• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering i två rutor

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om lagen handlar endast om "felparkeringsavgift" så gäller den kanske inte för privat mark. Där talar man inte om "felparkeringsavgift" utan om "kontrolluppgift". Kanske andra regler gäller.
Helt rätt, det är en annan lag. Men samma reglering, när det gäller ”frekvensen”.
IMG_7123.jpeg
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Så...
Idag skickade jag in en bestridan på boten + vidarebefordrade svaret från Malmö stad...
Just nu kan jag bara lämna över allt till "han där uppe" och hoppas på det bästa :yes:
Har ej betalt då inget stod att man måste betala även om man bestrider fakturan.
Har du fått något besked i ärendet?
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Sen kan det vara bra att kolla uppgifterna på P boten.

Under mina 55 år med körkort har jag fått böter en gång, det var en p-bot.
Jag bestred boten då Lapplisa angett fel tid. Jag hade bevis på tiden och fick tillbaka pengarna.
Mitt samvete vet att jag parkera fel men inte min bötesstatistik.

På tal om samvete, har man ett rymligt sådant så kan man vid misstänkt felparkering lägga en lapp i vindrutan där det står ”Haveri, väntar på bärgning”.
Kan ev. rädda dagen.
Hade haveri och meddelade detta med en lapp då vi fick lämna husbilen över natten. Fick p bot. Klagade på ICA där vi var kunder. Dom gick in och tog boten.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Idag fick jag svaret på min klagan...

Vad tror ni....gå vidare eller..
Har ingen erfarenhet, men noterar att de i brevet kompletterat "plats" på boten, mot "Parkeringsplats" i brevet.
Kan en plats tolkas som en adress, eller ska den tolkas som en adress eller är det just en "Benämning" som de anger i brevet?
Hade varit intressant att se någon dom, i liknade ärenden - känner dock inte till någon.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var i kontakt med Malmö stad om att firman inte använder den faktiska adressen när de skriver ut en parkeringsavgiften...
De skall återkomma men sa i alla fall att adressen måste finnas på boten annars är den inte giltig om Malmö stad hade utfärdat boten...
Som jag nu ser det så kan ju parkeringsbolaget ha brutit i avtalet med Malmö stad.... :swoon:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Här handlar det ju uppenbart inte om att ta sitt ansvar eller stå för vad man medvetet gjort så det är väl bara att processa på och hoppas det går att smita undan...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här handlar det ju uppenbart inte om att ta sitt ansvar eller stå för vad man medvetet gjort så det är väl bara att processa på och hoppas det går att smita undan...
Jag tror att saker och ting skulle varit bättre om personer med okunskap inte går in och försöker vara motpartens "advokat" ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skrev bara vad jag själv tyckte efter att ha följt tråden, kanske blev det lite för ofiltrerat
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hänger upp mig lite på skrivningen "hela fordonet står inom markeringen". Om de går efter den normen blir det betydligt fler fordon än husbilar som får problem.

Om du orkar hålla på så borde du kunna få till en ändring, kanske, och jag önskar dig lycka till i så fall. Själv hade jag "vänt blad" och betalat avgiften - livet är för kort.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Den aktuella p-boten är en kontrollavgift, en ”enklare” form av böter.
Böter är en dom, som har blivit delegerad till annan instans, myndighet eller liknande.
För att böter skall vinna laga kraft så måste vissa kriterier vara uppfyllda.
En av dessa kriterier är att platsen där händelsen skett, måste angivas, när det är trafik relaterade händelser.
Naturligtvis en logiskt konsekvens för att kunna utfärda dessa böter, eller kontrollavgift, är att adressen är rätt.
I annat fall kunde denna uppgift vara förifylld från början.
P-bolaget svar att BOLAGEN BENÄMNER OMRÅDET för parkeringsboten är naivt.
Då kanske man kan få en p- bot där adressen anger Rosengård som plats.
Det finns väl naturligtvis olika bestämmelser inom ett område.
Det är adress som gäller, inte område.
Detta är min uppfattning i frågan!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu kom en automatiskt bekräftelse på att de fått mitt e-mail från Europark/Svea bank...

Hej,

Det här är ett automatiskt svar som skickas varje gång du mejlar. Om du har ställt en generell fråga behöver du inte läsa nedan, vi återkommer med svar så snart som möjligt.

Om du äger fordonet:
Då återkommer vi så snart som möjligt. Alla bestridanden hanteras i den ordning de mottogs och ditt ärende är stoppat under handläggning..


Om någon annan äger fordonet:
Fordonsägaren behöver fylla i bifogad fullmakt och skicka tillbaka till oss med post eller mejl. Om fordonsägaren är ett företag måste även ett utdrag från Bolagsregistret skickas in med fullmakten. Du behöver ingen fullmakt för att bestrida ärendet men du behöver en fullmakt för att få svar.


Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.

För oss är det viktigt att dina personuppgifter är skyddade och vi har därför inte med tidigare mejl i den här konversationen. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår Dataskyddspolicy på Begäran om registerutdrag
 
Toppen