v.h. JANKRO.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Vissa kablar som är kopplade till jordplintarna förgrenar sig på flera ställen. Det försvårar sökningen men kan också förklara att fler än en sak inte fungerar. Det kan också vara själva jordplinten som inte har kontakt med chassit. Det går att testa genom att dra en tillfällig minus kabel till jordplinten på passagerare sidan.
Bredvid startbatteriet finns det en kopplingsplint för plus. Vad jag kommer ihåg förgrenar den sig i plinten och det blir två kablar som går till säkringarna.
Kolla att kabelskorna sitter fast i kopplingsdosan.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ännu en dag med felsökning, gjort rent jordpunkter i motorutrymme och i kupén.
Allt på 9ans säkring är ur funktion, vindrutetorkare, spolare, blinkers, kylvattentermometer, bränslemätare, kupéfläkt, kontrollampor.
Ström finns på säkringen, så det går ström till och ifrån säkringen. Verkar som att det är problem efter säkringen någonstans.
Ska kika på om det sitter en jordpunkt på förarsidan uppe under instrumentbrädan imorgon, om det finns någon vet jag inte men värt att kika.
Tagit bort kåpor runt ratten och tagit isär och sprutat elektronik rengöring i de kopplingarna, lossat hastighetsmätaren och gjort rent i de anslutningarna.
Det är så långt jag kommit idag, känns lite hopplöst just nu men lösningen finns där någonstans.
Är ju min enda bil och bor på landet, så lite besvärligt är det.
Men kommer en ny dag imorgon, då får vi se om det kommer närmare lösningen.
Tack för alla tips som kommit, man blir lite blind för det man ser och behöver andra idéer för att inte fastna i tankebanor.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, har du provat med att ex. ta loss den troliga kopplingsplinten du har vid spolarpumpen och kollat om du har 12V där mellan de två kablarna med torkar/spolar spaken fastkilad uppåt i spolposition. Om inte mät från en kabel i taget till jord/karossen. och se om det finns + på någon av kablarna. Det borde gå att se vid just spolarpumpens båda kablar om det är plus eller jord/minus som saknas.

Om man bortser från alla kablar som är till för två hastigheter på själva torkarmotorn så borde det finnas en "kontakt" på matarsladden i närhet av torkaren som går att ta itur och mäta på, och där borde du ha tre? sladdar, en jord och två + en plus för varje hastighet.
Ta itur kontakten sätt torkarspaken på första hastigheten...... Om du har minus på mätinstrumentet mot jord/karossen så skall du då ha +12V på en av de tre kablarna som går till torkarmotorn. (Hoppas du har den kabelvarianten på bilen.)

Jag kanske :confused: kanske börjar tycka att det kan luta åt att det är +12V som fattas ute vid funktionerna, mycket med tanke på döda mätare som nästan alltid ger visning genom separat reglerbar jord till var och en, men med ständig +12V matning direkt till mätaren/mätarna.
Har du testat om det går att tända lampan för överhettning genom att hålla kabeln till den givaren mot jord.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag har gjort rent jordpunkter och satsat på det idag. Men mätt lite med multimetern och sett att det går ju ström till och ifrån säkringen.
I vart fall i säkringshållaren. Det lustiga är ju att strålkastar rengöringen fungerar så spolar pumpen får ström i varje fall genom den strömbrytaren.
Då borde väl jord vara ok i vart fall? Så som du säger jag börjar tro att det är + som inte kommer fram. Skall under dagen imorgon försöka mäta
på spolarpumpen, för att kolla om det går fram ström via spaken vid ratten.
Varningsblinkers fungerar, borde väl vara samma relä till "vanliga" blinkersen" också? Sitter flera relä i handskfacket, vet inte riktig vad de förutom
hel o halvljusrelä och blinkersrelä är till.
Men det skall väl gå att få till detta? Tänker skapa köer några år till så måste hitta felet.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det som Jankro skrev om att kablarna till säkringsboxen är korta. Även att det finns kabelskor som kan lossna. Säkring 9 matar ganska många saker. Då är frågan hur många kablar går till säkringen. Är det en grov som går till en fördelningsplint. Eller är det flera kablar som går till säkringen. En kort kabel som dessutom spänner då är risk att den släpper.
Jag har kollat lite på ett kopplingsschema. Tyvärr är det på Italienska. Jag förstår inte ett ord. Plussidan har fördelningsplintar lika som minussidan. Svårt att felsöka. Det som talar för att det är en eller flera grova kablar från säkringen är att många saker inte fungerar. Sen fördelas kablarna ut via enkla plintar. Plintarna kan vara tex kabelskor med ett förgreningsbleck. Det kan även vara kabelbrott, ännu svårare att hitta.
Du kanske kan ta bilder med mobilen uppe i kabelhärvan under säkringshållaren.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ska ta några bilder imorgon, men som sagt väldigt många kablar är det.
Ser inte att någon kabel har lossnat eller är bränd, men svårt att se.
Har en del att undersöka imorgon, hoppas bara att det inte regnar. Har inget tak att vara under.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ska ta några bilder imorgon, men som sagt väldigt många kablar är det.
Ser inte att någon kabel har lossnat eller är bränd, men svårt att se.
Har en del att undersöka imorgon, hoppas bara att det inte regnar. Har inget tak att vara under.

