• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfiltret

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nu har vi bytat sensorn vid partikelfitret där var kondensvatten i den och gjort en dereginering så får vi se hur långt det håller denna gången
Så har jag på min V50. Har två stycken sensorer sittandes där, så kan jag skifta slangarna snabbt vid den årstiden det är problem. (Då hinner den andra torka upp i mellan)
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, i min Opel personbil står det i instruktionsboken att man då och då ska ligga längre stunder med 2000 varv för att rena partikelfiltret, det finns en lampa som tänds om det behövs. Har kört i 8 år ca 12000 mil och aldrig haft några problem då jag bränt ut partikelfiltret på motorväg genom att ligga timmavis runt 2000 varv på långturer till fjällen och liknande. (Lampan har aldrig tänts)

Nu funderar jag på hur jag ska göra med min plåtis, hittills har jag legat i 110-120 så jag för att få upp robotlådan över 2000 varv när jag vill köra lite fortare på motorväg, någon timme eller så. Tror att det är bra för motor och partikelfilter, men är 3000 varv verkligen nödvändigt?

Jag har sett hur bilmekaniker varvar ut bilar när de provar, så har jag aldrig belastat mina bilar. Jag kör mer nätt och extremvarvar inte ofta, bara vid påfart, omkörning eller när trafiksituationen kräver det. Jag varvar aldrig en kall motor och låter gärna motorn gå lite innan jag kör iväg eller kör lugnare sista biten innan jag kommer fram för kylningens skull.
Jag har inga motorkunskaper utan gör detta mer med erfarenhet och instinkt.

Om detta är ett problemet, kan endel av problemet vara att Fiat ducato är byggd som budbil och körs ”för lugnt” och rullar för lite av oss husbils förare?
Om motor och partikelfilter mår bättre av mer varvande så funderar jag på bsr trim för att få robotlådan lite mer varvvillig, lådan vill gärna segdra vid lugn körning. Går robotlådan mer harmoniskt med bsr-trim vid lugn körning? Jag hade varvat motorn mer om jag kört med manuell låda.
Dessutom går ju robotlådan däremot ofta ner på tok för låg växel vid motorbromsning, då blir det höga varv men bara någon eller några sekunder, det känns inte som ett bra sätt att varva motorn.

Men jag är tveksam till vad som är vad, jag tror nog ändå på lugn körning och lite högre varv på motorväg när motorn är varm. Jag försöker köra min plåtis året runt, minst en gång i månaden.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej, i min Opel personbil står det i instruktionsboken att man då och då ska ligga längre stunder med 2000 varv för att rena partikelfiltret, det finns en lampa som tänds om det behövs. Har kört i 8 år ca 12000 mil och aldrig haft några problem då jag bränt ut partikelfiltret på motorväg genom att ligga timmavis runt 2000 varv på långturer till fjällen och liknande. (Lampan har aldrig tänts)

Nu funderar jag på hur jag ska göra med min plåtis, hittills har jag legat i 110-120 så jag för att få upp robotlådan över 2000 varv när jag vill köra lite fortare på motorväg, någon timme eller så. Tror att det är bra för motor och partikelfilter, men är 3000 varv verkligen nödvändigt?

Jag har sett hur bilmekaniker varvar ut bilar när de provar, så har jag aldrig belastat mina bilar. Jag kör mer nätt och extremvarvar inte ofta, bara vid påfart, omkörning eller när trafiksituationen kräver det. Jag varvar aldrig en kall motor och låter gärna motorn gå lite innan jag kör iväg eller kör lugnare sista biten innan jag kommer fram för kylningens skull.
Jag har inga motorkunskaper utan gör detta mer med erfarenhet och instinkt.

Om detta är ett problemet, kan endel av problemet vara att Fiat ducato är byggd som budbil och körs ”för lugnt” och rullar för lite av oss husbils förare?
Om motor och partikelfilter mår bättre av mer varvande så funderar jag på bsr trim för att få robotlådan lite mer varvvillig, lådan vill gärna segdra vid lugn körning. Går robotlådan mer harmoniskt med bsr-trim vid lugn körning? Jag hade varvat motorn mer om jag kört med manuell låda.
Dessutom går ju robotlådan däremot ofta ner på tok för låg växel vid motorbromsning, då blir det höga varv men bara någon eller några sekunder, det känns inte som ett bra sätt att varva motorn.

Men jag är tveksam till vad som är vad, jag tror nog ändå på lugn körning och lite högre varv på motorväg när motorn är varm. Jag försöker köra min plåtis året runt, minst en gång i månaden.
FIAT har också en sådan indikering, tänds vid behov. Vilket normalt skall vara väldigt sällan, när den normala regenereringen inte räcker till.
 

Bilagor

  • 2021_7_22_15_14_27.png
    2021_7_22_15_14_27.png
    125,4 KB · Visningar: 25

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som skal til er at temperatur i filteret kommer over en grense for et antall minutter, dette starter forbrenningen av partiklene og tar endel minutter. Normalt tilføres det under denne tiden endel ekstra drivstoff som får forbrenne etter motoren. Det som gir problem er om bilen stoppes mens denne forbrenningen pågår - noe er normalt ved småkjøring, ikke særlig stort problem for husbiler. En strekning på 10 til 15 mil er normalt nok for en god rensing av filteret.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Hej, i min Opel personbil står det i instruktionsboken att man då och då ska ligga längre stunder med 2000 varv för att rena partikelfiltret, det finns en lampa som tänds om det behövs. Har kört i 8 år ca 12000 mil och aldrig haft några problem då jag bränt ut partikelfiltret på motorväg genom att ligga timmavis runt 2000 varv på långturer till fjällen och liknande. (Lampan har aldrig tänts)

Nu funderar jag på hur jag ska göra med min plåtis, hittills har jag legat i 110-120 så jag för att få upp robotlådan över 2000 varv när jag vill köra lite fortare på motorväg, någon timme eller så. Tror att det är bra för motor och partikelfilter, men är 3000 varv verkligen nödvändigt?

