• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering i två rutor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Såja...
Nu har jag bestridit kontrollavgiften då de har uppgett på avin en fiktiv adress där fordonet parkerat...
Du har ju parkerat inom markerat område :cool: Om man läser överträdelsen, det står ju inte inom vilket område, inre eller yttre markerat område. Du har parkerat inom parkeringsområdet. Vag defination på överträdelsen. Stå på dig.

ewa & bosse

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2026
Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.

Parkeringsbolagen har bara ett intresse. Att optimera sina vinster utan hänsyn till de drabbade individerna. Om vi vägrar acceptera deras avgifter gör de allt för att skrämma oss till betalning. Har själv sett en P-nisse vars första åtgärd sedan hen kom ut ur sin bil var att fotografera den felparkerade bilen (Föraren satt i den felparkerade bilen) för att sedan överlämna parkeringsavgiften.
Jag fick info för många år sedan att man kunde betala till notarius publicus till en tvist var avgjord för att undvika kronofogde- eller inkasso-avgifter. Vet inte om det gäller ännu. Gå in på Länsstyrelsen och sök "Deponera pengar" se om du kan hitta tillämplig info för ditt fall.
Önskar dig lycka till.

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Tydligen behöver adressen inte stå på boten av privat mark... Men nu har de ju valt att skriva ut en adress som sen visar sig inte existerar.....
Detta gör ju att saken blir mer komplex.... Eller vad säger ni?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo, den blir mer komplex.... vid en tvist måste det alltid finnas något att tvista om.
Så du bör fundera ( välja) kring, vari består tvisten?

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Fast om det nu inte är ett krav att adressen måste vara helt exakt korrekt angiven på boten så är det ju svårt att hävda att den är ogiltig p.g.a. den teknikaliteten.
Faktum kvarstår ju att du faktiskt har parkerat felaktigt.
Enda chansen är väl att du kan hävda att du inte alls har parkerat på parkeringen där du fick boten. Då kan ju möjligen en "felaktig" adress på boten användas för att försöka styrka att P-vakten måste ha gjort ett misstag och lappat dig trots att du faktiskt inte stod på parkeringen.
Nu har dom väl foton på bilen där samtidigt som man då lämnar all form av moral och samvete bakom sig...

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Idag ställde jag bilen i två rutor och betalade via en app för en rutas parkering.... Flera rutor med samma reg nummer gick inte att registrera...

Väl tillbaka så satt det en böta på 800:- och det står att bilen är parkerad utanför markerad plats..
(men bilen är innanför dessas två rutors markering se foto)
Vad tycker ni...

Detta gäller om det var släp eller husvagn efter...
Visa bilaga 234733

Visa bilaga 234734

Visa bilaga 234735
Gbg har lite andra regler på vissa platser, där gäller inom rutan till 100% eller 2 biljetter eller 3 vid behov.
www.parkeringgoteborg.se
Samma i Västervik vid Hamnen, sticker någon del in på annan ruta, 2 biljetter.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Tack, det var precis den informationen jag sökte.
Mvh / Roland
Gbg har lite andra regler på vissa platser, där gäller inom rutan till 100% eller 2 biljetter eller 3 vid behov.
www.parkeringgoteborg.se
Samma i Västervik vid Hamnen, sticker någon del in på annan ruta, 2 biljetter.
Det där är en sanning med modifikation. Det är hjulen som skall rymmas i rutan, inte hela bilen. Se länken från Peter & Lorella. När det gäller Västervik eftersöker jag relevant information.
Mvh / Roland

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
På en del parkeringsplatser finns en refug mellan rutorna.
Kör man in en husbil kommer bakdelen att sticka ut i vägen, backar man in, kan husbilens bakre överhäng komma ut över refugen och nosen blir inom rutan.
Vad säger olika bestämmelse om detta? Är det tillåtet att låta del av bilen hamna över refugen, som kan vara gräs eller stenlagd.
Rent praktiskt verkar det som att backa är svårt och man låter hellre bilen sticka ut framför och vara i vägen för andra som vill parkera.

Här i glesbygderna verkar inget vara något problem, det finns plats för alla.

Går vi återigen till den stora fria parkeringen Mariebergskogen i Karlstad så är ringvägen, utmed älven, försedd med en hel radio skyltar för parkeringsförbud.
Många står där ändå, inte minst yrkestrafik, TAXI, oft med motorn på tomgång, och tydligen verkar det anses vara ett lindrigare brott att låta halva bilen stå på gräset som kommunen sköter och gör fint.
Allt trots att det finns mängder av lediga gratis parkeringar.

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, det var precis den informationen jag sökte.
Mvh / Roland

Det där är en sanning med modifikation. Det är hjulen som skall rymmas i rutan, inte hela bilen. Se länken från Peter & Lorella. När det gäller Västervik eftersöker jag relevant information.
Mvh / Roland
Gäller det i alla kommuner, eller är det lokalt reglerat?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Precis som anges i inlägget ovan #99 så ska reglerna i Trafikförordningen 3 kap.§ 49 gälla. Jag har sett hur det tycks som om privata parkeringsbolag på senare tid försöker vrida på regelverket genom att tolka det annorlunda. Betalar felparkeraren kontrollavgiften så är det bra, annars kan han klaga och då kan bolaget välja att gå vidare till domstol eller helt enkelt ge med sig och avstå avgiften. Jag tror många som får en kontrollavgift snällt betalar av bekvämlighetsskäl eller okunskap även om den är tveksamt utfärdad.

Har en upplåtare av parkeringsplats utfärdat villkor som är speciella för platsen så ska denne anslå dessa.

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen