• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfiltret

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag misstänker att din husbil är en Fiat Ducato, jag är dock inte bäste man att besvara detta.
Men generellt om "Check Engine" lampan tänds så behöver det inte vara ett problem med partikelfiltret, det finns en uppsjö med felkoder som tänder den lampan, så man får helt enkelt läsa av ev. felkoder.
Vissa bilmärken har en lampa som tänds ifall en regenerering har misslyckats, vet dock ej ifall Fiat har den "varningslampan".
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är ju ingen felkod. Vi behöver den koden du fick vid utläsningen
om vi skall kunna hjälpa dej.
P303, C2401, P103 är exempel på felkoder men en felkod kan ha vilken siffra eller bokstav som helst i sig.
Det är sällan (jag har aldrig sett detta) det står "Byt partikelfilter" i en felkod men det kan stå "regenerering ej utförd pga .........".
Då får man göra andra saker.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag betalade ingenting den firman anlitar jag till alla mina bilar och han ville inte ta betalt det är ren service menade han tog 5 min
Även om det var gratis så var det inte värt det. Vill du kunna få nån hjälp alls här så behövs just felkoden. Utan den är det omöjligt att spekulera i vad din mekaniker har hittat för fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som redan nämnts ovan i tråden så bör man först kolla så att kontrollenheten för partikelfiltret inte är trasig, vilket verkar rätt vanligt.
Kanske en helt seriöst utförd avläsning, men om kontrollenheten säger att det är fel på partikelfiltret så skall kontrollenheten kollas först.
Den mäter och jämför trycket före och efter filtret.
Det är ju möjligt att så skedde, men då räcker nog inte enbart snabb avläsning av koder. Men han kanske hittade någon annan avgörande kod som vore bra att veta.

(Kontrollenheten verkar bråka så ofta enligt inlägg här så den borde nog i sin tur ha en kontrollenhet över sin funktion........ o.s.v.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
Vi fick för några år sen samma problem i Tyskland. Fiatverkstan bytte sensorerna i partikelfiltret. Verkmästaren sa kör aldrig med motorvarv mindre än 2000 varv (annat än kort stunder), ligger man och segdrar på låga varv sotar motorn mer. Varva ut på autobahn (motorväg) med 3000-3500 varv i 3-5 minuter då och då. Det höjer temperaturen så mycket i filtret så "partiklarna" brinner upp! Vi har följt rådet och inte haft problem mer.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Läs tidigare inlägg om partikelfilter
Jag hade samma problem det var tryckgivaren som var trasig
Efter det försöker jag varva motorn lite mer ibland ca 2000 varv
Med fiat i robotautomatläge är det svårt att ligga kring varvtal 2000 vid normalkörning 80 - 90
Jag lägger över i manualläge och kör på 5 växel när jag kör på 70- 80 väg då hamnar varvtalet på ca 2000
för att sota ur motorn lite
Så gör jag
Rätt eller fel vad vet jag
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Så enklast och billigast för konsumenten vore nog att slippa alla dessa konstgjorda regler för avgasrening,EGR partikelfilter mm.
Inbillar mej att ju mindre bränsle man låter passera igenom en motor desto mindre skit kommer det ut bakom bilen.
Ju lägre varv en motor går mindre törstig blir den. sen finns det andra parametrar som vindmotstånd osv som drar upp förbrukning
men det är en helt annan sak. Men köra en bil på 3-4 tusen varv i några mil låter inte speciellt miljövänligt i mina öron iallafall
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inbillar mej att ju mindre bränsle man låter passera igenom en motor desto mindre skit kommer det ut bakom bilen.
Detta stämmer inte.
Mindre Co2 ja. Men Co2 är inte reglerat i avgasnormerna och är inte skadligt för närmiljön.
Däremot, partiklar och Nox är mycket skadliga för närmiljön, inklusive människor i närheten.

För att reducera halterna av Nox och partiklar blir konsekvensen att det ökar bränsleförbrukningen (C02).
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om jag har fattat dej rätt så ju mer tillsatser som stoppas in i en motor som gör en bil törstigare desto mindre skit kommer ut i röret därbak , det låter ju helt fantastiskt men ska inte alla bilar bli miljöbilar då eller , en annan undran Co2 är det inte det som gör att hela nordpolen smälter eller är jag snett ute där också.......... bara undrar :rolleyes:
 
Toppen