Jag har sett hur bilmekaniker varvar ut bilar när de provar, så har jag aldrig belastat mina bilar. Jag kör mer nätt och extremvarvar inte ofta, bara vid påfart, omkörning eller när trafiksituationen kräver det. Jag varvar aldrig en kall motor och låter gärna motorn gå lite innan jag kör iväg eller kör lugnare sista biten innan jag kommer fram för kylningens skull.
Jag har inga motorkunskaper utan gör detta mer med erfarenhet och instinkt.

Om detta är ett problemet, kan endel av problemet vara att Fiat ducato är byggd som budbil och körs ”för lugnt” och rullar för lite av oss husbils förare?
Om motor och partikelfilter mår bättre av mer varvande så funderar jag på bsr trim för att få robotlådan lite mer varvvillig, lådan vill gärna segdra vid lugn körning. Går robotlådan mer harmoniskt med bsr-trim vid lugn körning? Jag hade varvat motorn mer om jag kört med manuell låda.
Dessutom går ju robotlådan däremot ofta ner på tok för låg växel vid motorbromsning, då blir det höga varv men bara någon eller några sekunder, det känns inte som ett bra sätt att varva motorn.

Men jag är tveksam till vad som är vad, jag tror nog ändå på lugn körning och lite högre varv på motorväg när motorn är varm. Jag försöker köra min plåtis året runt, minst en gång i månaden.
Jag fick rådet från Fiat auktoriserad verkstad att jag skall köra bilen som en Italienare rusa och varva mår den bäst
Men nu har vi bytt trycksensorn vid partikelfiltret där var kondensvatten i den och jag har kört ca 30 mil
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Har de borrat hål i röret till trycksensorn så problemet inte kommer tillbaka?
Borrat hål?? Då går det ju inte att läsa av skillnaden på bägge sidor om DPF om det är öppet åt ett håll.

Ett grövre rör som får kondensen att rinna tillbaka igen är den enda vägen att åtgärda dom problemen, och/eller ändra sträckningen av rör/slang.

Detta är ett extremt vanligt problem på bl.a. Volvo V50 som jag kommenterat ovan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Borrat hål?? Då går det ju inte att läsa av skillnaden på bägge sidor om DPF om det är öppet åt ett håll.

Ett grövre rör som får kondensen att rinna tillbaka igen är den enda vägen att åtgärda dom problemen, och/eller ändra sträckningen av rör/slang.

Detta är ett extremt vanligt problem på bl.a. Volvo V50 som jag kommenterat ovan.
Kolla tidigare inlägg om samma problem där de löst det med ett litet hål på rörets lägsta punkt.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Kolla tidigare inlägg om samma problem där de löst det med ett litet hål på rörets lägsta punkt.
Vad du gör då är att sätta funktionen ur spel. Det går inte att mäta skillnaden på tryck om ett av rören går ut i atmosfären.

Ett grövre rör så att vattnet kondenseras på insidan och sedan rinnner ner i partikelfiltret igen är det enda sätt att bli kvitt den kondenseringen som jag vet.
Kan du referera till nånstans som säger ”borra ett hål”?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad du gör då är att sätta funktionen ur spel. Det går inte att mäta skillnaden på tryck om ett av rören går ut i atmosfären.

Ett grövre rör så att vattnet kondenseras på insidan och sedan rinnner ner i partikelfiltret igen är det enda sätt att bli kvitt den kondenseringen som jag vet.
Kan du referera till nånstans som säger ”borra ett hål”?
Som jag sa, kolla tidigare trådar i ämnet här på HBK där flera genom ett litet hål löst problemet. Vad gäller sätta funktionen ur spel så kan man jämföra mängden avgaser som strömmar genom partikelfiltret vid, säger, 1500 rpm och vad som försvinner genom ett kanske 2 mm hål. Försvinnande lite. Då förutsätter jag ECU'n inte mäter differentialtrycket vid tomgång vilket vore idiotiskt.
Nä, nu skiter jag i detta, jag ville bara tipsa om hur andra löst att problemet inte kommer tillbaka. Om jag inte missminner mig var det en fiatverkstad som gjorde det.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nä, nu skiter jag i detta, jag ville bara tipsa om hur andra löst att problemet inte kommer tillbaka. Om jag inte missminner mig var det en fiatverkstad som gjorde det.
Om man vill leda bort vattnet kan man göra så. Vill man att systemet fungerar så gör man inte så. Om en fiatverkstad gjort så borde dom genast stängas av.

Tryckskillnaden mäts hela tiden. Detta värde omvandlas till sotmängd och kan dess i realtid med dom instrument som gör DPF-service. T.ex icarsoft

Att hänvisa till en tidigare tråd gör inte att det blir rätt när man rekommenderar någon att borr hål i ett mätsystem.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Min motorlampa lyser till och från sedan flera år tillbaka men bilen går som den ska. Först i år råkade den lysa vid service så dom kunde kolla vad det var. Det kärvar i spjällhuset så det bör bytas. Men servicebilen sa att om bilen går som den ska och inte känns orkeslös kan du bara köra på. Blir den trött och orkeslös så byter vi spjällhus vilket går på ca 10.000. Har säkert kört 5000 mil med lampan tänd till och från.
 
Toppen