Mats/Inger Nilsson
HBK Medlem
Skall man verkligen behöva byta partikelfitret efter 3800 mil och 8 år gammal bil
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En undran:Vi fick för några år sen samma problem i Tyskland. Fiatverkstan bytte sensorerna i partikelfiltret. Verkmästaren sa kör aldrig med motorvarv mindre än 2000 varv (annat än kort stunder), ligger man och segdrar på låga varv sotar motorn mer. Varva ut på autobahn (motorväg) med 3000-3500 varv i 3-5 minuter då och då. Det höjer temperaturen så mycket i filtret så "partiklarna" brinner upp! Vi har följt rådet och inte haft problem mer.
Det är inte alltid enkelt... I avgaserna finns CO2 som inte är bra för växthuseffekten men det finns också kväveoxider (NOx), partiklar, oförbrända kolväten och diverse annat som alla är dåliga på sina sätt. Det gäller att samtidigt försöka begränsa alla så gott det går.Om jag har fattat dej rätt så ju mer tillsatser som stoppas in i en motor som gör en bil törstigare desto mindre skit kommer ut i röret därbak , det låter ju helt fantastiskt men ska inte alla bilar bli miljöbilar då eller , en annan undran Co2 är det inte det som gör att hela nordpolen smälter eller är jag snett ute där också.......... bara undrar![]()
Japp du har fattat hur det går till.Om jag har fattat dej rätt så ju mer tillsatser som stoppas in i en motor som gör en bil törstigare desto mindre skit kommer ut i röret därbak , det låter ju helt fantastiskt
Kan du se detta i bilens färddator e.d. eller har du någon lämplig app för kontakt med styrdatorn?....
Enligt styrdatorn i vår bil har detta hittills skett ungefär var 65:e mil.
Menar du allvar . . . . . jisses vad glad jag blirJapp du har fattat hur det går till.![]()
Börjar på att bli lite rörigt för mej . . . . . . ena stunden ska folk lära sej eco-driving nästa att man skall köra med så höga motorvarv så att reningen skall fungera som tänkt, undrar vilken sida som har rättVi fick för några år sen samma problem i Tyskland. Fiatverkstan bytte sensorerna i partikelfiltret. Verkmästaren sa kör aldrig med motorvarv mindre än 2000 varv (annat än kort stunder), ligger man och segdrar på låga varv sotar motorn mer. Varva ut på autobahn (motorväg) med 3000-3500 varv i 3-5 minuter då och då. Det höjer temperaturen så mycket i filtret så "partiklarna" brinner upp! Vi har följt rådet och inte haft problem mer.
Kan du se detta i bilens färddator e.d. eller har du någon lämplig app för kontakt med styrdaton?
Jag var i kontakt med en auktoriserad Fiat verkstad ang mitt problem med partikelfitret och han frågade direkt vem som bytt oljan och service jag svarade att det är en mindre bilfirma i Tollarp och så frågade han om dom hade nollat både service och oljebyte i datorn dom hade bara nollat service och då blir det problem med partikelfitret man måste nolla båda annars kan styrventilen inte sköta deregineringen (reningen av partikelfitret) nu är det gjort så får vi se hur länge detta håller
Läs tidigare inlägg om partikelfilter
Jag hade samma problem det var tryckgivaren som var trasig
Efter det försöker jag varva motorn lite mer ibland ca 2000 varv
Med fiat i robotautomatläge är det svårt att ligga kring varvtal 2000 vid normalkörning 80 - 90
Jag lägger över i manualläge och kör på 5 växel när jag kör på 70- 80 väg då hamnar varvtalet på ca 2000
för att sota ur motorn lite
Så gör jag
Rätt eller fel vad vet jag
Min är en 130 Multi jetOm du har en FIAT Ducato 150 så skall du kolla regulator för turbo som sitter i motorrummet på mitten under vindrutan, det kan finnas läckage genom packningen på vindrutans underkant, så att vatten tränger in i regulatorn, jag har haft detta problem, jag vet att detta ger olika felkoder varit på verkstad många gånger och och inget har hittats, jag fick ta eget beslut och köpa en ny regulator, det är torpedplasten vid vindrutan som släpper i clipsen som håller, vissa sitter stenhårt vissa släpper, jag har löst detta med genomgående skruv och mutter, så nu är problemet löst, inga felkoder.
Min felkod är 1205 partikelfilterfelMin är en 130 Multi jet