En bild på säkringsdosan, även undersidan för flatstiften

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Någon fotograf är jag inte, att ta bilder utan se är svårt tycker jag.
Så det ger inte så mycket mina bilder. Det är mycket kablar och att få med rätt kablar på bilden.
Är som att försöka fotografera påskharen.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det ser inte ut att vara original säkringshållare. Eller så är det nya hållare från 1990 års modeller. Det skiljer kanske även mellan olika bilmärken. Det ser även ut som att höljet på många av kablarna går för långt in i kabelskorna. Risk för glapp eller ingen kontakt alls. Det borde gå att följa kablarna från säkring 9. Problemet är att man måste ha en gummikropp och lååånga armar och kanske lite assistans. Du behöver ta reda på om det är plus eller minus som är borta. Försöka att mäta som Jankro beskrev. Det spar både tid och arbete om du vet om det är plus eller minus som strular.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ska leta reda på en kabelsäkring och ta bort kablarna ifrån 9ans säkring och ansluta mot den säkringen.
Ser ju att i och för sig, det går ström igenom säkringen, så kanske är så att det är kabelskon på utgående ström som bråkar.
Får jag loss kablarna och kan kolla kabelskorna, borde det felet kunna uteslutas. Så in i lådor och skrymslen och leta efter en kabelsäkring hållare.
Om jag inte hittar någon, blir det till att försöka få någon att åka och handla åt mig och komma förbi med en sådan.
Inte så enkelt när man bara har ett fordon, kanske måste skaffa en bil till? Men då blir det ännu en bil att hålla i ordning, och kanske mera problem.
Så nu börjar skatt jakten på kabelsäkringshållare.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Grannen kom med en kabelsäkring, så tog bort kablar ifrån säkringshållaren och skickade ström genom den "nya säkringen" men inget händer då heller. drog en ny jordkabel ifrån batteriet till jordpunkten inne i bilen ingen reaktion då heller.
Inga brända kablar. Är ännu mer frågande om vart felet kan vara.
Funderar på att ta loss ratten och kolla blinkersspaken, men vad den har att göra med att fläkten i kupén att göra vet jag inte.
Just nu har regnet kommit, så får ägna mig åt tanke arbete ett tag, fast det verkar inte leda någonstans.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du måste försöka att ta reda på om det är plus eller minus som saknas först och främst för att slippa ett grundproblem.
Som jag skrev så börjar det att luta åt att det kanske är plus som fattas med tanke på mätarna som inte funkar.
Mät på kablarna vid spolpumpen eller torkarmotorn som jag beskrev ovan så borde det kunna klarna vad som fattas.

Som Herbet skrev så har du i alla fall en skaplig säkringsplint för den är oftast av modellen med de gamla hopplösa "keramiksäkringarna" och dess hållare som man inte kan lita på alls.

Jag har en sak till som du måste kolla tror jag....... Med säkringen borttagen, så skall du ju bara ha spänning på en sida/matarsidan på säkringshållaren naturligtvis. Måste tändningen vara på för att det skall finnas spänning på matarsidan eller är spänningen på även när tändningen är avslagen..... Detta bara för att avgöra om spänningsmatningen till säkring 9 ligger före eller efter tändläget på nyckeln för säkerhets skull.
Om du har spänning på säkring 9 med tändningen avslagen så skulle det troligen kunna betyda att vidarekoppling då skall ske med med tändningen på och skulle då kunna innebära att det är fel på en utgång från nyckeln/tändningslåset.
Det som lite talar mot det är att det går flera kablar från säkring 9, det borde bara vara en kabel om tändningslåset ligger efter, eller också så borde några funktioner från säkring 9 funka även nu, och bara de som går genom tändningslåset vara utslagna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Det är bara spänning på inkommande ström när tändningen är på och säkring borta, så ström går fram.
Men om "signal" ifrån spakarna går fram till blinkers och torkare vet jag inte.
Har brutit lite på anslutningarna till spolaren, men de sitter som berg och motorerna sitter med en packning direkt i "tanken".
Står snart med någon spolarpump i handen och el anslutningen kvar i pumpen, och spolarvätska på backen.
Det kommer regn till och från så det drar ut lite på tiden att hålla på, gillar inte att bli blöt.
Hur man mäter på kopplingen vid ratten för att se om det går signal ut, får jag försöka hitta. Borde väl kunna "summra" mig fram till om det finns kontakt i de olika lägena på spakarna?

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Det ser skumt ut på din bild.
Den bruna (som den ser ut att vara) ser ut att ha åkt ur
och ligger mot den gröna (Den stora ringen).
Den bruna ser ut att ha en dragavlastning som inte är OK (den lilla ringen).

Den andra bilden på säkringarna ser man ju felaktigheter på blecken.
1:a t.o.m. 3:dje har ju böjda kontaktbleck. Den 4:de är OK.

Bilagor

• Wessly1kopia.jpg
    Wessly1kopia.jpg
    85,4 KB · Visningar: 49
  • Wessly2kopia.jpg
    Wessly2kopia.jpg
    83,4 KB · Visningar: 47
Toppen